Home

Zo kan ik het ook

18 februari 2014

Onlangs verkondigde onze minister van mobiliteit met trots dat er honderden kilometers fietspad – wat zeg ik: meer dan duizend – bijgekomen zijn tijdens de aflopende legislatuur. Natuurlijk: de verkiezingen komen eraan, maar cijfers zijn cijfers, toch?

Wel, het hangt ervan af hoe je een fietspad definieert. Het kan gaan over een pad dat helemaal aan het vademecum fietsvoorzieningen voldoet, zoals dit. Voor alle duidelijkheid: het gaat niet over de route, maar over hoe dit stukje fietspad eruit ziet. Het is breed genoeg, mooi vlak en helemaal vrijliggend.

Drieselstraat

Drieselstraat

Soms blijkt het voor een bestuur (hier Evergem) voldoende te zijn om een bordje te plaatsen. Cynisme heet dat.

Elslo, Evergem, 2 februari 2014

Elslo, Evergem, 2 februari 2014

Zou zoiets ook meegeteld worden in het indrukwekkende aantal kilometers fietspaden in Vlaanderen? Helaas is het geen uitzondering…

Het blijft overigens jammer dat het vademecum niet bindend is. Het zou mooi zijn indien dit verplichte minimumnormen zouden worden. Misschien ook iets om te eisen voor de komende legislatuur?

10 Responses to “Zo kan ik het ook”

  1. Danny De Langhe Says:

    …bij de 2e foto: en dan ‘uitgescholden worden voor rotte vis’ omdat je NAAST het ‘ fietspad’ rijdt….door liefst een bmw ,mercedes of audi bestuurdertje….

    • Frans Says:

      Een fietser heeft inderdaad geen enkele verplichting om een onberijdbaar fietspad te volgen. Voor zover automobilisten die regel kennen (wellicht een zeldzaamheid) is het voor hen niet eenvoudig om de “berijdbaarheid” (de wegcode staat vol met dergelijk vage begrippen) van het fietspad in te schatten. Hier is maar één oplossing: dat blauw verkeersbord weghalen.

  2. Renaat Says:

    Misschien ook eens vragen hoeveel km voetpad er dan is verdwenen?! 😉

  3. Ronnius Says:

    Als ze nu eens langs alle wegen (behalve autowegen) het bordje van op foto 2 plaatsen. Ineens duizenden km (goedkoop) fietspad erbij.

  4. Richard Severijns Says:

    Bij situaties zoals foto 2 zouden we eigenlijk een rood kruis over dat bordje moeten zetten en er een plakaat onder moeten hangen met de tekst: “Slecht en gevaarlijk fietspad! Niet op rijden!”
    Want zo’n voetpad vol putten en kuilen “opwaarderen” tot “fietspad” is een minachting voor de fietser en toont aan dat wie verantwoordelijk is voor dat bord de fietser niet als volwaardige verkeersdeelenemer ziet. Eigenlijk wil dat bordje daar zeggen: “Hee ambetante fietser, de weg is exclusief voor de auto. Je moet hier op dit prutspad rijden zodat je de auto’s niet voor de wielen rijdt.”

  5. Chris Says:

    Grappig dat men een dubbelrichtingsfietspad als voorbeeld neemt van goed, je moet het vademecum veel beter lezen … tijd voor een zondag vademecum lezen;-)

    Zo kan je nog honderd foto’s nemen van toestanden uit het verleden, enkel door constructief mee te denken met de wegbeheerder komen we er (ooit). Zeg nu zelf, onderste foto, welk profiel heb je dan in gedachten als droombeeld? Wie moet initiatief nemen, is het gewestweg? is het een BFF route? een lokale route? Staat het in het mobiliteitsplan? Moeten er rio werken gebeuren? Wat is tijdelijk mogelijk als oplossing naar het ideaal?

    • JanG Says:

      Dat dubbelerichtingsfietspad is misschien ook niet ideaal, maar het contrast met het beeld eronder is enorm.
      Verder meen ik wel een onderscheid te mogen maken tussen een toestand aanklagen die eigenlijk ontoelaatbaar is enerzijds en het maken van constructieve voorstellen anderzijds. Het eenvoudigste voorstel in dit geval is alvast dat bordje gewoonweg verwijderen. Het minste wat je ermee bereikt, is dat er geen discussie zal zijn tussen voetgangers (waar moeten die lopen?), fietsers en automobilisten.

      Wie moet initiatief nemen? Is dat mijn zorg als fietser? Moet ik werkelijk zelf gaan uitzoeken wie de wegbeheerder is, van welke fietsroute dit deel uitmaakt? Dat zijn puur administratieve taken, die de wegbeheerders maar onder elkaar moeten uitmaken, vooral omdat ze het soms zelf niet lijken te weten.
      “Staat het in het mobiliteitsplan?”: mocht dat zo zijn, is dat dan een reden om een dergelijke klucht maar te laten bestaan tot aan de uitvoering ervan? Om hiervoor een op het ideaal lijkende oplossing aan te brengen, moet je de hele omgeving, verkeersstromen (huidige en gewenste) en alle toekomstplannen eerst in kaart brengen. Dat lijkt me nu eens typisch de taak van de wegbeheerder(s).

      • Richard Severijns (verkeerskundig ingenieur met Nederlands fietsbloed in de aderen) Says:

        Het is de VERANTWOORDELIJKHEID van de wegbeheerder / eigenaar om er voor te zorgen dat alle weggebruikers er veilig gebruik van kunnen maken.

        Op de onderste foto neemt die wegbeheerder die verantwoordelijkheid duidelijk NIET. Door een bordje te plaatsen en fietsers te verplichten gebruik te maken van het fietspad maakt die wegbeheerder de situatie niet veiliger. Zeker niet voor de voetgangers maar ook niet voor de fietsers die nu op een smal en slecht voetpad moeten gaan rijden.

        Zoals ik al eerder gezegd heb bevoordeeld dit alleen het autoverkeer dat nu geen fietsers meer voor de bumper heeft en daardoor beter kan doorrijden. En de automobilisten kunnen zeggen dat fietsers die op straat rijden een “overtreding” begaan (ook maar relatief want een fietser is niet verplicht op een fietspad te rijden dat niet veilig is).

    • Renaat Says:

      Mijn ervaring is dat niet alle overheden en ambtenaren open staan voor het constructief meedenken van externen. Door sommigen (gelukkig zijn er ook wel wat uitzonderingen) wordt externe inbreng vooral als hinderlijk ervaren en kan zulke inbreng dus niet rekenen op een constructieve en open reactie.
      Enkel als de wegbeheerder zelf echt geïnteresseerd is in een voetgangers- en fietsvriendelijke oplossing, daarbij (soms moeilijke) keuzes durft te maken (ook budgettair) en daarbij inbreng van externen als leerzaam en waardevol beschouwt komen we er (ooit).

  6. Richard Severijns Says:

    De Drieselstraat lijkt wel Nederland


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: