Home

Afstappen (3)

13 januari 2014

De brug op de Kortrijksesteenweg over de Ringvaart wordt binnenkort gerenoveerd.
Dat geeft hinder.
Ook voor het autoverkeer op de R4, lazen we in de krant.
En blijkbaar ook voor de fietsers.
Ik ben benieuwd naar de uitwerking van deze werfsignalisatie.
Al is ze voorspelbaar.
De verkeersborden die rond het fietspad staan beloven het klassieke Vlaamse recept: fietsers afstappen.
Voor de rest: trek uw plan; wurm er je doorheen alsof je geen fiets naast je hebt.
Ik hoop dat ik me hierin vergis.

12jan14, 16u13, Buitenring Sint-Denijs-Westrem

12jan14, 16u13, Buitenring Sint-Denijs-Westrem

12jan14, 16u13, Buitenring Sint-Denijs-Westrem

12jan14, 16u13, Buitenring Sint-Denijs-Westrem

12jan14, 16u13, Buitenring Sint-Denijs-Westrem

12jan14, 16u13, Buitenring Sint-Denijs-Westrem

12jan14, 16u13, Buitenring Sint-Denijs-Westrem

12jan14, 16u13, Buitenring Sint-Denijs-Westrem

Het blijft een raadsel waarom Belgische werforganisatoren fietsers persé naast hun fiets willen laten stappen, en zo méér ruimte/breedte doen innemen.
“Stapvoets fietsen” is op alle vlakken een beter concept.
Bestaan er ergens normen voor werfsignalisatie op fietspaden?

Wegenwerven zijn een kans om mensen te laten overstappen naar de fiets.
Sommigen denken het tegendeel: fietsers moeten bij werven evenveel hinder voelen als automobilisten.
Hoe zou men een vergelijkbare werf in Nederland aanpakken?
Creatiever?
Fietsvriendelijker?

12 Responses to “Afstappen (3)”


  1. Ik maak me altijd boos op dat “fietsers afstappen”. En dan begrijpt mijn wederhelft dan niet. Dan zeg ik: net alsof ze tegen automobilisten zouden zeggen: “automobilisten uitstappen, en wagens verderduwen”. Dat doen ze toch ook niet? En dan moet hij keihard lachen.

    • Peter J Says:

      Ik heb het vermoeden dat er ooit een superintelligente werfleider een eureka-moment had en toen dit bord heeft ontworpen… Het valt me op dat deze borden vooral de laatste tijd overal te pas en onpas opduiken. Ik vind je voorstel om automobilisten aan werven te laten uitstappen en duwen niet zo slecht, dat zou pas lachen zijn ! 😉

  2. Frans Says:

    Ik maak mij nooit boos op dat “fietsers afstappen”. Gewoon verder fietsen, want dat verkeersbord is juridisch van nul en gener waarde.

    • jandefietser Says:

      Dat is juist. Maar je treitert er wel fietsers mee die dat niet weten. Bovendien zet je anderen op tegen fietsers. Kijk, weer een fietser die zich niks aantrekt van de regels.

      Een bord `fietsers stapvoets’, eventueel met een gevaarsbord (zo’n uitroepteken op een driehoekig bord) erbij is niet alleen redelijker, zodat meer fietsers het gaan naleven, het is ook juridisch bindend. Iedere weggebruiker moet de nodige voorzichtigheid in acht nemen en zijn snelheid aanpassen aan de omstandigheden, ook al zijn die omstandigheden aangekondigd door een bord dat op zich tot niets verplicht.

      Op die manier kan je zelfs aantonen dat een bord `fietsers afstappen’ je verplicht tot… stapvoets rijden.

      • Frans Says:

        Waw, als ik op een fietspad doorrijdt voor een automobilist die denkt voorrang van rechts te hebben, is dat treiteren. Stapvoets fietsen in de Cataloniënstraat is getreiter. En al die fietsers die in een fietsstraat niet meteen opzij springen bij getoeter zijn treiteraars. Je leert elke dag bij.

        • jandefietser Says:

          Oeps, misverstand. Je treitert `geen fietsers die dat niet weten’ door niet af te stappen, je treitert `fietsers die dat niet weten’ door een bord te zetten met `fietsers afstappen’. Dus maak ik mij wel boos op zo’n bord.

          • Frans Says:

            Inderdaad een misverstand, zoals de wetgever, de wegbeheerder en aannemers veel te veel kweken. Politierechters kunnen daar boeken over schrijven.

    • 3S Says:

      Dat bord “afstappen” is niet bindend, maar het juiste verbodsbord staat wel al klaar. Als het rechts komt te staan, is dat wel bindend voor fietsers op dat fietspad..

      • nalieke Says:

        Zeggen jullie nu dat het bord “fietsers afstappen” geen waarde heeft? Kan ik gerust verder rijden?

        • Renaat Says:

          Juridisch gezien absoluut. Men zal je nooit een boete kunnen geven voor het negeren van het bord.

          Als er een ongeval gebeurt, dan is het nog maar de vraag of een verzekering zo’n bord niet kan/zal/wil misbruiken om de schuld bij een ongeval in de schoenen van de fietsers te schuiven. ‘Niet aangepast gedrag.’

        • Ronnius Says:

          @ nalieke:
          “gerust verder rijden” zou ik niet doen.
          Maar veeleer “rustig verder rijden”.

        • Miguel Says:

          Het is inderdaad geen ‘verkeersbord’. Overigens als je als fietser afstapt, ben je zelfs geen fietser meer.


Geef een reactie

