Home

Zes

24 maart 2014

Fietsbult was gisteren -zondag- jarig.
Zes jaar.
Een onbelangrijk non-event, waar WordPress (de machine waar dit op draait) een automatisch hoera-berichtje voor stuurt.
Vandaag -maandag- is er in Brugge een Fietscongres.
Dat is belangrijk.
Ik ben benieuwd hoe men zal analyseren.
Voorzichtig Vlaams?
Of doortastend Nederlands?
Zal een koe een koe genoemd worden?

21maa14, 19u51, Sint-Lievenspoort

21maa14, 19u51, Sint-Lievenspoort

Dochter L is voor een maandje terug in de thuisstad.
Ze studeert een jaar in Leipzig, en voelt zich als fietser in Gent meer gerespecteerd.
“Auto’s stoppen hier tenminste voor fietsers.”, die teneur.
Dat helpt relativeren.
Toegegeven, ze is een assertieve fietser.
Ze trekt haar plan, dus geen referentie voor de niet-assertieve fietser.
En toch, ook zij vindt dat het bij ons te traag vooruit gaat, want de planeet…
Ook al kijkt Nederland met interesse naar onze creativiteit.
Inspirerend, zeggen ze.
En de Nederlanders hebben gelijk.
Alleen leg je louter met creativiteit geen fietspaden.
Als er iets is dat ik van de volgende Vlaamse regering verwacht dan is het slagkracht hierin.
Afgelopen bestuursperiode was er een positieve evolutie, zeer zeker.
Er was meer budget, en het geraakte eerst niet uitgegeven, of was het systeem te burocratisch, en hadden de Vlaamse ambtenaren een zetje nodig?
Nog positief: de fietstoets is steeds meer aanwezig.
Dat wil zeggen: rond de honderden miljoenen kostende autowegenprojecten plant het Gewest nu systematisch fietspaden.
“Fietsers worden niet vergeten”.
“Voor de zwakke weggebruiker wordt het veiliger.”

Positief, maar deze standaardzinnetjes verraden het gebrek aan urgentie.
De evolutie is niet in die mate dat het Gewest -ik zeg maar iets- steden met een grote bevolkingsdichtheid systematisch ondersteunt.
Of dat de Gentse haven een masterplan annex urgentieplan krijgt.
X aantal punten uit het UrGENTieplan wachten nog op hun “urgentie”.

In en rondom de steden werkt de versplintering van bevoegdheden en budgetten contraproductief.
Al te vaak –excuus: altijd– horen we gewestelijke ambtenaren autodoorstroming voorop plaatsen.
In hun hoofden is een gelijkwaardige benadering van auto’s en voetgangers of fietsers niet aanwezig.
Vergelijk het met de gelijkschakeling van lonen tussen mannen en vrouwen.
Verandering zit vooral tussen de oren.
Hun argument “we investeren nu toch in fietsers?” heeft één manco: het is een korreltjesbeleid.
Routedenken ontbreekt.
Wat zal de beloofde Vlaamse variant op Fietsberaad hieraan kunnen doen?

Na de gemeenteraads- en provincieraadsverkiezingen kwam er in beide bestuursniveau’s (in het Gentse) een veelbelovend, heviger fietsbeleid.
Hopelijk zien we dat na mei 2014 ook op Vlaams niveau.
Blijft het monster van de versplintering.
Volgens mij moet het Gewest steden als Gent, Brugge en Antwerpen de mankracht en middelen geven om zelfstandig(er) een mobiliteitsbeleid uit werken.

Voor wie wil terugblikken, dit zijn de eerste (proef)Fietsbulten uit maart 2008.
Lees er de invloed van het Vlaams Gewest in:

BRUSSELSESTEENWEG

Dit is een duidelijk voorbeeld van een fietsonvriendelijke weg:

Brusselsesteenweg

 De Brusselsesteenweg werd ooit heraangelegd, mèt verhoogde fietspaden. Op dit wegdeel vlakbij de kleine ring is de situatie diffuus, en telt het recht van de sterkste.

——————————–

SASKES

Op de Schelde vlakbij het kruispunt Vlaamsekaai/Jan Delvinlaan/Heernislaan/Eendrachtstraat ligt een oude sluis. Aan de andere kant van de spoorweg ligt de stormstuw tusen Zeeschelde en Bovenschelde. De sluis zal nooit meer dienen om boten te versassen. De Zeeschelde tussen Gentbrugge en de Ringvaart is immers méér slib dan water.

Deze sluis lijkt een ideale plek voor een houten brugje, zoals er honderden te vinden zijn langs Nederlandse waterwegen. Dit type brug is “verhoudingsgewijs” goedkoop. Tot nader order zijn “de saskes” een folkloristische doorgang voor voetgangers en gespierde fietsers: 

080223saskes1                080226saskes2

 Deze man doet het vlotjes. Met twee kinderen is het al minder evident.

 Wie wil fietsen van Gentbrugge naar het Scheldeoord/St Amandsberg/Oostakker heeft geen veilig alternatief.

3 Responses to “Zes”

  1. JanG Says:

    Een belangrijke discussie die hier aan de basis ligt, is of de overheid moet volgen of sturen. Indien ze volgt, blijven we ter plaatse trappelen en blijft de auto de prioriteit krijgen. Indien de overheid beslist te sturen, is het gevolg afhankelijk van wat voor hen het belangrijkste is. Stilaan kantelt de visie van het publiek; stilaan beginnen meer mensen te beseffen dat het zo niet verder kan, dat de leefbaarheid in het gedrang gekomen is (en nog geen klein beetje), dat we ons milieu grondig verpesten (denk aan het smogalarm vorige week en de halfslachtige maatregelen daarbij: economie primeert op volksgezondheid), maar de vraag is of “de politiek” de moed heeft om hierin mee te gaan.
    Als je kijkt hoe sommige steden in onze buurlanden hiermee omgaan (en niet enkel in Nederland en Denemarken, maar bijvoorbeeld ook in Frankrijk), lopen we hopeloos achterop.

  2. 3S Says:

    “Met twee kinderen is het al minder evident”

    Nog minder evident is het met één kinderfietsje aan een follow-me tandenmkoppeling, of met een fietskar…


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: