Home

De zesde poging

20 januari 2014

(Dit is een vervolg op De derde poging.
Wat voorafging: de signalisatie bij een werf aan de Burggravenlaan wordt herhaaldelijk aangepast.
Volgens een werfverantwoordelijke gebeurt dit nadat er klachten waren.
Telkens keurde de politie de gewijzigde signalisatie goed hoewel aan de onveiligheid en de hinder voor fietsers niet veel verandert.)

In de kerstvakantie veranderde niets aan de situatie. Ook de werf lag stil met het bouwreces zodat de hinder, na twee dagen werken, twee weken onnodig bleef aanslepen.

Na deze pauze kwam er weer schot in de zaak, al moet ik de lezer waarschuwen: de verschillen zijn met het blote oog nauwelijks te onderscheiden. Geen enkele wijziging verandert iets aan het fundament van de zaak: dat er geen bruikbare doorgang is voor fietsers. Alles blijft beperkt tot een wijziging van een bordje hier of ginder.

De eerste versie na nieuwjaar, dus de vierde in het totaal, zag er zo uit:

burggraven6-1c

Op het blauwe bord met de fiets en de tekst `fietser op de weg’ was het tekstfragment `op de weg’ overplakt en bovendien was het bord verhangen zodat automobilisten het helemaal niet meer opmerkten. Hoe dit de veiligheid zou vooruithelpen is een raadsel. Wat al meer passend lijkt: de publicitaire slogan `2014 wordt verassend vernieuwend’ is verdwenen.

Enkele dagen later waren we toe aan versie vijf:

11jan14, 13u12, Burggravenlaan

11jan14, 13u12, Burggravenlaan

Het overplakte bord is nu vervangen door iets ander. Dit `iets anders’ was overigens het grootste deel van de dag niet eens te zien, alhoewel ik betwijfel dat er ook maar één passant dat gemerkt heeft:

14jan14, 13u38

14jan14, 13u38

Blijkbaar (maar dat is interpretatie) was het de bedoeling om fietsers mee door de doorgang te sturen, alhoewel de blauwe pijl fietsers nog altijd verplicht de rijweg op te gaan.

In een poging om de boel een beetje recht te trekken stuurden we als Gentse fietserbond een mailtje met een opmerking dat de veiligheid, duidelijkheid en het comfort gebaat zouden zijn met het wegnemen van de panelen die dwars op de weg staan, zeker als fietsers inderdaad door de doorgang moeten. Immers, nu wordt je geconfronteerd met twee rechte hoeken in die doorgang.

08jan14, 13u12, Burggravenlaan

08jan14, 13u12, Burggravenlaan

Niet alleen geraak je daar met de fiets nauwelijks door, of je nu rijdt of afstapt, en hinder je iedereen die van de andere kant komt, het is ook nog erg onoverzichtelijk. Eén keer, toen ik stilstond om het geheel te bekijken is er een voetganger bijna tegen mijn fiets gelopen. Ten slotte kan je de doorgang als fietser niet eens zien: moeilijk om dan te weten wat nu eigenlijk de bedoeling is.

Onze opmerkingen scoorden effect. Het fietsbord is nog maar eens vervangen en er is ook nog een tweede exemplaar bijgekomen.

18jan14, 16u15, Burggravenlaan

18jan14, 16u15, Burggravenlaan

De borden zelf zijn juridisch van zeer bedenkelijke kwaliteit. Duidelijk is alleen dat ze niets bijdragen aan een oplossing voor de problemen.

De vraag is nu: wat is de zin van heel deze trieste vaudeville? Er is een carrousel van klachten, politiebezoek en cosmetische aanpassingen die nauwelijks iets veranderen en die iedere betrokkene (klagers, politie én mensen van de werf) tijd kost. Wat bezielt de politie eigenlijk om, nadat uit klachten duidelijk is gebleken wat de problemen zijn, telkens opnieuw signalisatie goed te keuren om ze dan blijkbaar een paar dagen later toch maar een beetje te laten veranderen zonder dat dat iets oplost?

(Even iets dat er niets mee te maken heeft. Ik heb een tijdje geleden gehoord dat een aantal mensen een GAS-boete hadden gekregen omdat ze op het internet onaardige dingen over de politie hadden gezegd.)

Het antwoord op de laatste vraag is dan ook duidelijk. De politie heeft steeds consciëntieus haar taak uitgevoerd en heeft altijd de situatie zo snel mogelijk laten aanpassen om het gevaar en de hinder voor alle weggebruikers zoveel mogelijk in te perken.

7 Responses to “De zesde poging”

  1. Denis Says:

    Hiersonder inspirend goede voorbelden van werken beheer bij onze buren: http://www.aviewfromthecyclepath.com/2010/08/road-works-vs-dutch-cyclist.html

  2. Frans Says:

    Als de politie in deze steeds consciëntieus haar taak heeft uitgevoerd, zegt dat iets over de heersende hiërarchie in deze stad, waar projectontwikkelaars en aannemers toch wel zeer hoog op de ladder staan.

  3. toon Says:

    £Hier al eerder aan bod gekomen : “ZWIA ofte Zo Werken In Amsterdam” een handleiding voor aannemers over wegomleggingen, signalisatie enz. Het voorstel voor een ZWIG variant voor Gent heeft vermoedelijk nog geen enkel beleidsniveau gehaald. Jammer, zeer jammer het creëert duidelijkheid en veiligheid en daar vaart iedereen wel bij,

    • Renaat Says:

      Dat zou inderdaad goed zijn. Maar zou het niet nog logischer zijn als zo’n document/werkwijze er zou komen op Vlaams niveau? Want het zou wel erg spijtig van dat er bij werken in Gent andere normen zouden gehanteerd worden dan bij werken in Leuven, Antwerpen, …

      • toon Says:

        Volledig met je eens Renaat maar aangezien het hogere niveau zich naar mijn gevoel vooral met propaganda-aankondigingen bezig houd, zou een stad dit als pilootproject kunnen aangrijpen. Anderzijds als elke stad de wetgeving zowel naar letter als naar geest zou omzetten in een ZWIx, zouden de verschillen niet groot mogen zijn.

    • jandefietser Says:

      Als ik zo door ZWIA blader dan zie ik dat wij hier al blij zouden zijn met wat daar een rood licht krijgt wegens compleet onaanvaardbaar. Overigens: op Vlaams niveau is er het Ministerieel Besluit (MB) over signalisatie bij werken. Dat MB is bindend, maar geen enkel van de zes pogingen komt ook maar in de buurt van wat erdoor verplicht is, wegens te fietsonvriendelijk en -gevaarlijk.

      • Hilde Says:

        Je kan zoveel MB’s of wetten maken als je wil; als er geen controle en sancties volgen, hebben die geen enkel effect. Als auto’s die op het fietspad staan niet beboet worden, dan is het ook niet verwonderlijk dat situaties zoals hierboven gedoogd worden. Triestig…


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: