Overrompel het Meldpunt Fietspaden (2)

Verkeersborden in werfzone’s zijn -minstens in Gent- al jàààren de rottigheid zelve.
Zeker voor voetgangers en fietsers.
Dat telt zowel voor korte werven van nutsmaatschappijen als voor lange werven zoals R4-Zuid, de Sterre of het project Gent Sint-Pieters.
Wie deze blog volgt zag er al tientallen voorbeelden van de revue passeren.
Sommige voorbeelden waren verpakt als melding, sommige niet.
Wie nieuw is: scroll eens in de categorie “signalisatie”.
Iemand zou eens moeten oplijsten hoe beschaafdere mobiliteitslanden hun werfsignalisatie aanpakken.
De huidige aanpak, de aannemer is verantwoordelijk, is even nefast voor de kwaliteit als mocht de aannemer zelf mogen beslissen welk type asfalt hij levert.
We kennen allemaal straten waar het asfalt 10 à 15 jaar na de heraanleg al versleten is.
Het woord “verantwoordelijk” krijgt er een holle klank door.

Rondom de werf Gent Sint-Pieters circuleren dagelijks meerdere politiepatrouilles.
Ondanks die verhoogde aandacht is deze vaste signalisatie al maanden onaangeroerd:

22nov13, 16u53, Sint-Denijslaan
22nov13, 16u53, Sint-Denijslaan

Eind augustus zag ik dat het bord “uitgezonderd fietsers” aan de “uitgang” van de stalling Sint-Denijslaan verdwenen was:

29aug13, 17u53, Sint-Denijslaan
29aug13, 17u53, Sint-Denijslaan

“Afgereden door een vrachtwagen” dacht ik.
“Of meegenomen als trofee door een Spaanse bouwvakker of Limburgse student.”
“Dat komt wel vlug terug.”
Ik kon me niet inbeelden dat een getrainde politieman dat niet zou zien.
Er is ook de spoorwegpolitie.
En de wijkpolitie.
En passeert hier nooit stadspersoneel met scherpe ogen?
Of projectingenieurs?
Of beschouwen ze zichzelf bij meldingen als zageventen?
Maar goed: wat niet gemeld wordt, bestaat niet.
To be or not to be.
Bij deze bestaat het.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

7 gedachten over “Overrompel het Meldpunt Fietspaden (2)”

  1. “We kennen allemaal straten waar het asfalt 10 à 15 jaar na de heraanleg al versleten is.” Mag ik daaruit besluiten dat je een zeer positief ingesteld persoon bent. Rond Gent zijn al meerdere werken geweest, waar na minder dan 5 jaar mocht begonnen worden aan heraanleg, en met 5 jaar druk ik me zelfs nog positief uit.

  2. Ik ben wel geïntrigeerd welke tekst onder het oranje plakband verstopt zit. Weet iemand dit?
    En helemaal off topic hierbij: kan het ook in goed Nederlands? De talrijke oranje bordjes met “omlegging” doen mijn Nederlandse vrienden telkens weer lachen. Bij deze foto ook: hoe kan een werf een straat inrijden?

  3. De fietsers op de foto hebben volkomen gelijk: er is geen enkele reden om acht te slaan op absurde signalisatie. En als de politie deze absurditeit niet opmerkt, zitten die fietsers ook veilig.
    “Rondom de werf Gent Sint-Pieters circuleren dagelijks meerdere politiepatrouilles.” Nooit gemerkt. Is dat tijdens de daluren? Binnen een straal van 500 m rond het St-Pietersstation is de wegcode helemaal in “off”-mode: barslechte signalisatie, verwaarloosde markeringen, parkeren op fietspaden en trottoirs, afslaan in verboden richtingen, fietsen door de voetgangerstunnels, sluipverkeer door de Timichegtunnel, gratis wildparkeren langs de Vaerwijckweg (de berm is nu een modderpoel),…
    Wat het in 2022 wordt blijft koffiedik kijken, maar vandaag blijft de goedbedoelde ondergrondse Kiss&Ride-zone dramatisch leeg (is dat ook zo onder het Antwerpse Astridplein?) terwijl de fietsenstallingen overvol zijn. Een inschattingsfout van de ontwerper of manifeste onwil om voorlopige maatregelen te nemen?

    1. Als ik denk aan het antwoord dat Fietsersbond Gent kreeg op de open brief aan de NMBS om de situatie aan te klagen, krijg ik de indruk dat ze oordelen dat ze zeer goed bezig zijn… Voor mij is het dus manifeste onwil.

  4. Ik heb dit gemeld aan het Infopunt Gent St Pieters op 28/08.
    Hun reactie:
    “Wij hebben de bevestiging gekregen dat er in twee richtingen mag gefietst worden. Via de werkgroep MinderHinder zullen we het onderbord bestellen en laten plaatsen.”
    Blijkbaar is er een groot tekort aan deze onderborden.
    Als we allemaal samenleggen en zo’n bord bestellen en eens op een zaterdag met wat fotografen gaan ophangen aan die paal?

  5. De signalisatie is gecorrigeerd, het onderbord “uitgezonderd werfverkeer” is vervangen door “uitgezonderd fietsers”. Dus geen werfverkeer meer in tegengestelde richting (of ben ik naïef?).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s