Home

Verbinden

6 februari 2014

De verkiezingen komen eraan.
Langzaamaan wordt het tijd om de balans op te maken over het Vlaams fietsbeleid van de afgelopen 4 jaar.
De discussie over het aantal aangelegde kilometer fietspaden is al begonnen.
Ik zou liever een vergelijking lezen over de budgetten.
Wat is waaraan gespendeerd?
En wat is het effect?

Komende maanden kan u hier af en toe suggesties lezen voor de (Gentse) toekomst.
Gent wordt tientallen malen doorklieft door autowegen, ringwegen, gewestwegen, kanalen en rivieren.
Allemaal gewestelijke bevoegdheid.
Brussel beslist hierover.
Brussel financiert.
Brussel budgetten met het rode potlood.
Hun invloed op Gent is immens.

Na de huidige minister van Mobiliteit komt een volgende.
Eerste punt op zijn/haar agenda: de prioriteiten bepalen, en de middelen hiervoor onderhandelen.
Of loopt dat omgekeerd?
Afgaande op wat ik afgelopen jaren uit gesprekken leerde is dat je maar omeletten kan bakken als er genoeg koks zijn.
Binnen de Oost-Vlaamse en Gentse context wil dat zeggen dat er na de verkiezingen méér mankracht ingezet werd op fietsbeleid.
Zowel in Gent als Oost-Vlaanderen werken nu drie mensen voltijds hieraan.
Voor de verkiezingen was dat: één persoon per bestuursniveau.
Op Vlaams nivo mag/moeten er meer koks komen.
Tenminste, als dat beleidsniveau het fietsbeleid ernstig neemt.
Tot nu blijft het… randanimatie.
De grote middelen zijn en blijven bestemd voor auto-infrastructuur.
Ok, het vegen van fietspaden is beter dan ooit.
En ok, er wordt meer dan vroeger gekeken naar fietsinfrastructuur -de fietstoets weet je wel-, maar niet als prioriteit of als evenwaardige mobiliteitsinfrastructuur.
Hoe komt dat?
Omdat ingenieurs meer dan mobiliteitsdeskundigen de agenda bepalen?
Omdat er te weinig mankracht is?
Beide?

Mobiliteitsbeleid is complex.
Geld/budget is bepalend om dat te beheersen.
Een lange termijnvisie is dat nog méér.
Ach, wie op dinsdag op Canvas naar memo-tv/Panorama over openbare werken keek zag dat de kennis in de jaren 80 aanwezig was.
Behalve op beleidsniveau.
De politieke wil om een degelijk beleid op poten te zetten groeit, maar groeit die wil snel genoeg?
Zal de ombouw naar een evenwichtig mobiliteitsbeleid geen stukken van mensen kosten?
Een goed fietsbeleid staat of valt niet met immense budgetten.
Zorg en deskundigheid is minstens even belangrijk als budgetten.
Ok, daar heb je personeelsbudgetten voor nodig.
Zo komen we weer bij de mankracht terecht.

Zorg uit zich -onder andere- in het verbinden van de aanwezige fietsinfrastructuur.
Dat vraagt oog voor detail.
Dat vraagt soms samenwerking tussen verschillende beleidsniveaus/wegbeheerders.
Maar het kan.
Ik heb geen idee wie de bouwheer of trekker is van deze “werf”, stad of gewest:

03feb14, 15u53, Buitenring Sint-Denijs-Westrem / Poortakkerstraat

03feb14, 15u53, Buitenring Sint-Denijs-Westrem / Poortakkerstraat

03feb14, 15u55, Buitenring Sint-Denijs-Westrem / Poortakkerstraat

03feb14, 15u55, Buitenring Sint-Denijs-Westrem / Poortakkerstraat

03feb14, 15u56, Buitenring Sint-Denijs-Westrem / Poortakkerstraat

03feb14, 15u56, Buitenring Sint-Denijs-Westrem / Poortakkerstraat

Van zo’n kleine realisaties wordt ik persoonlijk zeer gelukkig.
We signaliseerden deze missing link hier in november 2012.
Vlakbij zijn er nog mogelijkheden te vinden:

03feb14, 15u54, Buitenring Sint-Denijs-Westrem

03feb14, 15u54, Buitenring Sint-Denijs-Westrem

03feb14, 15u54, Buitenring Sint-Denijs-Westrem

03feb14, 15u54, Buitenring Sint-Denijs-Westrem

Komende maanden volgen nog zo’n tips.
De kunst van het olifantenpaden lezen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: