Home

De Lijn

24 januari 2014

Op de achtergrond luister ik naar de Villa Politica over de Lijn.
Boeiende materie.
Een verstedelijkte maatschappij als de onze kan niet zonder openbaar vervoer.
Liefst: degelijk openbaar vervoer.
Meer klemtoon op de steden, het lijkt me logisch.
Ook mieren spenderen het meeste energie aan het onderhoud van de mierennest.

In een regio met onze ruimtelijke ordening en maatschappijkeuzes heeft dat openbaar vervoer het niet makkelijk.
Maatschappijkeuzes zoals: de nieuwe stelplaats van de Lijn in de Wondelgemse Meersen moest plots een PPS worden.
“Ga nu terug naar start.”
De Gaardeniersbrug ligt er nu -effe denken- sinds maart 2010.
De eerste steen voor die stelplaats moet er nog komen.
Bijna 4 verloren jaren voor de ontwikkeling van het Gentse openbaar vervoer, maar niemand die klaagt.
Droevig of grappig?
Hoe anders zou het openbaar vervoer afgelopen jaar geweest zijn mèt die stelplaats?
Geen idee.
De Gentbruggestraat en Brusselsesteenweg zouden minder onder druk staan.
Minstens dat.
Een andere maatschappelijke keuze is: elke historische stad heeft in zijn historisch centrum historische straatbedekking liggen.
Monumentenzorg mag dat bepalen.
Vrachtwagens (bijvoorbeeld vuilniswagens) en bussen worden steeds zwaarder.
Historische gebouwen trillen door de combinatie hiervan.
Servosturen draaien historische straatbedekkingen aan flarden.
Bekijk de as Vlaanderenstraat / Sint-Baafsplein.
Grappig of droevig?
In ieder geval: degelijk openbaar vervoer organiseren in een historische stad met smalle wegprofielen… giene kattepis.
Zeker niet als koning auto een hoofdtramas stadinwaarts mag blijven domineren.
Maar ik dwaal af…

Mijn buurman was buschauffeur bij de Lijn.
Verhalen.
Verhalen.
Stresserende job, zeer zeker.
Veel druk van bovenaf.
En tussen de regels door hoorde je een organisatie met een zeker gebrek aan emotionele intelligentie.
Een vriend was er onderhoudsman van trams.
Nog méér verhalen.
Geen evidentie.
Maar minstens even indrukwekkend zijn de verhalen uit eerste hand over conflicten tussen fietsers met trams en bussen.
Begin januari nog.
Twee fietsters rijden in de Gebroeders De Smetstraat staduitwaarts.
Een tram belt ze opzij.
Dat doen ze ook, maar door het voetpad op te stappen struikelt één van hen over haar fiets.
Boef op de grond.
De trambestuurder… bleef “gewoon” ongeduldig bellen.
Of de buurvrouw die op een jaar tijd op de Stropbrug (in de periode voor de verbreding van het fietspad) tweemaal aangetikt werd door een bus.
De bus reed telkens door.
Klacht verworpen.
Dat zijn individuele gevallen, persoon tot persoon.
Uiteraard zijn niet alle voetgangers en fietsers en automobilisten doetjes.
Alleen: de personeelsleden van de Lijn zijn professionals.
Daar mag ik als buspassagier toch op rekenen hoop ik?
Snelheid is belangrijk voor buspassagiers.
Aangepaste snelheid is -voor allen- nog belangrijker.
De voorbeeldfunctie, weetjewel?

De ruimte in een stad als Gent is beperkt.
Dat zal nooit veranderen.
Integendeel: we zullen de ruimte nog méér moeten leren delen.
Fietsers, voetgangers en openbaar vervoer zullen hierdoor met elkaar moeten leren omgaan.
Liefst -ahum, even afstoffen- “hoffelijk”.
Ik ben grote fan van het STOPprincipe.
Jawel, voetgangers gaan voor.
Stoppen aan zebrapaden hoort.
Ik zie het véél te weinig fietsers doen.
Ik zie het nog minder buschauffeurs (professionals, weetjewel) doen.
Fietspaden blokkeren hoort niet.
Ik zie teveel bussen dat doen.
Op deze locatie vindt de Lijn dat structureel normaal:

22jan14, 08u24, Parklaan / Emile Clauslaan

22jan14, 08u24, Parklaan / Emile Clauslaan

22jan14, 08u24, Parklaan / Emile Clauslaan

22jan14, 08u24, Parklaan / Emile Clauslaan

“Door de werken aan het station is er te weinig wacht/rustruimte voor onze chauffeurs.”
Wacht/rustruimte in volle ochtendspits?
Mag ik een suggestie doen?
Op Flanders Expo is er op dat uur plaats zat.

5 Responses to “De Lijn”

  1. Danny De Langhe Says:

    Idd verhalen verhalen, ….maar wie doet beter ( naar de top toe bedoeld? )

  2. Steven Says:

    die wacht/rusttijden omvatten meestal niet meer dan 15 minuten. Ze naar Flanders Expo laten rijden, betekent dat ze daar aangekomen, weer meteen mogen vertrekken willen ze op tijd zijn. Er rest dus geen rusttijd, wat voor (professionele) bestuurders bij wet verplicht is. Maar bon, de verantwoordelijkheid om daar wel een aanvaardbare, degelijke oplossing voor te vinden, ligt bij De Lijn. Desnoods moeten ze de bussen met eindbestemming Gent-Sint-Pieters maar een verderop gelegen eindhalte/bestemming geven.

    • rdv Says:

      Chauffeurs van “bussen waar geen gordelplicht geldt” (lees dus: lijnbussen) hebben geen verplichte rusttijd. De vakbonden hebben dat voor de chauffeurs van De Lijn blijkbaar wel afgedwongen (terecht eigenlijk), maar bij de pachters van De Lijn zijn er diensten waar chauffeurs meer dan 8 uur quasi continue rijden, om toch maar niet te veel vertraging op te bouwen.

  3. Frans Says:

    Weer zo’n schitterende bijdrage, met kennis van zaken en oog voor detail.

  4. 3S Says:

    Klein detail:

    die bushalte is zo ingeplant dat de bus die daar stilstaat (voor op- of afstappende reizigers), of parkeert (voor rustpauze), meestal in overtreding is. Dat is namelijk verboden op minder dan vijf meter van een kruispunt (hier het kruispunt met het weggetje naar het Citadelpark.).

    Resultaat is dat niemand voorrang van rechts geeft als er daar een voertuig (fiets of auto) uit komt, wegens geen zicht…

    Foei foei De Lijn!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: