Home

2014: meer van hetzelfde?

9 januari 2014

De eerste werkdag van het nieuwe jaar en alweer bots ik op dezelfde slechte gewoonten van automobilisten…

Ottergemsesteenweg Zuid, 2 januari 2013

Ottergemsesteenweg Zuid, 2 januari 2013

Dit is nochtans een fietspad waar je niet naast kunt kijken. Het vervelende is niet dat de vrachtwagen op het fietspad staat, maar het feit dat daardoor een levensgevaarlijke situatie gecreëerd wordt. “’t Is maar voor een minuutje”.

In dit geval was de bestuurder spoorloos; hij kon zelfs niet op zijn gedrag aangesproken worden.

22 Responses to “2014: meer van hetzelfde?”


  1. Er is nochtans plaats naast het fietspad dus kan hij zelf niet beweren dat er geen enkel optie is. Fietspaden worden te veel bezien als verdoken parkeerplaatsen – voetpaden ook trouwens. Zolang men maar de autostroom niet hindert mag men heel veel. Zeker wie veel ‘op de baan’ is voor zijn/haar werk permitteert zich vaak wat meer ten koste van voetganger en fietser. Helaas maar men zou wensen dat men hier paaltjes had geplaatst of erger.

    • Peter J Says:

      Paaltjes zijn, naar mijn bescheiden mening, helemaal geen alternatief, jaarlijks lopen vele fietsers verwondingen op door het laattijdig opmerken van paaltjes of andere obstakels. Een goede verkeersopvoeding in combinatie met een goede infrastructuur en een strenge maar correcte handhaving lijkt mij het beste alternatief.

  2. Peter J Says:

    Dit gedrag valt idd niet goed te praten, vooral daar er ruimte is om verder opzij te gaan staan zodat tenminste een gedeelte van het fietspad bruikbaar blijft. Op de weg blijven staan is hier niet meteen een alternatief door de aldaar aanwezige verkeersgeleider. Als vrachtwagenbestuurder wil ik er toch ook even op wijzen dat het niet altijd even makkelijk is om met zo’n gevaarte een plaats te vinden om te laden of lossen zonder hinder te veroorzaken, maar in dit specifieke geval zijn er betere opties… bvb. een meter verder naar rechts en de fietsers kunnen door zonder gevaar.

    • pieter Says:

      Uw reactie toont wat er zo verkeerd is aan de mentaliteit van velen.

      “Op de weg blijven staan is hier niet meteen een alternatief door de aldaar aanwezige verkeersgeleider”

      NAAST DE WEG OOK NIET WANT DAAR IS EEN FIETSPAD

      En als je dan toch persé echt op die plaats moet stoppen, en één van beide opties moét nemen (weg of fietspad), lijkt het mij maar logisch dat je op de weg blijft, auto’s en vrachtwagens moeten maar last hebben van elkaar.


    • Voor fietsers is het fietspad = de weg. De vrachtwagen staat dus nog steeds op de weg. Los daarvan, had hij gewoon rechts geparkeerd dan was de doorgang voor fietsers nog steeds mogelijk. Op deze manier parkeren getuigt niet alleen van boertigheid, maar ook nog eens van luiheid.

  3. Frans Says:

    Great Generation? Pff. In de jungle past de olifant het recht van de sterkste toe. Maar in een beschaafd (?) land is dit crimineel gedrag. Als er geen alternatief is om stil te staan, dan rij je door. Punt.

    • Ronnius Says:

      Je zou nu eens moeten komen kijken naar de wegomleggingsaanduiding op het kruispunt Gentbruggestraat – Dendermondsesteenweg. Ze zijn daar een stuk voetpad aan het her aanleggen (Dendermondsesteenweg). Aan de lichten in de Gentbruggestraat staat een bord verplicht naar rechts. Terwijl er in de Dendermondse steenweg een bord staat enkele richting de linkerkant op (vanuit Gentbruggestraat gezien) (enkele richting moet net omgekeerd zijn).
      Anderzijds zou er vanuit Destelbergen geen auto mogen komen vanwege de verbodsborden die verderop staan. Maar geen kat (en ook geen autobestuurder) die zich daar aan stoort.
      Als je ze hier ziet rijden zou je niet zeggen dat we een beschaafd volk zijn 😦

      • Peter J Says:

        Dit voorbeeld geeft duidelijk aan dat er een heel groot gebrek is aan handhaving, in zo’n gevallen moet gewoon keihard en zonder pardon opgetreden worden. En dan doel ik niet zo meteen op politie maar wel op de gerechtelijke instanties die veel te laks en te traag zijn ! ! !

  4. pieter Says:

    Ik denk niet dat ik in al die jaren al een week in Gent gefietst hebt zonder eens het volledige fietspad verspert te weten.

    En als je ze er op aanspreekt is de reactie meestal “Ik moet hier even stoppen, wat moet ik anders doen?”

  5. Winfried Huba Says:

    In dit geval had ik de nummerplaat niet onleesbaar gemaakt.

  6. jeroen Says:

    Akkoord die vrachtwagen mag daar niet staan! Maar echt goed vind ik dit fietspad niet aangelegd. Dit is een gloednieuw fietspad… waarom werd dit niet verhoogd en achter de parkeerplaatsen aangelegd? Deze 2 maatregelen maakt het toch minder aantrekkelijk om op te parkeren.

    • Renaat Says:

      De realiteit is natuurlijk dat men met infrastructuur het gedrag erg kan beïnvloeden. Maar eigenlijk zou het in zo’n situaties totaal niet mogen uitmaken. Het is toch waanzin dat er overal paaltjes moeten gezet worden om te beletten dat automobilisten fout parkeren, dat fietspaden verhoogd moeten aangelegd worden, niet voor de veiligheid van de fietsers maar om andere weggebruikers het parkeren te bemoeilijken, ….

      • jeroen Says:

        Inderdaad Renaat, het zou niet mogen… maar er is nu éénmaal de realiteit dat er zich een groot deel van de bestuurders (ook die van een fiets) zich niet te veel van regels aantrekken. En dus moet er een beetje gestuurd worden met de infrastructuur, naar mijn bescheiden mening

        • Renaat Says:

          Ik vind ‘logische’ infrastructuur heel belangrijk. Zo dient snelheid van voertuigen vooral bepaald te worden door de weginfrastructuur en niet door de snelheidsbordjes die worden geplaatst. En dan denk ik niet in de eerste plaats aan drempels, wel aan wat ik de ‘uitstraling van de weg/straat’ zou noemen.
          (Al zou het nog beter zijn als die snelheid in de toekomst bepaald wordt door intelligente voertuigen, want zaken als snelheidsdrempels hebben ook talloze nadelen.)

          Maar als men paaltjes dient te gebruiken om foutparkeren te voorkomen, dan zal de overheid nog een paar miljoen paaltjes moeten plaatsen en dan zal men nog de gaten vinden om zich door te wringen. M.a.w. de strijd tegen foutparkeerders is bijna niet te winnen met paaltjes. Dit terwijl ik er zeker van ben dat heel veel mensen het snel door zouden hebben als hinderlijk foutparkeren steeds gelijk zou staan met het krijgen van een boete. En dat vraagt wel wat mankracht, maar is toch prima te realiseren omdat die controleurs perfect hun eigen loon kunnen terugverdienen met de talloze boetes die ze zouden kunnen uitdelen. Niet dat ik een grote voorstander ben van een hoge boetes en een sterk repressief beleid, maar omdat foutparkeren vaak zuiver een kwestie is van luiheid en gewoonte, zijn boetes wel een effectief beleidsinstrument om het gedrag te beïnvloeden.

          Het is volgens mij zoiets als het opruimen van hondenpoep. Dat probleem is zeker niet volledig opgelost, toch is men er op relatief korte termijn er in geslaagd van het opruimen van hondenpoep het normale sociale gedrag te maken. 20-30 jaar geleden deed nog geen kat dat en werd er zelf lachwekkend gedaan rond het idee dat men een zakje moest meenemen om de poep op te ruimen.
          Als men de bedragen die men investeert in infrastructuur voor het voorkomen van foutparkeren zou investeren in controle en sensibilisatie, dan ben ik er redelijk zeker van dat men op 10 jaar hetzelfde kan bereiken.

          • jeroen Says:

            inderdaad beboeten zou zeer goed zijn. En wegslepen wegens hinderlijk geparkeerd nog beter (of een wielklem indien geen gevaarlijke situatie). Dan moet de overtreder niet enkel betalen, maar verliest hij ook nog eens zijn “kostbare tijd”. Vooral dat laatste zal nog het meeste pijn doen, want meestal parkeert men fout omwille van zogenaamde tijdswinst…

  7. jandefietser Says:

    Paaltjes zijn hier (en op veel andere plaatsen) geen oplossing omdat je opritten heeft waar je met de auto tussenkan. Bijvoorbeeld op de Voskenslaan staan er vaak vrachtwagens achter de paaltjes op het voet- en fietspad. Daar is laden/lossen overigens een probleem: als je voor de paaltjes gaat staan versper je de doorgang voor de tram. Wat de vrachtwagen hier staat te doen is mij een raadsel. Er valt hier niets te lossen of te laden.

    Het grofste wat ik ooit heb meegemaakt in dit opzicht was een wagen die geparkeerd stond op het fietspad van de R4, ter hoogte van Middelares. De scheiding tussen R4 en fietspad is daar een betonnen muur van een meter hoog. De automobilist was gewoon vanop de R4 via de oprit naar de parking het fietspad opgereden.


    • politie bellen en 1 autoband leeg laten lopen, dan kan hij er ook niet vanonder muizen vooraleer de politie er is.

      • Frans Says:

        Ik vrees wel dat u dan op de bon vliegt, tenzij de bestuurder u intussen in elkaar getimmerd heeft.


        • Een band laten leeglopen wordt hoogstwaarschijnlijk geseponeerd, net zoals het foutparkeren op het fietspad. 1-1 dus ;-). Als je elke dag op je traject 4 a 5 auto’s de weg ziet versperren, en een vriendelijke vraag aan de chauffeur niets uithaalt, dan begin je soms andere dingen te overwegen. Die misschien wél eens tot nadenken aanzetten.

  8. JanG Says:

    ’t Was maar een voorbeeld van een bijzonder ergerlijke gewoonte. Voor de chauffeur is het niets meer dan “even mijn voertuig uit de weg zetten”, met het altijd gebruikte excuus “’t is maar voor een minuutje”. Ondertussen brengt het voertuig elke langsrijdende fietser in gevaar, want die moet de rijweg op. Wat kun je ertegen doen? Nummerplaat mag niet op de sociale media komen (wet op de privacy), banden leeg laten lopen mag ook al niet en de kans dat de politie erop afkomt is erg klein, want waarschijnlijk is de automobilist allang weer weg. In dit geval kon de chauffeur er zelfs niet op aangesproken worden, want de vrachtwagen was onbemand. Hier, in dit concrete geval, kan ik inderdaad de originele foto, met nummerplaat, naar het bedrijf zenden.


    • Ik heb de foto doorgemaild naar Great Generation, zonet antwoord gekregen.

      “cher Monsieur,
      bien reçu, je vais demande au chauffeur ce qui s’est passe, normalement ils savent que c’est interdit de s’arrête et de station sur la bande cyclable
      merci de prévenir
      bien a vous.”

      Vind dit behoorlijk goed opgelost door de zaakvoerder. Snelle en correcte reactie. En de chauffeur denkt een volgende keer misschien iets meer na voor hij weer zoiets doet.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: