Home

De derde poging

23 december 2013

Helaas, we hebben het al vaker moeten hebben over het gebrek aan veiligheid bij wegenwerken.
Deze keer is het weer prijs, en zelfs naar Gentse normen is het wel erg gortig.
Plaats: de Burggravenlaan vlakbij de Zwijnaardsesteenweg.
Hier wordt een nieuwbouw opgetrokken.
Op donderdag 19 december zag de werf er plots zo uit:

19dec13, 19u04, Burggravenlaan

19dec13, 19u04, Burggravenlaan

(Met excuses voor de kwaliteit van de foto die nauwelijks beter is dan die van de signalisatie).
Niet alleen moeten fietsers de rijbaan op, er staat dan ook nog een volstrekt nutteloos nadarhek dat je dwingt nog verder naar links uit te wijken.
Op die manier worden zelfs de fietsers aan de overkant in gevaar gebracht.
Automobilisten gaan hier niet staan wachten om de hindernis te passeren tot er niemand van de andere kant komt.
Neen: automobilisten komend van het station rijden doodleuk het fietspad op terwijl ze hun aandacht strak richten op wat er vóór hen gebeurt.
Resultaat is dat je als fietser gesandwicht dreigt te worden tussen auto en spoorwegberm.

Dit op een weg met zeer druk verkeer, zowel van fietsers als van auto’s. 
Dit op een ogenblik dat zowel avond- als ochtendspits in het donker verlopen en de gemiddelde automobilist niet veel meer ziet dan de koplampen van de tegenliggers.
Bovendien passeren hier buslijnen 96, 94, 9, 27, 67 en 28, en aan ander zwaar verkeer is er ook bepaald geen gebrek.

Vrijdagmorgen was de signalisatie enigszins herschikt.
Van deze tweede poging hebben we geen foto’s, maar het verschil met poging 1 is dat je nu als fietser rechts van het hek doorkon.
Daardoor beschermde het hek je tegen achteropkomende auto’s (dat is goed).
Er stonden verderdoor zelfs verkeerskegels om de corridor voor fietsers af te bakenen (dat is ook goed).
Het gevaar voor fietsers aan de overkant was echter hetzelfde gebleven (dat is heel erg).

Op vrijdagnamiddag 20 december was het dan tijd voor een derde poging.

20dec13, 15u22, Burggravenlaan

20dec13, 15u22, Burggravenlaan

Uit een babbel met een werfverantwoordelijke leerden we dat de politie was komen controleren nadat er een klacht was binnengekomen.
Volgens hem had de politie deze signalisatie goedgekeurd.

Goedgekeurd?
Op de volgende foto is duidelijk te zien wat er allemaal mis is:

20dec13, 15u23, Burggravenlaan

20dec13, 15u23, Burggravenlaan

(1) De situatie voor fietsers is zo onverantwoord dat de dame op de foto de natuurlijke neiging heeft om haar kroost te beschermen tegen het aankomende autoverkeer door zich tussen die kroost en de auto op te stellen.

(2) Blijkbaar is het geen optie om met de auto te vertragen. Er moet ingehaald worden, ook al moet je daarvoor op het linkse baanvak en komt er…

(3) … een auto uit de tegengestelde richting die geen andere keuze heeft dan te vertragen of op het fietspad te rijden en dus voor het tweede kiest.

Op drukkere momenten heb je natuurlijk een continue stroom van auto’s uit de twee richtingen zodat je als fietser helemaal geblokkeerd geraakt.

Het is niet de eerste keer dat we er in hier op moeten wijzen dat er een reglementering bestaat voor signalisatie bij werken (de eerste keer was in de commentaar van tellybobs op melding-30-signalisatie-2, nu vier en een half jaar geleden; de hele reglementering kan je vinden in het ministerieel besluit van 7 mei 1999).

Deze reglementering zegt dat als fietsers van het fietspad af moeten er een afgescheiden corridor moet komen.

Kan de politie afwijkingen van het reglement toestaan?
In heel geringe mate:

Ter verzekering van de veiligheid van het verkeer mag de toelating, voorzien in artikel 78.1.1. van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, naast de door dit besluit opgelegde maatregelen, aanvullende verkeerstekens voorzien.

De politie mag dus eisen dat er meer signalisatie komt omwille van de veiligheid; ze mag niet toestaan dat er minder signalisatie komt omdat fietsers onbelangrijk zijn.
Dit doet dan ook de vraag rijzen naar de wettelijke verantwoordelijkheid als er hier een ongeval zou gebeuren.

O ja, als afsluiter:

20dec13, 15u23, Burggravenlaan

20dec13, 15u23, Burggravenlaan

Voetgangers moeten door een onverlichte corridor die in de schaduw ligt van de straatverlichting aan de overkant.
Dit geeft veel mensen een gevoel van onveiligheid.
Panelen tot heuphoogte zou dit oplossen.
Bovendien is er dan minder kans dat er iets loskomt als er nog eens een storm is zoals een paar weken geleden.
Een reclamemuur als deze dient louter commerciële belangen.
De verkeersveiligheid helaas niet.

20dec13,  15u21, Burggravenlaan

20dec13, 15u21, Burggravenlaan

14 Responses to “De derde poging”

  1. Thijs Says:

    Blij dat deze situatie hier wordt aangekaart! Om onveilig gedrag van chauffeurs te vermijden ga ik nu steeds in het midden van het rijvak gaan rijden (en liefst zelfs een beetje naar links om elke illusie van inhalen weg te nemen). Maar dat is natuurlijk geen oplossing voor de minder assertieve fietser…

  2. @sakuranomae Says:

    Hey,

    Helaas reeds meerdere malen meegemaakt dat medeweggebruikers met handig op het stuur geplaatste tromper deze gebruiken om hun mis-genoegen aan te duiden wanneer er een fietser zich voor hen op de rijweg bevind.

    Ik weet dat ik ‘uiterst’ rechts moet houden, maar aangezien die panelen op de rand van de weg staan en ik graag een kleine zone van een halve meter over houd tussen mij en een muur – voor het geval dat een zwaarvrachtvoertuig je als nog inhaalt en je de pas afsnijd zoals deze ochtend.

    Heb ik het mis als ik halverwege de rijweg rijd en over een lengte van een ruime 2 meter voorbij de afsluiting terug naar het fietspad keer om auto’s te beletten me in te halen zodat ze mij de pas niet kunnen afsnijden van zodra ze mij/de versmalling voorbij zijn?

    offtopic:
    Aan de wegmarkering op de Burgravelaan is trouwens heel duidelijk te zien dat auto’s het hier heel moeilijk hebben om hun vak te houden. In elke bocht aangebracht in het fietspad is de kan van de weg volledig afgesleten. Vooral bussen rijden hier gewoon in een rechte lijn, dit verminderd het fietspad met 1/2 wat toch heel erg nauw wordt als je er als fietser naast zit.

    • Renaat Says:

      Neen, je hebt het niet mis, je kiest voor de minst onveilige werkwijze.

      Overigens mogen wagens, bussen, … nooit over een fietspad rijden. Als de infrastructuur ze daar (tijdelijk) toe ‘verplicht’, dan is er iets fundamenteels verkeerd met de infrastructuur.

  3. Renaat Says:

    Ik verwijs soms ook naar dit document: http://www.amsterdam.nl/gemeente/organisatie-diensten/sites/coordinatiestelsel/kennisbank/dossier-zwia/

    Het heeft hier geen officiële waarde, maar het laat wel zien hoe men degelijk rekening kan houden met het comfort en de veiligheid van fietsers en voetgangers.

    Het ministerieel besluit betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg zou trouwens een veel sterker document zijn indien het met foto’s en tekeningen zou verduidelijkt worden. Een uitbreiding van het geïllustreerd reglement voor de wegbeheerder zou daar ook toe kunnen dienen.

    • Ward Says:

      Superhelder document! Zo moet het zijn ipv pagina’s en pagina’s tekst. Ook grotendeels te begrijpen door de niet-Belgische werknemers die de bouwwerven momenteel draaiende houden.
      Ook de stad Gent zou zeker zo iets kunnen gebruiken…
      Spijtig genoeg wel 100 of 150 pagina’s te lang, zodat je uiteindelijk toch halfweg stop met lezen en registreren (veel foto’s worden ook herhaald)

  4. Frans Says:

    Hier zou minstens een volle witte streep moeten komen om de rijbanen te scheiden. Niet dat het veel uitmaakt, want automobilisten negeren zo’n streep als fietsers “hun” rijbaan “versperren”. Maar dat kan een betwisting over aansprakelijkheid wel beslechten. Men zou natuurlijk ook radicaal kunnen opteren voor een “voorlopige” fietsstraat, maar dit systeem dat slechts op twee plaatsen bestaat in het Gentse, is volkomen onbekend.

  5. @sakuranomae Says:

    Een (permanente) fietsstraat is een uitstekend idee, dit vanaf de bommelstraat over de Achilles Musscherstraat.
    Enkele aanpassingen aan de infrastructuur zouden vooral emmers verf inhouden:
    – Veilige oversteekplaats voor wie van Ledeberg komt en naar links de bommelstraat/tunnel in wil.
    – Parkeerberbod onder de tunnel en fietspad langs beide kanten van de weg.
    – Duidelijke aanduiding dat je een kruispunt niet mag oprijden wanneer je er niet van kan. Dit voor de kruisingen met de Zwijnaardsesteenweg en Krijgslaan. Dit kan in 1 stuk mee geverfd worden met de fietsstraat.

    Niet geheel noodzakelijk voor de fietsstraat, wan deze kan doorlopen over de Sint-Denijslaan, maar voor wie toch aan de voorkant van het station wil uitkomen:
    – Een fiets voor-sorteervak op de Kortrijksesteenweg voor wie van onder de tunnel komt en naar links de Pr. Clematinalaan op wil.
    Dit blijft een gevaarlijk punt voor de fietsers.
    Dit mag niet voor auto’s maar wel voor fietsers. (Dagelijks doen auto’s dit echter ook). Dit voor-sorteervak zou trouwens baat hebben bij een naast de tramsporen ingekleurd fietsvak. Deze suggestiestrook zal fietsers de juiste route wijzen zodat ze het verkeer niet belmmeren alsook enige signaal waarde hebben zodat overstekende fietsers niet meer geplet worden tussen een tram achter zich en de voorsorterende naar links afslaande auto’s welke uit de andere richting komen.

    • jandefietser Says:

      Twee aanvullingen:
      – onder bruggen mag je niet parkeren (art. 24, punt 5)
      -een kruispunt mag je niet oprijden als je ziet dat je er niet af kan (art. 14, punt 2)
      Dit maar om te zeggen dat veel hinderlijk automobilistengedrag toch al verboden is.

      Ik vermoed trouwens dat je de Uilkensstraat bedoelt als je Bommelstraat schrijft (de Uilkensstraat is het verlengde van de Bommelstraat aan de overkant van de Burggravenlaan).

      • Renaat Says:

        Inderdaad. En het is (op enkele extreme uitzonderingen na) geen goed idee om een normale regel ‘in de verf te zetten’ met wegmarkeringen. Daarmee ondermijnt men immers de regel waardoor het aantal overtredingen (elders) alleen maar toeneemt.

      • Marthe Says:

        Dat eerste wist ik niet, en in dit geval blijft de politie zwaar in gebreke op deze plaats. De auto’s staan daar vaak aan beide kanten en verminderen de zichtbaarheid voor alle weggebruikers zeer sterk. (Op google maps staat het stukje onder de brug nog als Bommelstraat aangeduid, en op streetview staan er bovendien ook geparkeerde auto’s)

    • Marthe Says:

      Ik heb me al regelmatig afgevraagd waarom de Sint-Denijslaan (het stukje tussen de Kortrijksesteenweg en het station) geen fietsstraat kan worden; al dan niet tijdelijk. De situatie is daar zo al gevaarlijk owv het werfverkeer, de te snel rijdende auto’s zijn niet direct een hulp.
      (al weet ik niet wat de reglementering zegt over ‘zwaar’ verkeer in een fietsstraat)

  6. Marthe Says:

    Off topic, maar ook over de Burggravenlaan: ik had gemeld aan het meldpunt fietspaden dat de staat van het fietspad daar op niet veel trekt (de rijweg watert af richting fietspad, ik ben vaak natter door het opspattend water dan van de regen). Ik kreeg daarop een brief dat ‘men’ daar graag verbeteringen zou willen aanbrengen maar dat er geen budget is.

    • JanG Says:

      Als dat in je route past, kun je beter aan de andere kant van de spoorlijn de Achilles Musschestraat nemen. Die is veel rustiger.

      • Marthe Says:

        Dat weet ik, maar het ging over het stukje tussen de Bommelstraat/Uilkensstraat en de Ottergemsesteenweg. Als ik naar het station rijdt, kan ik even goed de Musschestraat helemaal nemen, in het terugkomen verkies ik daar al de sporen onderdoor te gaan om het rondpunt Musschestraat/Ottergemsesteenweg te vermijden. Het verkeer op de Burggravenlaan is dan wel veel drukker, ik vermijd wel een rondpunt (en we moeten eerlijk zijn: op het moment dat ik meestal passeer, is het zodanig druk voor autoverkeer dat ze niet snel kunnen rijden)


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: