Home

Knippen (2)

10 december 2013

Het Gentse stadsbestuur knipte een straat.
Een centrumstraat.
Een winkelstraat.
Twee paaltjes.
Klaar.
Applaus vanop vele banken.
Boegeroep vanop vele banken.
Hoofdzakelijk autobanken.
In de kunsten wil dat vaak zeggen: goede, controversiële kunst.
Is dat ook zo in de mobiliteit?
Het eigenaardige is: als een auto in een stad minder bewegingsruimte krijgt vliegt er modder door de lucht.
Het geloof dat een auto in Gent het recht heeft op het kortste traject tussen A en B leeft nog.
Overal autostrade!
Als een fiets minder ruimte krijgt blijft het stil.
Denk aan de Verlorenkost.
Fietsers klagen weinig.
Fietsers trekken hun plan.
Dixit een ombudsvrouw.
De uitdaging is: mensen die in de stad niet durven fietsen via een veilig fietstraject toch op de fiets krijgen.
Alle beetjes helpen daarbij.
Ook de Voldersstraat, de drukste fietsas binnen de kuip van Gent.

09dec13, 17u20, Voldersstraat

09dec13, 17u20, Voldersstraat

Ik ken de complexiteit van werven in de buurt (projectontwikkeling op de Kouter, Recolettenbrug en PAGas) en de beweegredenen om de maatregel nu in te voeren niet in detail.
Toch vier punten van commentaar.
* De timing om deze knip in te voeren is niet ideaal.
Deze maatregel was beter één à twee maanden vroeger ingevoerd, zodat de zoekende automedemens er al gewoon aan was voordat de decembershoppinginvasie toesloeg.
Bijvoorbeeld: nadat W&Z (Waterwegen en Zeekanaal) besloot om maar één shift meer te laten draaien op de renovatiewerf van de Recolettenbrug?
* Het vertragen van een brugwerf omdat er bij twee shiften klachten zijn over geluidshinder is begrijpelijk.
Maar waarom kon dit tweeshiftenbudget niet ingezet worden voor weekendwerk, of anderhalve shift per dag?
Of: twee dagen per week 2 shiften?
Kortom: het met een creatieve oplossing laten vooruitgaan.
Toen ik er vanavond passeerde tussen vijf en half zes was er geen enkele activiteit te bespeuren.
Jammer dat W&Z niet meer in de Nederkouter resideert.

09dec13, 17u18, Recolettenbrug

09dec13, 17u18, Recolettenbrug


* Een kleine observatie leert dat het kruispunt Volderstraat / Korte Meer momenteel zeer conflictueus is. Dat was voor het knippen (met ook linksafslaand verkeer) nog meer zo. Bij sommige chauffeurs is de bocht naar rechts (de Voldersstraat richting Henegouwenstraat) in combinatie met fietsers uit de tegenrichting een link maneuver. Dat was altijd al zo, maar kwantitatief beperkt. Daarbovenop dreigt nu de zwarte joker: de emotie. Een automobilist die zich in zijn “mijn auto-mijn vrijheid” gepakt voelt wordt snel boos, en daardoor gevaarlijk. In de overgangsperiode wordt het voor fietsers dus extra uitkijken. Pas als de Recolettenbrug open is voor alle verkeer wordt het hier voor fietsers veiliger.
09dec13, 17u22, Voldersstraat

09dec13, 17u22, Voldersstraat

*Qua communicatie ontbreekt het algemene plaatje.
Dat is al 12 jaar zo.
Waar wil Gent (met eigen centen en die van het Gewest en van de NMBS) naartoe?
Op korte termijn?
En wat zijn de doelen op lange termijn?
Veel mensen hebben door dat het huidige stadsbestuur mobiliteit anders wil aanpakken – de verkiezingsuitslag was een mandaat hiervoor- maar hoe zal zich dat in de praktijk vertalen?
Zal ook dit college verstoppertje spelen?
Of komen de kaarten op tafel?
Ik pleit voor het tweede.
De realiteit is complex.
Zeker in een oude historische stad met verdomd veel bruggen en waterlopen.
Zeker in een beheersstructuur die zowel qua budgetten als qua bevoegdheden versplinterd is. (ok, de versplintering is momenteel al ietsjepietsje minder dan 6 jaar geleden).
Zeker in een schaal waar nijpend provincialisme en competente ambitie elkaar soms pootje lappen.
Maar een coherent verhaal kan twijfelaars overtuigen om andere mobiliteitsgewoontes uit te proberen.
Ik pleit vooral voor een realistisch verhaal, niet voor citymarketing met glanzende verkoopsplaatjes.
Gent was een oude stad.
Nog nooit stonden er zoveel bouwkranen te draaien, of vergis ik me?
Oude volkswijken krijgen injecties om de levenskwaliteit op te krikken.
Nieuwe wijken staan in de stijgers.
Projectontwikkelaars doen dingen.
Iemand zou eens moeten tellen hoeveel bouwvakkers grosso modo dagelijks aan Gent timmeren.
Tweeduizend?
Vijfduizend?
Tienduizend?
Dat laatste denk ik niet.
Hoeveel camionettes?
Hoeveel betonwagens?
Hoeveel leveranciers?
Het is provincialistische waanzin dat wij daar – in deze oude complexe wegenstructuur- met z’n allen met een autotje doorheen sjeezen.
Waarom de Gentenaars niet oproepen om realistisch te zijn, en zich aan te passen aan de metamorfose?

Maar bon, de fietsende Gentenaar applaudisseert voor deze straatknip en voor de extra fietsstallingen.
En wacht op méér knipbeurten.
En op de restauratie ( of noem het: eerherstel) van de Verlorenkost.
Daarover morgen misschien meer.

5 Responses to “Knippen (2)”

  1. Winfried Says:

    Zeer mooi geschreven, Yves!
    Een eindejaars speech.
    Een state of the Union.

  2. Frans Says:

    Het effect van twee paaltjes is ongelooflijk, ook op de inspiratie van Yves.

  3. Hilde Says:

    Yves schrijft “Waarom de Gentenaars niet oproepen om realistisch te zijn, en zich aan te passen aan de metamorfose?”. Maar zijn al die autochauffeurs Gentenaars of mensen van buiten Gent die per se met de auto naar Gent willen komen?

  4. jandefietser Says:

    De rechtsafslaande auto’s van Korte Meer naar Voldersstraat die daarbij wijd uitzwaaien zijn inderdaad een probleem. Misschien zou hier een stukje fietssuggestiestrook in de Voldersstraat (aan één kant, richting Hoornstraat, een beetje helpen?

  5. Ellen Says:

    Ik hoop echt dat ze het gewoon zo laten. Vraagt eventjes moed maar binnen x aantal jaren begrijpen we alvast niet meer waarom zoveel heisa ooit. Ik blijf dromen van een fietsgezinde stad in een duurzame wereld!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: