R(A)DR

Voila. ’t Is eindelijk een feit: Gent is de eerste stad in Vlaanderen waar borden komen die fietsers officieel toelaten om rechtsaf of rechtdoor te rijden door het rode licht. Let wel: dit mag enkel waar de borden het expliciet toelaten!

Eindelijk, want de Fietsersbond ijvert hier al jaren – wat zeg ik: decennia – voor.

Frankrijkplein (Lammerstraat), 14 maart 2014
Frankrijkplein (Lammerstraat), 14 maart 2014

Fietsersbond Gent was natuurlijk ook van de partij.

Laat ons hopen dat er nog veel borden volgen op de plaatsen waar de situatie toelaat om op een veilige manier R(A)DR (rechtsaf/rechtdoor door rood) te fietsen.

Auteur: JanG

kernlid Fietsersbond Gent

15 gedachten over “R(A)DR”

  1. De foto toont naar mijn gevoel al een enorme fout: het zebrapad is niet doorgetrokken op het fietspad. Betekent dit dat overstekende voetgangers (bij groen) fietsers die hier nu ook door het rood mogen rijden, voorrang moeten verlenen? Of maakt de eerste botsing deel uit van de “proef”?

    1. Naar mijn bescheiden mening mogen fietsers door rood mits het verlenen van voorrang, dus ook aan voetgangers die op datzelfde ogenblik groen hebben.

  2. Iedereen heeft het recht op een mening en bij deze geef ik dan dus de mijne, ik vind het hoegenaamd geen goede zaak fietsers door rood rechtsaf(rechtdoor) te laten rijden. Er komen dan sowieso conflicten met het verkeer dat groen heeft in de dwarse richting en dan moet men weer gaan rekenen op correcte toepassing van de regels door de verkeersdeelnemers en daar heb ik dan niet zoveel vertrouwen in. Ik kan me vergissen, maar ik vind dit persoonlijk geen goede zaak !

  3. @Frans: links onder zie je wel degelijk wat witte verf op de rode stenen: de restanten van het zebrapad.
    @Peter: er zijn veel situaties waar RADR perfect kan.
    GROTE MAAR 1:
    op de foto hangt ook een bord “rechtdoor door rood”. Dat is natuurlijk krankzinnig op die plek (tenzij er aanstonds in het Zuid-Center een ghostbike-winkel zijn deuren gaat openen). En gelukkig is het sinds gisteren weer afgedekt.
    GROTE MAAR 2:
    bij rood staan de auto’s’ recht(s) voor de RADR. als fietser kun er vanuit het fietspad , dat midden op de Lammerstraat ligt niet eens geraken. Dus eerst a.u.b. de OFOS doortrekken naar rechts.
    Ik juich niet: Persstunts zijn geen fietsbeleid.

    1. inderdaad dit was ik van plan om ook te antwoorden, exact het zelfde .
      1/ OFOS over de ganse breedte van rijvak.
      2/ Eén bord voor RADR Alleen met een pijl naar rechts goed voor rijden naar Muinkkaai en naar F.D.Rooseveltlaan (dit was de bedoeling van de pijl rechtdoor, maar zeer verwarrend)
      Voor de rest zijn er wel 20 plaatsen die ik kan opnoemen welke zonder enige hinder direct ook kunnen .
      Zo zijn er ook aan de stadsring R40, maar daar is het Gewest dat dwars ligt (als ik het goed voor heb in dit versnipperde stad, landje)

    1. De perfecte slagzin om “Gent, fietsstad” en “Gent, wild van fietsen” te vervangen.
      Voor wie er nog aan twijfelde: dit illustreert nog maar eens de incompetentie van wie verantwoordelijk (?) is voor het plaatsen van verkeersborden in Gent. Dat dit nog “maar een proef is”, is een flauw argument.

  4. Ik wil even nuanceren: er moet een onderscheid gemaakt worden tussen het feit dat R(A)DR nu wettelijk geregeld is en dat Gent ermee start enerzijds en de plaatsen waar en de manier waarop dit gebeurt. Het eerste is, in mijn ogen, positief (hoewel op veel plaatsen een herpositionering van de verkeerslichten al jaren geleden dergelijke problemen had kunnen oplossen); het tweede lijkt – zeker op het kruispunt van de foto – nogal ondoordacht.

  5. Ik zag vandaag dat het bovenste bordje ondertussen afgedekt is.
    Oef.
    Vermoedelijk zal die pijl rechtdoor in theorie wel kloppen : naar rechts is richting Muinkkaai en rechtdoor bedoelt men misschien fietsen langs het Frankrijkplein.
    Maar of de modale fietser dit zo zal begrijpen…

    1. Op basis van de foto zag ik me alvast rechtdoor door het rood bollen richting Wilsonplein…om dan te eindigen onder een wagen komende vanuit de Kuiperskaai. Inderdaad ongelooflijk dat net op dit kruispunt zoiets uitgetest wordt.

    2. De situatie is daar nogal, euh “eigenaardig, te noemen. Fietsers die “echt” rechtdoor gaan, stellen zich in het midden op, op de OFOS. Fietsers die naar Muinkkaai of Rooseveltlaan willen, blijven meestal uiterst rechts op het fietspad, dus ook rechts van de auto’s die naar de Rooseveltlaan rijden. Voor hen kan dus ook het bord met “rechtdoor”; voor de eerste categorie fietsers helemaal niet.
      Het is zowel voor fietsers als voor automobilisten een heel slecht leesbaar kruispunt.
      Een OFOS over de hele breedte zou de zaken veel simpeler maken.

  6. Ik begrijp niet goed dat er niet ook een RADR is aan de andere kant van het kruispunt, dus als fietser komende uit de Kuiperskaai en rechtsaf de Lammerstraat in. Lijkt me niet moeilijker of gevaarlijker dan aan het kruispunt Ottergemsesteenweg-Burggravenlaan.
    Weet iemand wat hiervoor de reden is?

Geef een reactie op JanG Reactie annuleren