Home

Overrompel het Meldpunt Fietspaden (3): mail

27 november 2013

Thomas zag in januari 2013 op de Potuit, een druk kruispunt op de Antwerpsesteenweg, een versleten markering van een fietspad.
Hij meldde het zoals het hoort via het Meldpunt.
De antwoorden van de wegbeheerder hierop lijken eerlijk (een prima evolutie), to the point, maar qua resultaat teleurstellend.
Leest u even mee:

Op 12-feb-13, om 14:25 heeft Wegbeheerder het volgende geschreven:

Beste Thomas X,

Als reactie op uw melding van een knelpunt via het Meldpunt Wegen (referentie : WOV-2013-email-00081) op volgende locatie :

Antwerpsesteenweg
Gent
Oost-Vlaanderen

Melden we u het volgende :

Ik wil u bedanken voor uw melding over wegmarkeringen van het fietspad op het kruispunt Potuit te Sint-Amandsberg.

Dit kruispunt wordt in mei, afhankelijk van de weersomstandigheden, heraangelegd. Daarna zullen de markeringen opnieuw aangebracht worden.

Ik hoop dat u hiermee voldoende geïnformeerd bent.

Met vriendelijke groeten

Ir. Peter De Backer
Afdelingshoofd
Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen

____________________________________________________________________________________________________________________

Van: Thomas
Verzonden: zondag 20 oktober 2013 19:00
Aan: Wegen_Oostvlaanderen
Onderwerp: Re: Reactie op uw melding van een knelpunt – website Meldpunt Wegen

Geachte heer De Backer,

In januari 2013 heb ik via Meldpunt Wegen gemeld dat de wegmarkeringen van het fietspad in de Grondwetlaan ter hoogte van Potuit fel afgesleten zijn. U meldde toen dat dit in de maand mei 2013 ging verholpen worden. Ondertussen zijn we oktober 2013 en is er nog niets veranderd aan de situatie. De markeringen van de fietspaden zijn intussen nog meer weggesleten, met de donkere wintermaanden voor de deur blijft dit een gevaarlijke situatie.

Met vriendelijke groeten,

Thomas Dierckens

___________________________________________________________________________________________________________________

Van: Wegen_Oostvlaanderen
Datum: 14 november 2013 16:23:25 GMT+01:00
Aan: Thomas Dierckens
Onderwerp: RE: Reactie op uw melding van een knelpunt – website Meldpunt Wegen

Geachte

De geplande asfalteringswerken werden in overleg met De Lijn en omwille van grote werkzaamheden op de omleidingsroute noodgedwongen verdaagd naar het voorjaar of de zomer (vóór het bouwverlof) van 2014.
Na nazicht ter plaatse ben ik van oordeel dat het fietspad nog voldoende zichtbaar is.
Na de asfalteringswerken van 2014 wordt het fietspad met hoogwaardige markeringen opnieuw belijnd.

Met vriendelijke groeten

i.o. L B
Districtchef-uitvoering D411 – Gent

Met vriendelijke groeten
S V
Secretariaatsmedewerker

Bekijk de huidige situatie:

25nov13, 15u01, Grondwetlaan

25nov13, 15u01, Grondwetlaan

25nov13, 15u02, Grondwetlaan

25nov13, 15u02, Grondwetlaan

Mijn persoonlijke mening: ik begrijp dat de overheid wacht met een integrale herschildering. Het getuigt van weinig empathie om het belangrijkste element van het fietspad, de witte strepen, niet aan te pakken.
Dit is bewust achtergelaten onveiligheid.
Je ziet aan de weggesleten markering dat sommige automobilisten het fietspad straal negeren.
Nu laat de overheid ook de goedmenende automobilist in de waan dat er geen fietspad is.
Over het gevoel van de fietsers zwijg ik.
De moeite waard om nogmaals te melden.

8 Responses to “Overrompel het Meldpunt Fietspaden (3): mail”

  1. Ward Says:

    “Na nazicht ter plaatse ben ik van oordeel dat het fietspad nog voldoende zichtbaar is.” Tss… Afgaande op de foto’s steek ik er bijna mijn hand voor in het vuur dat S.V./L.B. zelden tot nooit niet-recreatief op de fiets zit, en zeker niet bij slecht weer.

  2. Ivan Deboom Says:

    Hoe meer ik dergelijke verhalen lees, hoe meer ik vermoed dat het vooral ‘De Lijn’ is die niet het minste respect voor fietsers kan opbrengen. Voldoende actuele dossiers waar De Lijn voet bij stuk houdt… Straten waar fietsers niet in 2 richtingen mogen fietsen / dynamische paaltjes die niet mogen geplaatst worden om autoverkeer uit de binnenstad te weren / dringende werken die op de lange baan worden geschoven / …

    Als aannemers of politici beginnen zwaaien met “overleg met De Lijn”, dan bedoelen ze niet zelden: “De Lijn Says No”.

    Kortzichtig want op de langere termijn betekent een groeiend aantal fietsers (door fietsvriendelijke infrastructuur) vooral minder file voor de Gentse bussen, dat begrijpen ze bij De Lijn niet.

    Je moet je eens voorstellen dat de Fietsersbond de macht zou hebben die De Lijn heeft — geen onnozele gedachte, er zijn trouwens meer mensen met een fiets dan mensen met een Lijnkaart — dan zou je in krèk dezelfde (omgekeerde) logica als die van De Lijn kunnen zegggen: “Er mogen geen tramsporen liggen op straten waar geen gescheiden fietspad is. Punt. Dit verhindert de doorstroom. Punt.” (of vraag het anders eens aan de dokters van de spoedgevallen bij St-Lucas)

    En wat die asfalteringswerken aan Potuit betreft: als ze de straat toch moeten opengooien, waarom leggen ze dan niet meteen een fietspad die naam waardig? Waarom niet meteen de parkeerstrook vóór het fietspad i.p.v het moordstrookje te versmachten tussen autoweg en parkeerstrook? Als ik met mijn dochters naar Gent fiets, dan is de Grondwetlaan de kortste weg, maar omwille van het levensgevaarlijke fietspad daar, neem ik een omweg langs een andere levensgevaarlijke weg (= Hogeweg) omdat het daar minder druk is.

    Over druk gesproken, ik ging me vandaag niet druk maken. Jammer.

    • Renaat Says:

      De Lijn is inderdaad vaak een probleem. Als het echter gaat om de beoordeling van het al dan niet voldoende duidelijk zijn van de lijnen van het fietspad, dan heeft De Lijn daar weinig mee te maken.

  3. Ronnius Says:

    Eind oktober deed ik een melding over modder op de straat (Achtenkouterstaat – Gent) (doodlopende straat maar doorgang voor fietsers). Het is doorgestuurd aan de politie die (na een paar weken wachten) even is gaan kijken en de verkeerde conclusie heeft getrokken. En verder zegt dat de modder door de regen langzaam wordt weggespoeld en dus geen actie nodig is. De fietsers moeten maar voorzichtig zijn. De laatste dagen dat ik er langs kwam is vorige week en toen lag het er nog erger bij. Voorlopig zit ik thuis wegens door een val (ergens anders) maar ik ben benieuwd over 2 weken als ik er opnieuw dagelijks langskom.
    –> http://liggendfietsen.blogspot.be/2013/11/als-je-lang-genoeg-wacht.html

  4. Marthe Says:

    Ik heb gisteren een derde reminder gestuurd ivm een melding die ik op 27 november 2012 deed (exact een jaar geleden dus). Ik had na enkele maanden de melding gekregen dat er opnieuw geschilderd ging worden, incl het uitvoeringsplan. (de voorrangssituatie was niet duidelijk)
    Deze keer voegde ik de schepen van mobiliteit toe in het cc-lijstje. Toen ik daarnet passeerde blonken de nieuwe witte lijnen…

    Intriest… net als het voorbeeld hierboven. Ik kan Thomas dan ook alleen maar aanraden om F. Watteeuw toe te voegen aan zijn cc-lijstje…. (helaas)

  5. rdv Says:

    Ik heb al drie keer via het Fietsmeldpunt gemeld dat de signalisatie aan de Sterrewerf niet klopt, met concrete locatie, melding van het bord dat er verkeerdelijk staat en het bord dat er moet komen. Men heeft de signalisatie vervangen … door verkeerde borden (“verboden door fietsers” is nu “verboden voor alle verkeer” geworden). Ik zal eens werk moeten maken van de ingebrekestelling.

  6. Tine BOUCKE Says:

    Beetje off topic, maar bij gebrek aan recenter artikel over dit kruispunt (grondwetlaan – antwerpssteenweg) post ik mijn dagelijkse bezorgdheid over hoe ik veilig voorsorteer met mijn fietsende 7- jarige zoon hier. Bij het voorsorteren om links af te slaan (van antwerpsestwg naar grondwetlaan) moet je vanaf het fietspad voorbij een rijstrook rechtdoorrijdende/rechtsafslaande wagens. Elke keer weer adem inhouden en hopen dat iedereen ons tijdig opmerkt, snelheid aanpast,… Zowel in grondwetlaan, als in antwerpsestwg. Ook na de heraanleg, die het kruispunt veiliger zou maken voor fietsers…met mijn vierjarige dochter, die ook soms meefietst, begin ik er zelfs niet aan…


Geef een reactie

