Home

Het Vlaamse voorbeeld

14 januari 2014

Het VAC (Vlaams Administratief Centrum) naast het Sint-Pietersstation nadert zijn afwerking.
In de loop van 2014 verhuizen in Gent meer dan duizend Vlaamse ambtenaren naar deze nieuwe werkplek.
Ik kijk uit naar de effecten op de verkeersstromen.
Hoeveel auto’s zullen hierdoor minder in de file staan op de B401?
Hoeveel ambtenaren zullen -nu ze werken aan een immens openbaarvervoerknooppunt- de overstap maken van auto naar trein of bus?
Hoeveel ambtenaren zullen de overstap maken naar de fiets?
Meten is weten.
Zou de Vlaamse Gemeenschap hierover cijfers hebben?
Laat ons hopen.
De fietsstalling onderin het gebouw is euh… eerder teleurstellend.
Positief: het is een afgesloten stalling, afgeschermd door een slotgracht.
De stalling bevindt zich naast het hellend vlak naar de ondergrondse fietsstalling van de NMBS:

09jan14, 16u59, Lovelingstalling

09jan14, 16u59, Lovelingstalling


Neutraal: de stalling zit in een hoekje.
Geen idee welke functie de ruimte ervoor krijgt.
De dure vloer (goedkope steen, dure aanleg qua manuren, manke afwatering) van het NMBSdeel is er niet doorgetrokken.
Wat zal hier gebeuren?
Een houten hellingetje voor de fietsers?
09jan14, 16u56, Lovelingstalling

09jan14, 16u56, Lovelingstalling

Negatief: het type fietsrek is op alle vlakken een zwaktebod.
Het is een “wielplooierstype”.
En het is niet diefstalveilig.
De dames en heren ambtenaren kunnen hun fiets niet op slot zetten aan “een vast voorwerp”, aan het fietsrek.

09jan14, 16u55, Lovelingstalling

09jan14, 16u55, Lovelingstalling

Niet nodig omwille de badgedeur?
Mmm, I doubt so.
Ik zou er geen dure fiets durven achterlaten.
De badgedeur van de “bewaakte” NMBS-stalling op de Sint-Denijslaan was niet feilloos.
Soms staat ze dagenlang open.
Bovendien kan gelijk wie mee binnen stappen.
De Vlaamse overheid mist hier een kans om een state of the art bedrijfsfietsstalling te etaleren.
De voorbeeldfunctie, weetjewel?

09jan14, 16u56, Lovelingstalling

09jan14, 16u56, Lovelingstalling


Is dit een voorlopige situatie, in afwachting van een professionele stalling?
Of is dit de spiegel van de mobiliteitsmentaliteit binnen de Vlaamse Gemeenschap?

15 Responses to “Het Vlaamse voorbeeld”

  1. Hilde Says:

    Op mijn werk (UGent) staat de deur van de afgesloten fietsenstalling ook minstens een keer per week open. Sommige collega’s laten de deur zelfs open als ze de stalling verlaten. Toen ik iemand hierover aansprak, kreeg ik als antwoord “Maar straks komen er toch nog, dus laat ik de deur maar open.” Hallooo!
    En wij hebben ook “wielplooiers”, maar dan wel van het type met een metalen ring eraan vast (per 2 plaatsen), zodat je je fiets daaraan kan vastmaken.

  2. JanG Says:

    Ook aan de nieuwe sporthal aan de Rozebroeken staan diezelfde wielplooiers. Onbegrijpelijk dat zoveel fietsers dit zomaar accepteren. En inderdaad ook onbegrijpelijk dat dergelijke rekken nog gebruikt worden bij nieuwe infrastructuur.
    Zou het iets zijn als: “wacht, in de oude voorraden hebben we nog fietsenrekken liggen. We zullen die recycleren.”?

  3. Ronnius Says:

    Bij ons het werk zijn het ook wielplooiers, maar dan wel met een ketting erbij hangen, geriveerd (potrivetjes???) aan de omheining.
    Mijn fietsen staan niet in de “plooiers”. Reden? Mijn fietsen passen er niet in. Maar het zijn niet alleen de “speciale” fietsen, zoals mijn ligfietsen, die er niet inpassen, probeer er maar eens een mountainbike brede band in te krijgen.

  4. Frans Says:

    Weer zo’n rake bijdrage. De toren die een muis baart. Die nieuwe afgesloten stalling zou wel eens leeg kunnen blijven en de ogen uitsteken van gewone fietsers die wanhopig op zoek zijn naar een plekje. Of zijn er voldoende fietsende ambtenaren om na de verhuis de huidige, overvolle fietsstallingen vrij te maken?

  5. Yves Says:

    Ik heb ook zo’n hekel aan die beugels, ik denk dat die aangekocht worden door mensen die zelf nog nooit een fiets moeten vastleggen hebben, of om er zo goedkoop mogelijk van af te zijn.

    Hier op het werk ook zo’n beugeltje of zes. Mijn voorwiel past er niet in. Mijn vraag voor een degelijk fietsrek van 200/300 euro is afgewezen. Bedrijfswagens van 40000 euro met trekhaken van 1000 euro (niet nodig voor het werk) zijn dan weer geen enkel probleem. Mijn vraag naar bedrijfsfietsen werd meteen afgeschoten.

    Ons fietsrek staat in zo’n verloren hoekje op het einde van de parking, die fietsers hebben toch een goeie conditie voor die paar extra meters te voet zeker.

    Zo’n stiefmoederlijke behandeling terwijl we het beste zijn voor het milieu, het klimaat, onze gezondheid, anderen hun gezondheid, de verkeersveiligheid, etc.

    • Winfried Huba Says:

      Hoe is de stalling ingeplant, Yves? Direct een lift naar boven of (hoeveel?) omlopen.

    • Hugues Says:

      Dat is dus inderdaad om ferm het schijt van te krijgen,op mijn vorig werk was het ook zo. 300 euro eenmalig voor een fietsstalling stonden ze op hun achterste poten maar wel 12 staanplaatsen huren voor wagens aan 1100 euro per staanplaats per jaar. Ja, dàt kon wel. Gvd.

  6. Frederik Says:

    Wow, da’s inderdaad ondermaats! Verder ben ik vooral benieuwd naar de extra chaos aan de uitrit van de helling. Na al die maanden begrijp ik nog steeds niet hoe we verondersteld worden het plein over te steken. Als ik richting Clementinalaan moet, schiet ik meestal achter een tram aan (mag wellicht niet?), in de andere richting moet je drie keer oversteken op een manier die automobilisten helemaal niet verwachten.

    • Frans Says:

      Frederik, niets verbiedt je om op die trambaan naar de Clementinalaan te fietsen. Als je maar niet op het voorplein (verhoogd, dus voetpad) fietst. Deze situatie is “voorlopig” maar op het definitieve plan is de plaats van de fietser niet helemaal duidelijk. Persoonlijk vind ik het nieuwe fietspad tussen de Albertlaan en de Boudewijnstraat ook niet geweldig omdat je aan elke uiteinde zonder bescherming tweemaal een rijbaan moet kruisen.

      • Frederik Says:

        Ah, bedankt voor de verduidelijking! En het is inderdaad dat stukje fietspad dat ik bedoel: tweemaal oversteken net na een bocht, waardoor chauffeurs over je heen kijken. (Om van het conflict met de trams en de scherpe hoeken nog te zwijgen.) ’t Is vaak verleidelijk om toch gewoon de Kiss&Ride-helling te nemen …

  7. Miguel Says:

    Voor heel wat ambtenaren is dit overigens een enorme verbetering. Bij AWV (in Bollebergen) mocht je je fiets langs de haag achterlaten (zonder beugel of enig andere voorziening). Blijkbaar onmogelijk om iets meteen goed te doen, al zouden ze beter moeten weten …

  8. Anneleen Says:

    Vandaag kregen wij, als Vlaams ambtenaar, een voorstelling van het gebouw. Aangezien ik dagelijks met de fiets kom, ben ik dus ook de fietsenstalling gaan “bewonderen”. De slechte fietsenrekken zijn blijkbaar blijvers. Bij de aanbesteding voor de fietsenstalling hebben ze blijkbaar geen eisen gesteld aan het soort fiesenstalling en heeft de projectontwikkelaar voor de goedkoopste gekozen… Ik zal mijn fiets alleszins niet in de rekken zetten!

    • Frans Says:

      Er komen wel 900 fietsrekken bij die nu achter het station staan. En dat is absoluut nodig want er zijn ondergronds veel te weinig stallingen terwijl er ruimte zat is. Max Mobiel dweilt met de kraan op door slecht gestalde fietsen te verwijderen en op te stapelen op een “toplocatie”: de oude tramtunnel. De kraan dichtdraaien zou efficiënter kunnen zijn. Ik bedoel daarmee: toezicht tijdens de vrijdagavondspits (tussen 16 en 18uur) om te verhinderen dat fietsen tussen anderen worden gewrongen met meestal schade tot gevolg of zelfs de onmogelijkheid om een correct gestalde fiets weg te halen.


Geef een reactie

