Home

Meetkunde (melding 145)

16 januari 2014

Het Meldpunt Fietspaden heeft een aantal minpunten.
Er is geen knop om te melden waar er fietspaden ontbreken.
En je kan fout ontworpen of slordig aangelegde nieuwe fietspaden niet doorspelen aan de overheid.
We doen deze weken toch een paar pogingen voor dat laatste.
Het draait eigenaardig genoeg telkens om werven van AWV (het Agentschap Wegen en Verkeer).
Dat wil enerzijds zeggen dat verschillende werven lopen waar (ook) fietsinfrastructuur aan bod komt, wat positief is.
Anderzijds lijkt het erop dat deze Vlaamse overheidsdienst nog niet mee is met het Vademecum Fietspaden.
Of ligt het aan de PPS (publiek-private-samenwerking)structuur?
En wat als zo’n structuur “minder goede” of “slechte” fietsinfrastuctuur oplevert?
Herdoen?
Of slikt de Vlaamse overheid dat zomaar door?
Ik heb er vertrouwen in.
AWV zal nooit slecht aangelegde auto-infrastructuur accepteren, dus idem dito voor fiets-infrastructuur.

Nummer 1 van de meldingsreeks is eenvoudig te illustreren met foto’s.
Hoofdstuk 4 van het Vademecum Fietsvoorzieningen behandelt “ONTWERPRICHTLIJNEN VOOR FIETSVOORZIENINGEN” en start met 4.1 “MAATVOERING EN AFSCHERMING”.
Je kan er veel uit leren.
Jammer maar helaas, het is en blijft een vademecum.
Met andere woorden: niet dwingend/afdwingbaar.
Maar bekijk de foto’s.
Dit is de Buitenring Zwijnaarde, het nieuwe fietspad tussen Schelde en E17:

12jan14, 16u04, Buitenring Zwijnaarde

12jan14, 16u04, Buitenring Zwijnaarde


Prettig glad asfalt, een prima pad!
Het pad is circa 3 meter breed.
Een aanvaardbare breedte voor een plek waar het bijwijlen héél druk fietsen zal zijn.
Staat hier nergens in de buurt een voetbalstadion?
12jan14, 16u04, Buitenring Zwijnaarde

12jan14, 16u04, Buitenring Zwijnaarde


Verderop loopt de betonnen veiligheidsstootband vlak langs het pad.
Volgens het vademecum verlies je hierdoor 50 cm nuttige breedte.
Zonde.
De stootband ligt er op zijn plaats: tussen autoweg en fietspad in.

In de aanloop naar de brug richting Ghelamco Arena is de situatie anders.
De betonnen veiligheidsstootband ligt tussen fietspad en de Schelde:

12jan14, 16u02, Buitenring Zwijnaarde

12jan14, 16u02, Buitenring Zwijnaarde


Het pad is er een kleine 20 centimeter smaller: circa 2m80.
12jan14, 16u02, Buitenring Zwijnaarde

12jan14, 16u02, Buitenring Zwijnaarde

Waarom het hier smaller is begrijp ik niet goed.
Dit is een onderdeel van verschillende Vlaamse fietsroutes.
Waarom dan smaller?
Ook hier haalt de betonnen stootrand een deel van de nuttige ruimte weg.
Tussen auto’s en fietsers is er momenteel enkel een strookje zand.
Welke keuzes zijn hier gemaakt?

Bergop naar de brug is het pad 5 cm breder, en zonder betonnen band:

12jan14, 16u00, Buitenring Zwijnaarde

12jan14, 16u00, Buitenring Zwijnaarde

12jan14, 16u00, Buitenring Zwijnaarde

12jan14, 16u00, Buitenring Zwijnaarde

Dit is vermoedelijk een momentopname, er zijn nog werken aan de gang.
De brug vergat ik op te meten.
Ik herinner me nog hoe op de Open Wervendag de ingenieur van dienst vertelde hoe ze bijna de ballustrade vergeten waren.
Erger was hoe hij twijfels had over zin en onzin ven de fietsinfrastructuur.
Hij vond de fietstunnels weggesmeten geld.

Aan de overkant van de brug ligt een scherpe bocht van 180 graden.
De scherpe bochten in de nagelnieuwe Kennedybrug (ook een werf van AWV) kregen een breder wegvlak.
Je kan zo’n verbrede bocht hier net zien op de eerste foto.
Logisch, zo kan kruisend fietsverkeer vlot de bocht nemen.
Op dit pad ging men nog smaller dan elders in het project:

12jan14, 15u58, Binnenring Zwijnaarde

12jan14, 15u58, Binnenring Zwijnaarde


Het is met moeite 2m30 breed.
12jan14, 15u58, Binnenring Zwijnaarde

12jan14, 15u58, Binnenring Zwijnaarde

12jan14, 15u57, Binnenring Zwijnaarde

12jan14, 15u57, Binnenring Zwijnaarde


Conclusie: wat was hier het doel?
Een consequent comfortabel fietspadennetwerk aanleggen?
Of in de resterende ruimtes naast het autoknooppunt lukraak fietspaden aanleggen, zodat niemand kan klagen?
Was ik de Vlaamse overheid, ik liet die bocht herdoen.

4 Responses to “Meetkunde (melding 145)”

  1. Ronnius Says:

    Waar ik echt van schrok toen ik daar onlangs langskwam was die betonnen muren die daar langs de nieuwe weg aangelegd zijn. Mooi verwoord zijn het stootbanden, maar waarom zijn die nodig, dat is toch een weg die zou moeten aanleiding geven tot rustig rijgedrag. Dat ze geplaatst worden zegt veel, heel veel over hoe in Vlaanderen gedacht wordt over het algemene rijgedrag 😦
    Ik dacht toen nog: is het om het loslopend wild juist binnen of toch buiten te houden.

  2. jandefietser Says:

    De fietstunnels weggesmeten geld? Dat klopt niet: volgens mij is de rotonde erboven weggesmeten geld. Kwestie van gezichtspunt natuurlijk.

  3. Hannes Says:

    Koning auto is keizer auto aan de Ghelamco Arena. Als je van Gent komt en je wilt de ringvaart oversteken naar Merelbeke moet je eerst onder de brug. Daar fiets je in stijgende lijn een cirkeltje van 360° bijeen om dan uiteindelijk de ringvaart over te kunnen gaan.

    In je auto rij je gewoon het rondpunt op, wijk je even van je lijn af en ben je al over de ringvaart. Moet er nog zand zijn?

  4. Renaat Says:

    Zo zijn er wel veel (erg dure) projecten te vinden die getuigen van onkunde/onwil. Nog een mooi voorbeeld: https://maps.google.be/?ll=51.07204,4.346847&spn=0.000947,0.002553&t=h&z=19

    Zie maar eens wat auto’s moeten doen die van de Hoeikensstraat de Ooievaartsnest oprijden en wat de fietsers moeten doen voor dezelfde weg. En op zo’n luchtfoto ziet het er nog redelijk uit. Maar in praktijk betreft het dan nog een situatie van een veel te smal fietspad tussen muren, scherpe bochten waar men niet ‘door kan kijken’ en die dus enkel aan 5 km/uur te nemen zijn en behoorlijk steile hellingen.

    Exacte kostprijs is me niet bekend, maar het gaat over vele honderdduizenden euro’s. En met een eenvoudig vraag aan een fietser met kennis van zaken had men zonder enige meerkost heel de heraanleg aanzienlijk kunnen verbeteren. Die tunnel maakt trouwens deel uit van een groter project van Waterwegen en Zeekanaal dat een aaneenschakeling is van fouten.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: