Home

Overrompel het Meldpunt Fietspaden (1)

25 november 2013

De Fietsersbond lanceert onderstaande oproep:

Liggen alle fietspaden er dan toch effen en netjes bij? Nergens slechte verlichting? Alle signalisatie perfect duidelijk? Geen putten, bulten of gevaarlijke paaltjes, en van modder en bladeren geen sprake? Je zou het denken, want het Meldpunt Fietspaden krijgt amper meldingen binnen. Tijd voor een reality check!

Waar zitten de problemen op jouw fietsroute? Meld ze op http://www.meldpuntfietspaden.be/. Het duurt slechts enkele minuten.

WAAROM
De Fietsersbond hield onlangs een enquête over het Meldpunt Fietspaden. In een mum van tijd reageerden 1.000 respondenten. Het meldpunt zelf slaagt er niet zo goed in om fietsers te bereiken. Het blijkt vrij onbekend: vorig jaar bijvoorbeeld waren er amper 2.207 meldingen. Dat kan beter!

UITDAGING
De Fietsersbond lanceert de uitdaging om op 2 weken tijd (25 nov – 9 dec) het Meldpunt Fietspaden te overrompelen met minstens 500 extra meldingen.

LAAT HET WETEN! Geef hier aan dat je meedoet en nodig al je fietsende vrienden uit. Klaar met een melding? Vul onze poll aan vanaf 25/11. Zo krijgen we een beeld van het aantal meldingen. Post evt. ook een foto van het knelpunt dat je signaleerde, of een printscreen van je melding.

SLECHT FIETSPAD IN BRUSSEL? Signaleer bij het Meldpunt Fietspaden alleen problemen op je fietsroute in Vlaanderen. Voor Brussel is er Fix My Street: http://fixmystreet.irisnet.be/nl/

RESULTATEN ENQUÊTE De enqûete-oproep werd verspreid onder fervente fietsers. Toch kende 40% het meldpunt niet. Meer resultaten op http://www.fietsersbond.be/overrompel-het-meldpunt-fietspaden

Fietsbult doet -uiteraard!- hieraan mee.
Nummer 1 is een jaarlijks weerkerende melding:

08nov13, 08u39, onder Brusselsesteenweg

08nov13, 08u39, onder Brusselsesteenweg

08nov13, 08u40, Fransevaart

08nov13, 08u40, Fransevaart

Dan denk je: de bevoegde dienst weet nu toch zelf wel dat dit jaarlijks hinder veroorzaakt?
Niet dus, daarom… melden!

15 Responses to “Overrompel het Meldpunt Fietspaden (1)”

  1. Peter J Says:

    Ik heb een aantal malen problemen gemeld en heb vastgesteld dat er éénmaal snel en efficiënt gereageerd werd (vuil, grind en modder op het fietspad bij een bouwwerf in Kapelle-op-den-Bos, éénmaal kreeg ik een antwoord via mail dat er geen glas lag maar men was blijkbaar niet in staat tot het correct lezen van mijn melding daar men ergens anders was gaan kijken om het glas op te ruimen (glas op fietspad in Vilvoorde). Alle andere meldingen bleven gewoon zonder gevolg en daarom doe ik de moeite niet meer om het “meldpunt fietspaden” op de hoogte te brengen. Wat ik wel doe als het om een ernstig probleem gaat is de gemeente of stad hiervan op de hoogte stellen, Aartselaar reageert zeer snel op een melding.

  2. Frans Says:

    Ik doe niet mee: ik zou meer “melden” dan “fietsen”.

  3. Vervaeke Marc Says:

    Ik heb reeds een 15-tal meldingen doorgegeven (verspreid over Oost- en West-Vlaanderen). Ben tevreden over de werking. Heb eens gemeld om gans het fietspad te vegen van Eeklo tot Ursel. Meldden mij dat het een gewestweg was en dat ze dit gingen uitbereiden tot Knesselare.
    Van Eeklo tot Ursel heb ik het een paar maanden later geverifieerd en dit lange stuk bleek effectief geveegd.

  4. Hilde Says:

    Ik vraag me af waar je terecht kan om aanverwante meldingen te doen. Ik denk hierbij aan:
    – de lichten op aanvraag waar je als voetganger en fietser heel lang moet wachten voor je groen licht krijgt (oversteekplaats op de Kasteellaan thv Gandastraat en naast de spoorwegviaduct aan de Dampoort – je kan hier trouwens als voetganger niet in één beweging de hele oversteek maken)
    – aan diezelfde oversteekplaats Kasteellaan staat de paal met de duwknop zodanig in het midden dat je een tegenligger nauwelijks kan passeren, omdat er ook van die dranghekkens staan. Hier wordt best iets anders georganiseerd.
    Dus mijn vraag: waar kan je hiervoor terecht?

    • HubertHubert Says:

      Deze punten zijn gewest materie , twee opmerkingen
      1/ melding oversteekplaats naast spoorwegviaduct kreeg ik antwoord : er moet een evenwicht zijn tussen de verschillende weggebruikers !!!
      2/ Bij talloze lichtengeregelde kruispunten ( of oversteekplaatsen) denken sommige zwakke weggebruikers dat het een goede zaak is .
      Besluit : laat je geen zand in de ogen strooien voorlopig is de boodschap = auto doorstroming gaat voor ,men zal vroeg of laat echt moeten kiezen Een auto luwe stad of zoals nu, het auto verkeer zo vlot mogelijk overal doorlaten .

      • Renaat Says:

        Ik vraag me af of sommige ambtenaren les krijgen in het formuleren van zulke antwoorden. Want deze antwoorden zijn perfect vergelijkbaar met degene die je in Antwerpen zou kunnen krijgen.

        Verdere dooddoeners:
        – de situatie is wettelijk in orde
        – we hebben hier geen eerdere klachten over ontvangen
        – de politie heeft deze regeling goedgekeurd
        – …

  5. _Mich_ Says:

    Ik heb in het voorjaar 2013 drie problemen doorgegeven via het meldpunt:

    In de Forelstraat de combinatie van grote putten/beschadigd wegdek + straatverlichting die niet werkte.

    De gevaarlijke oversteekplaats aan de Jan Delvinlaan Denderlaan in Sint-Amandsberg.

    Glas op een fietspad in Merelbeke.

    In de Forelstraat werden de putten voor een groot stuk opgevuld en werkte de verlichting opnieuw. Dit niet zo heel lang na de melding. Waarschijnlijk gewoon omdat de werken in de straat voorbij waren.

    Het glas op het fietspad in Merelbeke was 2 dagen na de melding verwijderd. Diezelfde week ontving ik een kaartje van de gemeente om me te bedanken voor de melding en dat ze het probleem zo snel mogelijk in orde zouden brengen. (Was al in orde). Op het kaartje stond ook een dossiernummer indien er toch nog een probleem zou zijn of mocht ik vragen hebben…
    Zo kan het dus ook!

    Ergens in augustus kreeg ik uiteindelijk antwoord ivm de oversteekplaats Jan Delvinlaan – Denderlaan. Ze waren dan aan het onderzoeken hoe ze de oversteekplaats veiliger kunnen maken en zouden dit in de loop van 2014 aanpakken.

    • Hilde Says:

      Aan de oversteekplaats Jan Delvinlaan-Denderlaan zou wat verf die aangeeft dat er een oversteekplaats voor fietsers is, al een beetje duidelijkheid kunnen brengen. Voor zover ik weet, is hier nog steeds niet aangeduid dat naast het zebrapad ook fietsers kunnen oversteken (en sommige automobilisten vinden nog altijd dat ze een fietser die staat de wachten geen voorrang hoeven te geven – moet inderdaad niet, maar mag wel, toch?) Nochtans loopt hier een hoofdfietsroute….

      • rdv Says:

        AWV wil dat niet, omdat een fietspad sommige fietsers op het idee zou kunnen brengen dat ze voorrang hebben op auto’s.

        • Renaat Says:

          Aan fietsers op een fietspad dient dan ook voorrang gegeven te worden. Aan fietsers die zich op een oversteekplaats voor fietsers willen begeven niet.

          • Hilde Says:

            Klopt, en nu merk ik dat mijn tussenkomst niet helemaal duidelijk was.
            Ik bedoelde dus dat als je als fietser naast het zebrapad staat te wachten, de auto’s je straal voorbij rijden; als er een oversteekplaats voor fietsers geschilderd is, heb je vaak meer kans dat ze toch stoppen.
            Sowieso is een gemarkeerde oversteekplaats beter voor de zichtbaarheid van de fietsers en zeker op een hoofdfietsroute zou ze toch niet mogen ontbreken.
            Hoe lang is het al geleden dat onze minister dit fietspad kwam infietsen?

  6. Rub Good Says:

    ‘k Wou ook een paar meldingen doen, toen ik las: “echt gevaar inhoudt voor de fietsers…Het meldpunt is niet bedoeld om algemene klachten te formuleren (bv. ‘fietspaden ontbreken’ of ‘auto’s rijden te snel’).”.
    Nou ja, wat is echt gevaar? Ik ging enkele vreselijk verzorgde wegen aangeven, maar ze zijn niet echt gevaarlijk , enkel heel lastig en ongemakkelijk.
    Spijtig dat ’t gevaarlijk moet zijn om iets op te knappen. Dat illustreert volgens mij heel duidelijk hoe weinig budget er “over” is voor de fietser.

  7. thomas Says:

    6 meldingen deze week gemaakt

  8. Thomas Says:

    Inderdaad, dit stukje Franse Vaart ligt er in de winter dramatisch slecht bij… Wordt gemeld !


Geef een reactie

