Dampoortdroom

Achter het Dampoortbusstation richting centrum (achter de perrons 3 tot en met 6) is er beweging te zien:

 Spijkstraat oktober 2013
Spijkstraat oktober 2013
Spijkstraat december 2013
Spijkstraat december 2013
zicht richting Spijkstraat oktober 2013
zicht richting Spijkstraat oktober 2013
Zicht richting Spijkstraat december 2013
zicht richting Spijkstraat december 2013

Het is NMBS-terrein, dus wat het in de toekomst zal worden is niet duidelijk.
Maar wat zou het kunnen worden?
Een doorsteek naar de Spijkstraat en aansluitend de Halvemaanstraat, en via de Visitatiestraat rechts naar het centrum van Sint-Amandsberg.
Links verder richting Oostakker.
Wat is de meerwaarde?
*Een fietsas naar Sint-Amandsberg voor het deel ten noorden van de Antwerpsesteenweg en naar Oostakker en de haven.
Voorwaarde is om deze as te vrijwaren van doorgaand autoverkeer, zeker als de werken aan de herinrichting van de Antwerpsesteenweg starten.

*Een directe aansluiting met de Dampoortoversteekplaats evenwijdig met de treinsporen (aanpassen van de oversteektijden is wel noodzakelijk), dus zonder kruisen van de Dendermondsesteenweg en Land Van Waaslaan naar Noord Sint-Amandsberg en Oostakker.

richting oversteekplaats
richting oversteekplaats
oversteekplaats
oversteekplaats

Dit zou voor jaren de veiligste fietsroute kunnen zijn, tot in 2025 de nieuwe Dampoort klaar is (een dagdroom van mijnentwege).

4 gedachten over “Dampoortdroom”

  1. Ik hoop voor alle fietsers dat deze doorgang er komt. Zelf een klein kind ziet dat dit de veiligste route is. De fietsers komende van de dampoortstraat zouden rechtdoor naar deze doorsteek kunnen rijden… Nu moeten de fietsers volledig rond de dampoort rijden.

  2. Rekening houdend met de manier waarop het spoorwegbestuur fietsers behandelt bij het Sint-Pietersstation en de vernieuwde parkingtoegang aan de Dampoort, zou het een half mirakel genoemd mogen worden mocht dit erdoor komen. Toch hoop ik er ook op, want het zou echt een hele verbetering zijn.
    Fietsers en spoorwegen hebben gemeenschappelijke belangen: ze zijn allebei alternatieven voor de auto en bovendien makkelijk te combineren, maar dat lijkt niet altijd even evident.

  3. Ik geloof niet dat deze doorgang er al is. Nochtans zou dit best handig zijn, nu de werken aan de Antwerpsesteenweg gestart zijn. Het is niet simpel om met de fiets de straten ten noorden van die steenweg te bereiken (Halvemaanstraat e.d.); of je moet een heel eind om fietsen, of je moet met de fiets aan de hand over de werf stappen.

    1. Nee inderdaad ,noppes in de plaats van afgebroken gebouw heeft men een dienst fietsstalling geplaatst ,en ook een hek ; Het was een kleine moeite geweest maar onze opmerkingen van meer dan twee jaar terug hebben geen gehoor gekregen.
      Een strook van 3m over een lengte van 30m dat is te veel; Andermaal gemiste kans met dank aan Infrabel .Kan alsnog over achterparking sociale woningen, dit zou kunnen maar wie zal er nu dwars liggen en is de vraag gesteld ?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s