Home

Bepaling (2)

7 februari 2014

In de Gentenaar en de Standaard van maandag 3 februari uit Dirk Holemans, Groen-gemeenteraadslid, zijn ongenoegen over delen van de nieuwe fietsinfrastructuur in Drongen. Genoeg voor Fietsbult om eens een kijkje te gaan nemen. Er is heel wat nieuws te zien in Drongen waar we later nog op terug komen; vandaag beperken we ons tot de paaltjes die de onderdoorgang aan het station afsluiten. ‘Vroeger konden fietsers […] vlot de tunnel in- en uitrijden, maar nu liggen er aan beide zijden van de tunnel kleine minipleintjes en zijn de toegangen met paaltjes afgebakend. Voor bakfietsers, fietsen met karren en ligfietsen wordt het niet eenvoudig om tussen die palen te manoeuvreren’, zegt Dirk Holemans in de krant.

Dat is zachtjes uitgedrukt. Je kan veel van de paaltjes zeggen, maar niet dat ze ergens goed voor zijn of dat ze niet te veel in de weg staan. Bovendien: zelfs zonder palen is dit ontwerp onveilig. We beginnen aan de kant van de Drongenstationstraat. Wie van het Drongenplein komt kijkt recht in de ingang van de tunnel die als het ware de weg in twee splijt. De wegen opzij leiden naar en van de autoparking en de fietsenstalling.

4feb04, 15u22, Drongenstationstraat

4feb14, 15u22, Drongenstationstraat

Je kan niet rechtdoor rijden: je moet een krul maken naar rechts en net als de automobilist achter je denkt dat je naar de fietsenstalling rijdt moet je oversteken naar links. Daarbij gaat al je aandacht naar de paaltjes zodat je niet kan kijken naar het autoverkeer.  Zeer onveilig en lastig.

4feb04, 15u22, Drongenstationstraat

4feb14, 15u22, Drongenstationstraat

Met een bakfiets of aanhangwagen zijn de problemen natuurlijk nog een eind groter dan met een gewone fiets. Zonder palen zou het al wat beter gaan, maar je blijft met de gevaarlijke rechts-linksbeweging zitten.

Is er iemand die denkt dat het niet erger kan? Het kan erger. Als je op je terugrit uit de tunnel komt zie je dit:

4feb04, 15u26, Drongenstationstraat

4feb14, 15u26, Drongenstationstraat

Vergis je niet: je ziet twee paaltjes maar er zijn er wel degelijk drie. Het derde paaltje blijft verborgen achter de muur. Ook verborgen achter die muur:het autoverkeer dat uit de parking komt. Voor een automobilist ziet het er zo uit:

4feb04, 15u24, Drongenstationstraat

4feb14, 15u24, Drongenstationstraat

Gelukkig wordt hij gewaarschuwd voor mogelijke voetgangers. Op foto 2 zie je een fietsster naar boven rijden. Net toen zij bovenkwam reed er een auto uit de parking. Gelukkig waren ze blijkbaar allebei vertrouwd met de situatie en stopten ze allebei. Om veilig te zijn moeten niet alleen de palen weg. De plaats waar auto en fiets mekaar kruisen moet ver genoeg van de muur afliggen en niet vlak erbij.

Niet alleen zijn de paaltjes zo gezet dat ze maximale hinder veroorzaken en nog onveilig zijn ook. Als ze bedoeld zijn om auto’s weg te houden doen ze het ook niet echt goed, zo blijkt aan de andere kant van de tunnel. Daar staat een auto geparkeerd dwars over de rijweg aan de binnenkant van de paaltjes.

4feb04, 15u22, Drongenstationstraat

4feb14, 15u22, Drongenstationstraat

Als we even de auto wegdenken zie je dat de paaltjes ook hier alleen maar hinder veroorzaken. Bovendien moest het front van het pleintje meer naar voren gericht zijn. Op die manier krijgt een fietser die rechtsaf gaat tenminste rugdekking.

Conclusie: de paaltjes zijn erger dan nutteloos. Wel moeten er paaltjes komen op de plaats rechts van de auto op foto 5, zodat auto’s niet meer vanop de parking die daar ligt de fietsweg komen blokkeren. Om veilig te zijn moeten beide einden van de tunnel hertekend worden, waarbij de situatie van foto’s 3 en 4 het meest zorgwekkend is.

4 Responses to “Bepaling (2)”

  1. Geert Says:

    Er zijn hier nog wel meer rare dingen gebeurd bij de heraanleg van drongen station. Wat denk je bvb van het aanleggen van een pendelparking, maar ruim 1/5 parkeerplaatsen werden omgevormd tot miniparkje met boom. Deze week was er een vrachtwagen accidenteel voorbij de parking gereden en op het nieuwe fietspad richting Leie gereden. Gevolg: vrachtwagen wou terugkeren, raakte van fietspad, zat vast in gracht tussen fietspad en tallud spoorweg. Aanleg kiss and ride blijft ook maar aanslepen. Wat dan wel zeer goed is, is de “fietsostrade”, weliswaar in minivorm, van drongenstation over de Leie tot aan de Assels. Als men nu ook nog aan stukje net voorbij tunneltje de elektriciteit kan aansluiten zijn we heel blij. Met nog 1 kleine bedenking: is een fietspad op een brug in wat ik denk tropisch hardhout wel zo antislip? Bij regen, vriesweer? Denk dat er daar toch menige fietser onzacht tegen de balustrade gaat knallen… Jammer dat Infrabel geen fietsexperten in dienst heeft…

  2. Frans Says:

    Haal die paaltjes weg en er rijden auto’s door de tunnel. Infrabel heeft hier niets anders gedaan dan een miskleun van een tunnel recupereren om die te “integreren” in het verbrede station, met rechtstreekse toegang tot de vier sporen. Overigens kan je het resultaat maar beoordelen als het af is (bewegwijzering en markeringen). Wie uit de “oude” tunnel fietste moest ook uitkijken voor auto’s. Voortaan moeten fietsers de tunnel delen met voetgangers/treingebruikers die nu wel over een trottoir beschikken.

  3. NVL Says:

    Wie de fietstunnel in Sint-Niklaas kent weet dat het nog slechter kan. Daar is helemaal geen “uitbolzone” over de breedte van de 3 paaltjes en slaagt men er zelfs in, vlak voor de helling een kruisend fietspad te leggen. Puur gevaarlijk en zelf ooit als eens door bakfiets aangereden die op dat moment kruiste.
    In Sint Niklaas als in Drongen is gewoonweg enkel rekening gehouden met wat de helling van fietstunnel moest zijn. Schiet er nog plek over, zoals bij Drongen heb je nog geluk.
    Maar zoals bij Sint-Niklaas, fout in opmeting ter plaatse, en opschuiven van tunnel als gevolg, heeft daar tot geen “uitbolruimte” meer geleid.
    Al bij al is dit nog “veilig ” te noemen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: