Home

Mail: geen plaats genoeg

23 januari 2014

Vandaag verscheen een studietje over mobiliteit.
Lees het hier, maar vooral hier bij Febiac zelf.
Ik noem het een onderzoekje, want de opdrachtgevers bepalen de vragen.
Febiac en Touring zijn de opdrachtgevers.
Hun agenda is bekend.
De conclusies draaien rond autogebruik.
Maar bekijk het onderzoekje rustig, en concludeer mee dat 39% de fiets wil gebruiken. (2002: 29%).
Voorwaarde: veiliger fietspaden.

Net vandaag kwam deze mail aan:

Origineel bericht ——–
Onderwerp: Situatie deze ochtend kruispunt Rooigemlaan/Drongense Steenweg
Datum: Wed, 22 Jan 2014 15:07:37 +0100
Van: L. V.

Aan: fietsbult@fietsersbondgent.be, h.b.@gent.be, f.w.@gent.be

Geen plaats voor fietsers. Één overblijvende rijstrook voor én auto’s én camions én fietsers. Kinderen op weg naar school in de donkere winterochtend vechtend voor een plaats.
Email heeft geen plaats genoeg om mijn teleurstelling en woede te beschrijven.
Wat wordt hier aan gedaan?

Ik kan me de woede levendig inbeelden.
Dit soort situaties is pure propaganda voor autogebruik: dààr ben je veilig.
Als er iets is dat de afgelopen jaren fietsers de boom in joeg was het wel de manier waarop wegenwerven allerhande onveiligheid creëren.
De man mailde naar ons en naar de stad.
Welke overheid hoort hier iets aan te doen?
Welke overheid kan hier iets aan doen?
Stad of gewest of politie of …?
Wie heeft het mandaat om wegenwerken tot de orde te roepen?
En vooral: is het wachten op een dode voor het een prioriteit wordt?

5 Responses to “Mail: geen plaats genoeg”

  1. Renaat Says:

    De laatste vraag is spijtig genoeg eenvoudig te beantwoorden: ja.

  2. Frans Says:

    Die aannemers/cowboys teisteren al een tijdje de Rooigemlaan met lichtzinnige bewegwijzering. Zo is er al dagen “inhaalverbod” voor auto’s maar niet de minste handhaving. Er is nochtans geen plek in Gent waar er zoveel politiewagens langsrijden (tussen hun “kantoren” van de Groendreef en de Triestlaan).

  3. Renaat Says:

    Dat onderzoek (van Febiac) is moeilijk ernstig te nemen. Eerst schrijven ze: “De opiniepeiling die eind 2013 voor Febiac werd uitgevoerd, is methodologisch zo goed als identiek aan deze die eind 2002 (eveneens voor Febiac) werd uitgevoerd: zelfde steekproefgrootte en -profiel, zo goed als gelijkaardige vragen, …). Het is dus perfect mogelijk om de resultaten van deze twee opiniepeilingen te vergelijken …”

    Maar iets verder staat er:
    “2002: enquêtes die telefonisch werden uitgevoerd (CATI-systeem)
    2013: enquêtes die via internet werden uitgevoerd (online enquêtes)

    2002: willekeurige selectie van de respondenten in telefoongidsen, op basis van socio-demografische criteria
    2013: selectie van de respondenten (per quota) uit ons panel van internetgebruikers die bereid waren om online enquêtes te beantwoorden (ongeveer 80.000 internetters)”

    Iedereen met wat kennis van zaken weet dat men met een telefonisch enquête op basis van selectie uit het telefoonboek echt niet dezelfde mensen bereikt als met een internetenquête bij internetgebruikers die zelf hadden aangegeven enquêtes te willen invullen.

    Ook het cijfer van mensen die geen alternatief (voor hun autoverplaatsingen) zouden hebben dient gelezen te worden als het percentage mensen dat denkt geen alternatief te hebben. Een niet onbelangrijk verschil. En zo zitten er wel meer foute en onlogische conclusies in het onderzoek.

  4. Renaat Says:

    http://www.mobimix.be/inhoud/2014/1/23/4336

    Zo zie je maar dat het selectief lezen van de eigen studie Febiac en Touring niet vreemd zijn.

  5. Danny De Langhe Says:

    Het is toch simpel ! GEEF elkaar plaats….
    Stel je ‘ eens’ ( één keer in de plaats van de ander) en ‘ beeld je het gevoel in ‘ die je de ander geeft ! Verschrikkelijk!
    Hoeveel ik reeds duidelijk maakte aan bestuurders van auto’s als ze op amper 2 meter achter je aan rijden : beangstigend !
    Dus , please : doe het eens …..


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: