Home

STOP-principe (2)

7 januari 2014

Ook in een echte fietsstad kan je wel eens voor het rode licht staan wachten.

18okt13, Pettelaarseweg, Den Bosch

18okt13, Pettelaarseweg, Den Bosch

Toch is er een groot verschil tussen de verkeerslichten op de foto en de verkeerslichten in Gent. Er is natuurlijk het bord `rechtsaf voor fietsers vrij’ (het blauwe bord achter de wegwijzers), maar de rechtsaf-door-roodborden krijgen we in Gent binnenkort ook te zien. De bewegwijzering voor fietsers is overigens naar aloude Nederlandse gewoonte uitstekend, maar dat heeft niets met de lichten te maken. Neen, het verschil is niet te zien op de foto.

Op de tweede foto is er al iets van het verschil te zien, als je weet naar waar je moet kijken.

18okt13, Pettelaarseweg, Den Bosch

18okt13, Pettelaarseweg, Den Bosch

Op de voorgrond zie je de voorhoede van onze groep die staat wachten op de rest die voor het rode licht is moeten blijven staan. Dat gebeurde dikwijls op onze tocht: de lichtcycli in Den Bosch zijn erg kort, veel korter dan in Gent. Voor fietsers is dat bijna altijd een voordeel: je hebt wel iets meer kans dat je moet stoppen, maar als je rood hebt moet je minder lang wachten. Voor automobilisten zijn korte cycli een nadeel, omdat er op die manier minder auto’s door kunnen: korte cycli leiden tot autofiles.

Een tweede verschil, dat je niet op de foto kan zien, is dat er detectielussen voor fietsers zijn. Daardoor heb je als fietser minder kans om voor het rode licht te staan. In Gent kan je ’s nachts een hele tijd staan wachten voor het rood, iets wat mij er altijd aan herinnert dat auto’s zo inefficiënt zijn dat ze het verkeer hinderen zelfs als er geen zijn. In Den Bosch loop je dat risico niet.

Conclusie: verkeerslichten zijn op sommige punten een noodzakelijk kwaad, maar met een beetje moeite kan je de hinder voor fietsers flink inperken.

3 Responses to “STOP-principe (2)”

  1. cobie Says:

    Ook in Middelburg korte cycli van wachten en soms langer ! groen voor fietsers die kruispunt met 2 verkeerslichten moeten oversteken. In één keer veilig over (behalve natuurlijk toen iemand uit zuiderland daar geen goesting in had).

  2. Frans Says:

    Het meest absurde verkeerslicht voor fietsers staat op de hoek van de Voskenslaan en het toekomstige Koningin Mathildeplein. Als die op rood staat kan je niet eens naar rechts op het voorlopig fietspad rond de werf. Anderzijds zijn er in de Gentse binnenstad ook een aantal verkeerslichten verdwenen (Vogelmarkt, Lammerstraat).

  3. Gert Says:

    Dit is belachelijk! dienen ze gelijk op de voskenlaan op te lossen


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: