Home

Zondag leesdag: beleidsnota mobiliteit

2 februari 2014

Vergeef ons.
We zijn onbekwame feestbeesten.
We wilden u vorige maand al zoenen, bedanken, het beste wensen.
Ai!
Te laat.

31 januari begint het Chinese jaar van het Paard dat 384 dagen duurt, tot en met 17 februari 2015.
Het traditionele nieuwjaarsfeest duurt 15 dagen.
Met dank aan de Chinezen, dat zit dus nog goed.
We wilden ons ook verontschuldigen voor de vele mails die we niet of nauwelijks beantwoordden.
Excuses te over: werk, partner, kind(eren), ouders, geboortes, begrafenissen, vrienden, cultuur, natuur, fietsen.
U weet het, we zijn vrijwilligers.
Voor en na de uren.
Soms in de koffie- of middagpauze.
Een beetje zot, een beetje bezeten.
Vermoedelijk dimmen we komende maanden onze frequentie.
Maar we danken u graag voor al uw aandacht en steun aan de Fietsersbond.
U weet het, we doen dit partijloos, niet politiekloos.
Elke fietsvriendelijke maatregel juichen we toe.
Elk pleidooi hiertegen leggen we onder het vergrootglas.
We volgen het beleid.
Komende maanden zal de focus -uiteraard- liggen op de verkiezingen van 25 mei.
De focus zal liggen op het Vlaams Gewest, en zijn rol op het fietsbeleid in het Gentse.
U mag een verlanglijstje verwachten (mails met uw verlangens zijn welkom!), net zoals we in 2012 in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen een memorandum en tienpuntenplan publiceerden.
Dat brengt ons bij dit leesonderwerp.
De eerste Zondag leesdag kan u hier herlezen.
We toetsten het nieuwe bestuursakkoord aan ons tienpuntenplan.
Eind 2013 – na maanden slopende begrotingsonderhandelingen- publiceerden de Gentse schepenen hun beleidsnota’s.
Opdat u binnen vijf jaar vlot kan nakijken of en hoe dit beleid vorm kreeg publiceren we hieronder integraal de beleidsnota van de schepen van mobiliteit en openbare werken.

Beleidsnota meerjarenplanning Schepen Filip Watteeuw

De Stad staat voor grote uitdagingen, zowel op het vlak van mobiliteit als op het vlak van het openbaar domein. Het stadbestuur zorgt ondanks deze moeilijke tijden toch voor behoorlijke budgetten om deze uitdagingen aan te pakken.

Mobiliteit: budget om fundamentele duurzame keuzes te realiseren

Wat mobiliteit betreft moeten er fundamentele keuzes gemaakt worden. Het huidige stadsbestuur zet sterk in op het bereiken van een kantelpunt ten voordele van duurzame mobiliteit en op het garanderen van  bereikbaarheid. Dat betekent dat we fors investeren in stappen, fietsen en openbaar vervoer, verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid.

Stappen

Het onderhoud van het openbaar domein krijgt een extra boost van 4 miljoen euro per jaar (zie verder). Het totale onderhoudsbudget komt daarmee op meer dan 13 miljoen euro per jaar. Een aanzienlijk deel daarvan gaat naar het verbeteren van voetpaden en het heraanleggen van straten en pleinen. Bij elke integrale heraanleg zal uitgegaan worden vanuit het STOP-principe, waarbij de voetganger op de eerste plaats staat. Bij de heraanleg van elke woonstraat zullen we onderzoeken of een woonerf tot de mogelijkheden behoort. We werken verder met een vernieuwd trottoiractieplan. Ook via kleine ingrepen (verbeterde voetgangersoversteken, creëren van kleine autovrije zones op een verkeerspunt, …), zullen we het stappen verder stimuleren en faciliteren en de toegankelijkheid verhogen voor iedereen (bv. voor mensen met een beperking). Er wordt 1 miljoen euro uitgetrokken om schoolomgevingen veiliger te maken, in de eerste plaats in functie van de jongste stappers.

Trappen

Een aanzienlijk budget zal deze legislatuur worden geïnvesteerd in fietsen. 15 miljoen euro netto zal besteed worden aan het realiseren van fietsinfrastructuur. Daarmee bedoelen we het realiseren of verbeteren van fietspaden, fietsstraten en fietssuggestiestroken. Voor verschillende dossiers zijn ook subsidies vanuit de Vlaamse of provinciale overheid te verkrijgen, dus het effectieve investeringsbudget zal nóg groter zijn. We zetten niet alleen in op het realiseren of verbeteren van fietspaden – ongeveer 6,5 miljoen euro – , we reserveren ook een budget van 4 miljoen euro voor het wegwerken van missing links, kleine infrastructuurwerken en comfortverhogende ingrepen. De overige 4,5 miljoen euro wordt aan concrete projecten besteed (parkbosbruggen,  Gasmeterlaan, onderdoorgang Rozemarijnbrug, …)  Bovenop die 15 miljoen investeren we aanzienlijk in de realisatie van het Huis van de Fiets (2,5 miljoen € + 0,42 miljoen € stedenfonds ). Deze plek moet dé centrale plek worden voor informatie, coördinatie en dienstverlening voor de fietsende Gentenaar, toerist, student of werknemer. Het Huis van de Fiets moet de fietsdynamiek in Gent versterken. Integratie van services, van actoren en van locaties is een evidente piste. Fietsparkeren krijgt ook een prominente rol in het budget, zowel voor investeringen aan stations als op andere plekken in de stad (Gent Sint Pieters, de Krook, kleinschalige fietsenparkings – totaal 7,5 miljoen euro).

Openbaar vervoer

Dit stadsbestuur zet sterk in op de verdere vertramming van een aantal buslijnen. Het doortrekken van tramlijn 21-22 naar Zwijnaarde is volop bezig (3 miljoen euro), zeer binnenkort start de verlenging van de tram naar het UZ en ondertussen wordt er zeer hard gewerkt aan het dossier vertramming buslijn 7 en 3 en de realisatie van de tramlijn op The Loop. Ook voor de vertramming op Dok Noord – Stapelplein – Dok Zuid worden budgetten gereserveerd (400.000 euro)  Ook doorstroming is een belangrijk actiepunt voor de Stad: ongeveer 1 miljoen wordt uitgetrokken om via kleinere ingrepen de doorstroming in de stad te bevorderen.

Verkeersleefbaarheid en verkeerveiligheid

Met een aantal ingrepen in het verkeersweefsel van de stad wil het huidige stadsbestuur de verkeersleefbaarheid én de verkeersveiligheid verhogen. De B401 wordt afgeschaft, wat een grondige hertekening van de mobiliteit in de stad met zich meebrengt. Via een nieuw parkeerbeleid en de realisaties van Park & Rides en buurtparkings  (7,5 miljoen euro voor 6 jaar) wordt ook aan de parkeerdruk in woonbuurten gewerkt. Voor de Park & Ride in Ledeberg wordt 8,1 miljoen euro gereserveerd. Verder investeren we 2,2 miljoen euro in het wegwerken van een aantal zwarte punten, waardoor de verkeersveiligheid aanzienlijk wordt verhoogd. Zoals eerder gezegd, gaat er ook 1 miljoen euro naar veilige schoolomgevingen. Voor het beperken van hinder bij wegenwerken, de integratie van verkeerstechnische taken in het Mobiliteitsbedrijf, de realisatie van het verkeerscentrum, het distributiecentrum en het camerabewaking voor het voetgangersgebied wordt 4,7 miljoen euro geïnvesteerd.

Openbaar domein: een inhaalbeweging om kwaliteit te verhogen

Verbeteren van de kwaliteit

Het stadsbestuur kiest ervoor om een inhaalbeweging te doen op vlak van de algemene toestand van het openbaar domein. Er wordt gemiddeld 4 miljoen euro per jaar méér geïnvesteerd in het onderhoud van de wegen, bruggen en pleinen. We gaan daarbij systematisch te werk en richten ons vooral op de straten en pleinen die dringend aan herstel toe zijn, gecombineerd met die straten die onderdeel uitmaken van een fietsroute, een openbaar vervoersroute of een betekenisvol plein. In totaal zal ongeveer 69 miljoen euro naar onderhoud en herstel van wegenis gaan. We besteden meer dan 800.000 euro aan het lichtplan, publiek sanitair en verfraaiing van pleinen met standbeelden en fonteinen. Kwalitatieve pleinen komen er zeker in Drongen en Oostakker, maar ook voor andere pleinaanpassingen is nog minstens 800.000 EUR voorzien.

Projecten

Een aantal belangrijke projecten zullen ook deze legislatuur verder gezet worden.  Naar het gebied Oude Dokken zal deze legislatuur een aanzienlijk budget gaan: De Schipperskaai en de Kleindokkaai krijgen een nieuwe aanleg, een project waarbij er 1,8 miljoen euro geïnvesteerd wordt.  We rekenen ook op 1,7 miljoen euro voor de afwerking rondom de nieuwe Verapazbrug, die er ook deze legislatuur zal komen. Verder wordt er voor de afwerking van de as Dok Noord – Stapelplein en Dok Zuid een kleine 400.000 euro gereserveerd om mee te gaan met traminfrastructuur van De Lijn en deze as tot een mooie, binnenstedelijke, verkeersluwe as te maken.  In Ledeberg wordt er 1,9 miljoen euro uitgegeven voor de aanleg van het centrumplein,  2,5 miljoen voor de heraanleg van de Brusselsesteenweg en 330.000 euro voor het openbaar domein aan de Fransevaart. Er wordt 7 miljoen euro geïnvesteerd in het openbaar domein rond de Waalse Krook. Ook wordt er 5,2 miljoen euro gereserveerd voor het openbaar domein aan de Voorhaven op de Muide.

Bij al deze investeringen in het openbaar domein wordt telkens veel aandacht besteed aan klimaatneutraliteit, duurzaam waterbeheer en het beheersen van de uitstoot van CO2.

5 Responses to “Zondag leesdag: beleidsnota mobiliteit”

  1. Winfried Huba Says:

    >>Fietsparkeren krijgt ook een prominente rol in het budget, zowel voor investeringen aan stations als op andere plekken in de stad…<<
    En om deze investeringen te doen lonen schuiven we al een beetje richting Leuvense repressie op: gisteren zag ik aan de Korenmarkt de eerste bordjes 'parkeerverbod voor fietsers' met verwijzing naar de stadshal en de St.Michielshelling.
    Foute instelling van het bestuur.
    Een stalling moet op zichzelf voldoende attractief zijn om volk te trekken.
    En als je gepland naar 2-3 bestemmingen in het centrum moet blijft de fiets bij de hand en voor de ingang het meest rationele.
    Vergelijk de fiets wat dat betreft nooit met een auto.
    Vergelijk het met een hond.

    • Hilde Says:

      Ik treed Winfried hierin bij. Bovendien staan bij mijn weten nergens in de stad wegwijzers naar de fietsparkings onder de stadshal en Sint-Michielsbrug. Ik durf wedden dat een hoop fietsers deze nog altijd niet weten zijn. Waarom wel wegwijzers naar autoparkings maar niet naar fietsparkings?
      Ik heb deze verbodsbordjes niet gezien en weet dus ook niet waar ze geplaatst zijn en hoe ze eruit zien, maar toch vraag ik me af of ze wel wettelijk zijn. Waarom zou je je fiets niet op de Korenmarkt mogen stallen als hij niemand hindert en niet tegen een etalage o.i.d. staat? Dit is volgens mij nog steeds niet verboden door de wet.
      Op deze manier geef je een slecht signaal. Als ik in de Langemunt of Hoogpoort moet zijn om even snel een boodschap te doen, ga ik niet mijn fiets in die ondergrondse parkings zetten, maar in een fietsrek of – als die vol zijn – gewoon ergens tegen een muur of paal of zo.

      Los hiervan zou ik het zelf nog steeds een goed idee vinden om in de ondergrondse fietsparkings een aantal lockers, zoals in de stations, te voorzien waarin je je boodschappen tussendoor kan opbergen. Zo hoef je niet de hele middag met je spullen winkel in, winkel uit te zeulen. Volgens mij zouden ook voetgangers hier blij mee zijn.

      • Winfried Huba Says:

        De boordjes staan alleszins bij het rond geval (gemetste bank? plantenbak?) voor de Hema. Met de verbouwing van de Hema zijn een 30-tal overdekte en gelijkvloerse(!) fietsparkeerplaatsen verloren gegaan.

    • JanG Says:

      En wat als beide stallingen vol staan? Je mag niet op de Korenmarkt staan en als dit de aanzet is tot een nieuw beleid ook in de hele buurt niet. Terug naar huis dan maar?
      Zoals je zegt: een fiets moet je niet met een auto gelijkstellen.

    • 3S Says:

      Ik heb nog niets gehoord van een nieuw politiereglement dat stallen van fietsen op de Korenmarkt zou verbieden.
      Iemand meer info? Anders zijn die borden niet wettelijk.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: