Home

Een brug erbij

16 december 2013

Vaak kan je een fietsverbinding met weinig middelen gevoelig verbeteren. Maar als het gaat over het kruisen van grote wegen is er wel wat meer nodig. Een brug bijvoorbeeld:

04dec13, 10u12, Slotendries

04dec13, 10u12, Slotendries

Sinds 4 december is er een nieuwe fietsbrug op de kaart bijgekomen. Hierdoor kan je vanuit de Slotendries in Oostakker veilig de Kennedylaan oversteken. De brug is professioneel ontworpen: redelijke hellingen, geen te kleine bochtstralen. Ook de verlichting ziet er OK uit, al hebben we die nog niet in actie gezien. Vanuit de Langerbruggestraat loopt er een comfortabel, goed beveiligd fietspad naar de brug.

04dec13, 10u10, John F. Kennedylaan

04dec13, 10u10, John F. Kennedylaan

Het zand van de aanleg ligt er nog, de vangrail blinkt als nieuw, voornamelijk omdat ze nieuw is:

04dec13, 10u09, John F. Kennedylaan

04dec13, 10u09, John F. Kennedylaan

Op woensdagochtend werd de fietsbrug ingereden door hoogwaardigheidsbekleders allerhande (let tussendoor op de arbeider in oranje jas die nog de laatste hand aan de brug legt).

04dec13, 9u20, Veeweg

04dec13, 9u20, Veeweg

De brug maakt de fietsen naar de haven een stuk veiliger. Als Gentse Fietsersbond gaven we minister Crevits dan ook met genoegen een bloemetje.

04dec13, 9u39. Veeweg

04dec13, 9u39. Veeweg

Helaas, er is nog erg veel werk aan de winkel, zoals het dodelijk ongeval vorige maand nabij Zelzate nog maar eens pijnlijk benadrukte. Je kan erover lezen in de open brief aan minister Crevits. Vandaar dat het bloemetje dat we cadeau gaven omringd was door cactussen: er is nog te veel woestijn in Gent voor fietsers.

Die open brief is niet ongelezen gebleven en in het persbericht van het kabinet werd dan ook een opsomming gemaakt van wat er nog in de pijplijn zit. We citeren letterlijk:

Net af / in uitvoering

  • Langs de R4 West in Evergem legde het Agentschap Wegen en Verkeer een 2,5 km lang nieuw dubbelrichtingsfietspad aan. Hierdoor kan men van Zelzate tot Evergem fietsen over een dubbelrichtingsfietspad langs de R4. Ook de kruispunten met de Drogenbroodstraat, Elslo en de Langerbrugsestraat worden aangepakt.
  • Het kruispunt ‘Cosmos’ op de R4 Oost (vlak aan de E34) wordt momenteel heraangelegd. Er komt een verhoogde rotonde met fietstunnels. Langs de rijrichting Gent wordt aansluitend op de rotonde een nieuw stuk dubbelrichtingsfietspad aangelegd. Tegen de zomer van 2014 moeten alle werken afgerond zijn.

Korte termijn

Na het bouwverlof van 2014 wordt een nieuw op- en afrittencomplex gebouwd aan de Langerbruggestraat. Daar komt een brug voor fietsers en auto’s over de R4 en over de spoorweg. Die brug zal aansluiten op het dubbelrichtingsfietspad.

In afwachting van de komst van het vrijliggend fietspad tussen Arcelor Mittal en de Moervaart (zie verder) komen reflecterende paaltjes tussen fietspad en pechstrook om de veiligheid voor fietsers in deze zone te verhogen.

Langere termijn

De R4 is één van de zes missing links waar de Vlaamse Regering prioritair werk van maakt. De ombouw van de R4 Oost en West zal worden gerealiseerd met een PPS (Publiek Private Samenwerking). De ombouw houdt ook heel wat fietsinvesteringen in:

  • Het stuk van de R4 Oost tussen de Moervaart en Arcelor-Mittal krijgt een vrijliggend fietspad.
  • Ook de R4-west tussen N9 en N456 wordt voorzien van een vrijliggend fietspad.
  • Daarnaast zullen ook 4 fietsbruggen gebouwd worden over de R4 West en 1 over de R4 Oost om voldoende veilige oversteken voor fietsers te kunnen garanderen :
    • Op de R4-oost komt de fietsbrug in St-Kruis-Winkel (Gent) als verbinding van de zijstraten Smishoekstraat – Knippegroen.

    • Op de R4-west zijn 2 fietsbruggen voorzien in Gent, één ter hoogte van de Vijfhoekstraat en één ter hoogte van de Gaverstraat.
    • Op de R4-west zijn dan nog 2 bruggen voorzien op grondgebied Evergem, één ten noorden van het Ovaal van Wippelgem aan de Hoogstraat en één ten zuiden van het Ovaal aan de Walgracht.

11 Responses to “Een brug erbij”

  1. Bracke B Says:

    Inderdaad een mooi dubbelfietspad, alleen jammer dat dit stopt aan de brug en richting Gent niet verder loopt, mits er een bord staat dat aanheeft dat men voor Gent rechtdoor moet aan de brug.
    Laat ons ook hopen dat het gemotoriseerd vervoer niet te veel vuil op dit fietspad werpt (vorige week reeds een plastiek zakje met vuil zien liggen).

  2. Renaat Says:

    Mooi. Toch denk ik ook bij zo’n bruggen, had het niet net wat breder (een metertje of twee) gekund? Als men wil inrichten ‘voor de toekomst’, dan moet men toch echt wat meer ruimte voorzien. Rekening houdend met de schuwafstanden die moeten gerespecteerd worden (van een gesloten muur), is de bruikbare fietsgedeelte op het tweede foto (waar de brug echt start), minder dan 1 meter breed (en dat voor tweerichtingsverkeer). Verdient dat een bloemetje? Het is zoals het aanleggen van een snelweg met één rijstrook in elke richting.

    • Ronnius Says:

      Als ze op de wegen voor de afbakening ipv witte lijnen te gebruiken muren plaatsten, dan zouden ze begrijpen waarom een ommuurt fietspad ook iets breder mag zijn.
      Op de foto’s hier te zien was ik van de breedte al niet onder de indruk. Als het meezit ga ik ze zondag eens befietsen.

      • Winfried Huba Says:

        In NL rekent men voor twee richtingen 2.50 tot 4.00 m, 50cm erbij bij opstaande wanden en nog eens 50 cm erbij indien er ook brommers rijden.
        http://www.fietsberaad.nl/library/repository/bestanden/document000172.pdf
        Waarom eigenlijk telkens een scherpe bocht in de helling? Daar moet het dan natuurlijk nog wat breder zijn.

        • jandefietser Says:

          Die driehoekvorm van de opritten vond ik ook al raar (en ik vreesde voor te scherpe bochten). De reden dat men die heeft ingevoerd is om op een redelijk beperkte plaats toch tot een niet al te steile helling te komen. Als je de oude luchtfoto’s bekijkt zie je dat een de kant Veeweg de vrije ruimte een driehoek vormde, die nu optimaal benut is. Ook aan de overkant, waar men moest onteigenen, zorgt de driehoek ervoor dat je een optimale verhouding ingenomen ruimte/fietscomfort hebt.

    • jandefietser Says:

      Bij het inrijden bleek dat je vlot met zijn drieën naast mekaar kan rijden. Zo smal is de brug dus ook weer niet.

    • Ronnius Says:

      Ik heb deze morgen eens over de brug gefietst.
      Ze is idd mooi breed, afgeronde hoeken en mooi om fietsen.
      Maar is het de brug van de toekomst? Nee, helemaal niet.
      Daarvoor is ze veel te smal en met teveel “bochtenwerk” aangelegd. Het moment dat ze echt de mens terug op de fiets krijgen zal blijken dat ze een tweede brug erlangs mogen leggen. Maar tegen die tijd is ze misschien al aan vervanging toe. Waarbij niet twijfel aan de kwaliteit van de brug, maar wel aan het vermogen van de mensen om me heen om hun verplaatsingsgedrag te veranderen.

      • Renaat Says:

        Voor fietsbruggen bedoeld voor functionele fietsverplaatsingen in een drukke stedelijke omgeving en in twee richtingen lijkt me een bruikbare fietsbreedte van + 3 m echt het absolute minimum. Als men een beetje naar de toekomst kijkt is + 4 meter noodzakelijk.
        Hoe breed het is op die brug weet ik niet, maar rekening houdend met een schuwafstand van 50 cm van de opstaande wanden schat ik minder dan 2 meter.
        Ik kan alleen maar vaststellen dat indien men al redelijk fietsinfrastructuur aanlegt, het fietsinfrastructuur van ‘vandaag’ is en niet van morgen. Dat getuigt mijn inziens niet van een goed beleid.

  3. Ronnius Says:

    Toen ik gisteren de brug opreed had ik de helmcamera’s op en draaiende. Hier is een impressie van de brug als er ligfietsen (trikes) oprijden: http://youtu.be/uFNp7qvB8M8

    • Renaat Says:

      Mooi. Het bevestigd mijn vermoeden, comfortabel met drie naast elkaar zal toch echt niet lukken en dat is toch noodzakelijk bij een tweerichtingsfietspad.

      En ligfietsers kunnen niet ‘door de bocht kijken’ en worden niet gezien ‘achter de bocht’ en dat in de ‘ligfietshoofdstad’ van België.

      • Ronnius Says:

        Ik dacht er deze avond nog aan dat ik vorige zomer een opname gemaakt heb toen we met de Gentse liggers over de brug in Kortrijk reden.
        Ik heb de 2 bruggen naast elkaar gemonteerd, telkens met zowel de camera standpunten naar voor en naar achter.
        Veel woorden zijn niet nodig om het verschil te voelen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: