Home

Mail: geblutste groeten

27 januari 2014

——– Origineel bericht ——–
Onderwerp: situatie voor fietsers werken Zwijnaarde = SCHANDE
Datum: Thu, 23 Jan 2014 17:42:33 +0100
Van: G V G

Aan: fietsbult@fietsersbondgent.be

Beste
Het is NIET te doen voor fietsers bij de werken naar Zwijnaarde, het is gewoon een schande. ‘k Ben daarnet gewoon onderuit gegaan, omdat ik het verschil niet kon zien tussen de rijweg (Heerweg Noord) en de stoep. Knal tegen de vlakte, gelukkig alleen wat geblutst, vooral schouder, en de fiets wat paraplu, maar niets wat niet kan hersteld worden. Maar mijn woede is niet te beschrijven. Je wordt al van je sokken gereden, zeker in de gietende regen, dan nog wegenwerken die 6 maanden gaan duren, en de fietsers… die zijn ze weer vergeten. Is dat nu zo moeilijk om ervoor te zorgen dat fietsers veilig kunnen blijven fietsen? Neen, dat is niet moeilijk, alleen worden ze gewoon vergeten.
Geblutste groeten
G V
fervente fietser Gent

G stuurde zijn mail op donderdagavond.
Vrijdagmorgen verscheen op Gentblogt deze foto van de rand van de tramlijnwerf op de Zwijnaardsesteenweg, annex discussie over de signalisatie en communicatie.
Titel van de foto: “Verwarring”.
Het is een tramlijnwerf, de Lijn is bouwheer.
Er staan ons komende jaren véél tramlijnwerven te wachten.
Zaterdag dan maar even de fiets op om met eigen ogen te kijken hoe groot de kwaliteit van de verwarring is.

Om te beginnen, dit is de officiële communicatie via Buzz:

Voor voetgangers en (brom)fietsers wordt een veilige doorgang voorzien. Er moet wel rekening gehouden worden met een veranderende situatie en de signalisatie ter plaatse moet opgevolgd worden.

De tuibrug die de Nieuwescheldestraat met de Corneel Heymanslaan verbindt is al toegankelijk voor fietsers.

Dat laatste is een grapje vermoed ik, want wie die weg neemt in het duister (bijvoorbeeld in de ochtendspits) moet langs deze twee hindernissen zien te overleven:

25jan14, 16u30, Nieuwscheldestraat

25jan14, 16u30, Nieuwscheldestraat, onder E40

25jan14, 16u28, Nieuwscheldestraat

25jan14, 16u28, Nieuwscheldestraat

De eerste foto is de verantwoordelijkheid van de aannemer van R4-Zuid slash AWV (Administratie Wegen en Verkeer), de tweede van W&Z (Waterwegen en Zeekanaal), beiden Vlaamse bevoegdheid.
Jammer -zéér jammer- dat deze route niet voor aanvang van de tramlijnwerf een beurt kreeg, en uitgebreid gepromoot als fietsroute van en naar Gent Centrum.
Zwijnaarde is nu min of meer afgesneden van Gent.
Het lot van ons versplinterd mobiliteitsbeheer?
Jammer, want de overheid kan een wegenwerf ook aangrijpen om mensen per fiets te verwennen slash de overstap naar de fiets te promoten.
De Vlaamse administraties hebben die mindset nog niet gemaakt.
De huidige mentaliteit rond werven is eerder, tja, hoe formuleer je dat beleefd… de Far West?
Pas op, de mentaliteit is al stukken beter dan 20 jaar geleden -toen sprak je eerder over een open frontlijn- maar je kan vandaag onmogelijk spreken over een stimulerend integraal fietsbeleid.
Never waste a good crisis!
Verwen in de zones rond wegenwerven fietsers met veilige routes, en je krijgt qua modal split een duurzame verandering.
Het draait niet om G V en andere gemotiveerde fervente fietsers (zij zwemmen desnoods de Ringvaart over) maar om een paar procenten van de immense groep mensen die nu de auto neemt.
Transitie, weetjewel…

Die derde Vlaamse administratie, de Lijn, trekt dus de werf van de tramverlenging tot Zwijnaarde Dorp via Heerweg Noord.
Het resultaat is niet zoals beloofd “een veilige doorgang”, bijwijlen eerder een symbolische doorgang:

25jan14, 16u03, Zwijnaardsesteenweg

25jan14, 16u03, Zwijnaardsesteenweg

25jan14, 16u04, Zwijnaardsesteenweg

25jan14, 16u04, Zwijnaardsesteenweg

25jan14, 16u04, Zwijnaardsesteenweg

25jan14, 16u04, Zwijnaardsesteenweg

25jan14, 16u04, Zwijnaardsesteenweg

25jan14, 16u04, Zwijnaardsesteenweg

Let wel, dit is de doorgang voor voetgangers en fietsers in beide richtingen.
(Geen zorg, de tegels duwde ik opzij)
Morgen het vervolg richting Zwijnaarde.

9 Responses to “Mail: geblutste groeten”

  1. JanG Says:

    Vermoedelijk is dit op kaart wel degelijk een veilige doorgang? Diegenen die dit uitwerken, stappen waarschijnlijk enkel onder een stralend zonnetje op zondagnamiddag op de fiets.

    Telkens wordt dan geschermd met bevoegdheden (“dat is niet voor ons”), terwijl het uitgangspunt eigenlijk de fietser zou moeten zijn. Dat verschillende perspectief zorgt elke keer weer voor conflicten, klachten, ongenoegen, …

    Als ik daar tegenover werfleiders een opmerking over maak, is het antwoord steevast “wij moeten ook ons werk doen”. Tiens, hoort die gegarandeerde doorgang ook niet bij dat werk?

  2. Frans Says:

    Met zo’n mentaliteit is het geen wonder dat het aantal arbeidsongevallen in de bouwsector zo hoog ligt. Als er iets gebeurt met een voorbijganger wordt dat dan afgedaan als onvermijdelijke “collateral damage”? Bij grote werven hoort een “veiligheidscoördinator”: is die ook aansprakelijk voor slechte werfinrichting en bewegwijzering?

  3. Veerle Says:

    De situatie in het weekend viel dan nog mee… Daarnet was het er één chaos. De auto’s van de verschillende mensen die aan het werk zijn staan geparkeerd op dit kleine stukje fietspad nog overschiet. En als je de brug terug op wil, moet je een bergbeklimmer worden. Niet nieuwe schoenen = niet leuk. Maar het hoort er nu eenmaal bij als je met de fiets van Gent naar Zwijnaarde/Merelbeke wil rijden? Het vervolg van deze weg is trouwens ook niet voor pussy’s. Als je doorrijdt tot Zwijnaarde (lichten aan de molen) ben je helemaal door elkaar gerammeld. Neem daar dan nog eens de weg langs de schelde bij en je zit gegarandeerd van onder tot boven onder de modder.

    Vanaf morgen wordt het de Hundelgemsesteenweg voor mij.

    • Hilde Says:

      Auto’s van de werfwerknemers die fout geparkeerd staan, zijn vaak schering en inslag. Ik meldde dit ooit aan Gentinfo omdat die auto’s – zelfs bestelwagens met de naam van de firma erop – op het zebrapad geparkeerd stonden; een extra aangelegd zebrapad dan nog wel, net omdat de bewuste werf het oorspronkelijke zebrapad onbereikbaar had gemaakt. Fotootjes erbij van de situatie op verschillende dagen. Niets meer van gehoord van de bevoegde dienst, maar de dagen en weken erna stond er geen enkele auto meer op het zebrapad…. Er was dus wel degelijk actie ondernomen.
      Tip?

      • Veerle Says:

        Goede tip. Volgende keer hou ik mijn gsm in de aanslag voor een foto. Nu had ik geen zin om te stoppen om mijn gsm te zoeken in mijn fietstassen. Het was daarbij nog eens aan het regenen dus ik wou gewoon snel thuis zijn.

        In Merelbeke volgen ze opmerkingen ook goed op. Vorig jaar eens doorgegeven dat er hekkens van de werven omver gewaaid waren op het fietspad. Ik kreeg snel bericht terug dat ze de gemeentediensten er naartoe hadden gestuurd en ik weer kon passeren. En inderdaad, toen ik er ’s middags terug passeerde stonden de hekkens weer netjes recht met extra versteviging.

  4. Sven Says:

    Eén van de onze jongeren (ik werk in het internaat voor personen met een beperking even verderop) werd deze morgen voor de tweede keer gewoon uitgelachen door de wegenwerkers toen ze met haar valies amper door kon (te voet). Ze was (terecht) erg verontwaardigd dat ze 1) amper door kon 2) niemand haar wou helpen 3) ze ook nog eens uitgelachen werd.
    Tja, als dat de mentaliteit is waarmee men daar omgaat met de zwakke weggebruikers, beloven het nog 8 trieste maanden te worden…

    • Steven Says:

      ik wil ze hoegenaamd niet allemaal over dezelfde kam scheren, maar er zijn veel wegenwerkers/arbeiders bij wie je niet meteen op sympathie, begrip en/of hulp moet rekenen. Zoiets als de naar-de-vrouwen-fluitende bouwvakkers. Ze zouden gewoon beter eens werfverantwoordelijken aanstellen die daadwerkelijk hun verantwoordelijkheid nemen. Dagelijks de werfsignalisatie eens vlug controleren, kan toch niet té veel gevraagd zijn?

      • rdv Says:

        Maar veel werfverantwoordelijken en ambtenaren bij de opdrachtgevers en politie kennen zelf het verkeersreglement niet. Als je opmerkingen doorgeeft dat er verkeerde signalisatie staat, krijg je te horen dat alles klopt.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: