Home

werfhygiëne (4)

30 november 2013

Of “R4 verbindt” (ooit, misschien)

Vooraf: de aannemer van de R4-werken is zeker niet de enige die op de hierna volgende manier omgaat met fietsers. Het gaat om een grote werf, die daardoor in de kijker loopt, maar de aanpak is exemplarisch. Op vele werven, bij vele openbare werken, wordt op dezelfde manier omgegaan met fietsers en bij uitbreiding met iedereen die normaal van de onderbroken route gebruik maakt.

De opdracht die ik mezelf twee weken na elkaar (één keer elke week) gaf: proberen om van Zwijnaarde, langs de Schelde, aan de Ghelamco Arena te raken. Dat stuk kan deel uitmaken van mijn woon-werk route.

Voor de goede orde: bij de aanvang van de werf werden schitterende plannen ontvouwen en werd stellig beloofd dat de fietsers te allen tijde door zouden kunnen. Zo lang mogelijk via de oude brug en dan meteen via de nieuwe.

Dit voorjaar klonk dat dit toch niet zou lukken en dat de doorgang helaas toch twee maanden onderbroken zou worden. Op de site “R4 verbindt” staat het zo: “vanaf half november zullen de fietsers over de nieuwe tuibrug kunnen.”

Vorige week donderdag was het al 21 november. Voor zover ik weet, is dat toch ruim na half november. Ik wilde het dus wel even uitzoeken.

In de Nieuwescheldestraat stond de afsluiting open. Daar stond op een infopaneeltje dat de doorgang tot 12 augustus onderbroken zou zijn.

R4 2

toegang fietspad Nieuwescheldestraat, 28/11/2013

Kon dus geen probleem zijn. Helaas: een keer aan de kruising tussen de Schelde en de Ringvaart bleek de doorgang onderbroken.

toegang tot de werf, 21/11/2013

toegang tot de werf, 21/11/2013

Ik gaf de aannemer maar weer een week respijt en op donderdag 28 november ondernam ik een nieuwe poging. Kijk: de afsluiting stond er nog, maar was opengezet. In mijn visie betekent dit dat je door mag. Ook op de naastliggende rotonde stond wel een bordje met een wegaanduiding voor de fietsers, maar de afsluiting rechts ervan was weg. Dat wil toch zeggen dat de weg niet afgesloten is voor fietsers?

Toegang werf, toestand 28/11/2013

Toegang werf, toestand 28/11/2013

Tussen zwaar werfverkeer en over een modderig “fietspad” (rechts op de foto) zocht ik mijn weg naar de nieuwe fietsbrug.

fietsbrug R4 1

Een keer aan de brug, bleek er nog volop gewerkt te worden en was het duidelijk nog niet de bedoeling dat er gefietst wordt.

fietsersbrug R4, 28/11/2013

fietsersbrug R4, 28/11/2013

Eén van de heren op de werf sprak me aan en zei dat ik er eigenlijk nog niet door mocht. Dat in de krant gestaan had dat de doorgang op 30 november open zou gaan.

Even samenvatten:

  • op het paneel aan de Nieuwscheldestraat: afgesloten tot 12 augustus
  • op de site “open vanaf half november”
  • in een krantenartikel (niet gezien) 30 november
  • geen inrijverbod
  • doorgang uiterst moeilijk

Hoe moeilijk is het om correcte informatie te verstrekken? Hoe moeilijk is het om aan de toegang tot de werf aan te geven tot wanneer de doorgang versperd is? Aannemers lijken allemaal enkel hun werf als belangrijk te beschouwen. De personen die normaal gezien van die route gebruik maken, zijn quantité négligeable. Vervelende insecten, die de werf verstoren en waaraan tijd verspild moet worden.

Mag ik, die zowat dagelijks gebruik dien te maken van dergelijke routes, ook wat respect?

In dit geval werd in de pers en op de site benadrukt hoe fietsvriendelijk er gewerkt zou worden. De realiteit laat iets helemaal anders zien, maar ik vermoed dat de aannemer ervan overtuigd is dat hij zijn werk prima gedaan heeft.

Volgende week probeer ik het opnieuw! Dan is de openingsdatum uit de krant ook verstreken.

6 Responses to “werfhygiëne (4)”

  1. jandefietser Says:

    De deadline van 30 november is dus ook niet gehaald. Alleen de brug zelf is versperd, zodat je dus nodeloos een heel eind moet omrijden voor je weet dat je niet doorkan. Ik vrees we tot het einde van de werken met dit soort situaties gaan zitten, ook als de brug officieel open is: “Sorry, je kan `eventjes’ niet door, dus moet je `eventjes’ terugrijden’.

  2. Steven Says:

    Bij de vorige thuismatch van KAA Gent (zaterdag 23 november) ben ik ’s middags voor de zekerheid eens gaan kijken of fietsers al dan niet over de tuibrug konden. Op de site van R4verbindt.be staat inderdaad dat de brug toegankelijk zou zijn vanaf 22 november (zie nieuwsitem: “Oude brug over Ringvaart (video)” waar te lezen staat: “Fietsers rijden vanaf 22 november over de nieuwe brug, autobestuurders moeten wachten tot eind februari 2014”). Niet echt verbaasd stelde ik vast dat de brug alles behalve ‘vlot’ toegankelijk was voor fietsers. De maandag daaropvolgend een mailtje gestuurd naar de verschillende instanties: R4verbindt.be, bUZzgent, GentInfo, KAA Gent en De Gentenaar in CC. Het hele verhaal uit de doeken gedaan, én slechts één antwoord ontvangen van de projectcoördinator van bUZzGent:

    “Beste,

    Het klopt dat de route over de Tuibrug nog niet helemaal is afgewerkt. Deze route was enkel voor de match opengesteld als een gebaar van goodwill van de aannemer. Een definitieve datum voor openstelling ligt nog niet vast, maar dat zou mogelijk in februari kunnen zijn.

    Aan de verlichting wordt volop gewerkt. Dit betekent echter niet dat deze er volgende maand al zal zijn. Er moet nog een lange weg worden afgelegd: afstemming tussen de verschillende wegbeheerders, ontwerp, vergunningen, aanbesteding, toewijzing, start van de werken.

    Met vriendelijke groeten,

    Projectcoördinator bUZz”

    Als ze het stadion officieel in juli in gebruik willen nemen, dan mag verlichting en veiligheid toch een prioriteit zijn, wetende dat de dagen snel beginnen te korten na de maand september …

  3. yves Says:

    Minister Crevits beloofde in 2011 of 2012 voor een Zwijnaards CD&Vpubliek dat de PPS opgelegd werd om de fietsverbinding maximaal 2 maanden te onderbreken. Hoeveel maand is het nu onderbroken?

    • JanG Says:

      Ik weet het niet meer precies, maar het zal toch minstens het dubbele zijn. Het lijkt erop dat aannemers zich niet gebonden voelen door beloften van (afspraken met?) politici.
      Ik vraag me af in hoever deze vertraging echt onvoorzien is.

  4. jandefietser Says:

    Gisteravond was de brug in elk geval open.

    • JanG Says:

      Ik ben er donderdagnamiddag ook op een “officiële” manier over gereden. Dat wil zeggen dat een werfleider bevestigde dat fietsers nu echt door mogen. Je moet je wel nog tussen werfverkeer wagen en hier en daar lagen moddersporen.


Geef een reactie

