Home

Fietscongres: sfeerbeelden

25 maart 2014

Vindt je het erg als ik niet veel vertel over het Fietscongres 2014 in Brugge?
Een cocktail van mooi weer, veel volk (waaronder flink wat Gents volk), en een klokvaste organisatie… hoe perfect kan een maandag zijn?
De sfeer/teneur was realistisch, al begon de dag met een inspirerende en licht hilarische presentatie over het verschil tussen Fietsbeleid 1.0 en 2.0.
Hopelijk ooit te zien op youtube.

24maa14, 10u02, Fietscongres Brugge

24maa14, 10u02, Fietscongres Brugge


De voordrachten bleven -uiteraard- beschaafd en beleefd.
Organisatorische pijnpunten hoorde je zelden of omfloerst.
In een zaal vol professionals was een half woord soms voldoende.
De sprekers uit Brussel hadden hieromtrent meer spreekrecht, of lag het aan een opener verbale cultuur?
Die paar keer dat sprekers tè positief uit de bocht vlogen gniffelde de zaal luid en duidelijk.
Net hinnikende fietsbanden.
Maar het deed deugd om een dag lang positieve ideeën op een rijtje te horen.
Niet dat àlle sprekers klaar waren voor TEDx; ze etaleerden minstens competentie, gekruid met enig vuur.
(En stop nu met gniffelen.)

De minister was verstandig, en gaf geen verkiezingsspeech.
Ook hier een zeker realisme.
Professionals spreek je genuanceerd toe.
En je gooit ze een beetje nieuws toe: de Lijn stapt in het Blue Bikeverhaal.

Klaus Bondam, officieus opperhoofd van Global Fietsersbond, sloot af en hamerde als enige op de bredere context van het fietsverhaal, zoals “Health”.
En: “Above èverything: safety”
Waarop hij vertelde over zijn goede contacten met de Deense truckassociation.

Nog een stapeltje beelden:

24maa14, 16u03, Fietscongres Brugge

24maa14, 16u03, Fietscongres Brugge

24maa14, 10u21, Fietscongres Brugge

24maa14, 10u21, Fietscongres Brugge

24maa14, 10u22, Fietscongres Brugge

24maa14, 10u22, Fietscongres Brugge

24maa14, 10u25, Fietscongres Brugge

24maa14, 10u25, Fietscongres Brugge

24maa14, 10u26, Fietscongres Brugge

24maa14, 10u26, Fietscongres Brugge

24maa14, 10u28, Fietscongres Brugge

24maa14, 10u28, Fietscongres Brugge

24maa14, 15u55, Fietscongres Brugge

24maa14, 15u55, Fietscongres Brugge

Wil iemand die 1.700 km nieuwe en vernieuwde fietspaden eens oplijsten en publiceren?

24maa14, 15u56, Fietscongres Brugge

24maa14, 15u56, Fietscongres Brugge

24maa14, 16u05, Fietscongres Brugge

24maa14, 16u05, Fietscongres Brugge

24maa14, 16u12, Fietscongres Brugge

24maa14, 16u12, Fietscongres Brugge

24maa14, 16u33, Fietscongres Brugge

24maa14, 16u33, Fietscongres Brugge

24maa14, 16u33, Fietscongres Brugge

24maa14, 16u33, Fietscongres Brugge

24maa14, 16u39, Fietscongres Brugge

24maa14, 16u39, Fietscongres Brugge

24maa14, 16u41, Fietscongres Brugge

24maa14, 16u41, Fietscongres Brugge

24maa14, 16u56, Fietscongres Brugge

24maa14, 16u56, Fietscongres Brugge

4 Responses to “Fietscongres: sfeerbeelden”


  1. Wees gerust, dat YouTube-filmpje komt er!
    Groeten, Chris

  2. chris Says:

    Wil iemand die 1.700 km nieuwe en vernieuwde fietspaden eens oplijsten en publiceren? Inderdaad, hoe komen ze aan dit getal? Zijn dit ook de vastleggingen enz?


  3. Beste Gentenaren, zoals jullie vroegen na het Fietscongres: het filmpje over Bike to the Future en fietsbeleid 2.0 staat ondertussen op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=99Zan4e4vDI. Veel plezier ermee!

    Groeten
    Chris

  4. Chris Scuri Says:

    – Is er al antwoord op vraag naar waar die 1700 km fietspaden liggen? ’t Is nu een keer een vraag van de burger en ik zie geen antwoord. Samenwerking moet van twee kanten komen. ’t Is er trouwens nog 100 000 km te weinig. In NL zeveren ze er niet veel over: ze leggen het, basta.
    – Mensreductie tot man/vrouw en hersenen is een achterhaalde visie en ronduit beledigend.
    – Monkeylectric lights: inderdaad zeer veilig. Ik heb er zelf twee in het voorwiel. Koop de basic versie, want daarvan gaan de batterijen het langst mee: de M210, zie http://www.monkeylectric.com/nl/ . Het was een zoektocht, maar ik heb dit hier kunnen kopen: http://www.bercadeau.be/index.php?item=monkey-light—led-fiets-wielverlichting-m210&action=article&group_id=22&aid=3653&lang=NL . Zéér robuust, ongevoelig voor nat en vuil. Nadeel: je krijgt veel aandacht van alle andere weggebruikers. Voordeel: autobestuurders stoppen snel om je uitnodigend over het zebrapad te laten gaan. Want ze willen die fonkelende lichtjes toch eens goed bekijken. 🙂
    – Als de overheid het niet meer ziet zitten, zeggen ze: ‘we moeten allemaal samenwerken’. Grappig. Dit zou voor alle domeinen moeten gelden, dit heet democratie. Echte ‘harde’ samenwerking is er nog steeds niet zoals talloze situaties op deze site aantonen bij bv. aanleg van nieuwe wegen. De maken van deze site doet toch superwerk, maar eigenlijk zou dit niet ‘moeten’ gebeuren: het is een teken dat de overheden hun werk niet doen he. Er bestaat al vanalles rond fietsen, al die verenigingen zeg, al die initiatieven! En die krijgen toch ook allemaal subsidies?
    Tekenend is dat een krant, Het Nieuwsblad, een fietspadenrapport opstelt, NIET de overheid he. Dit rapport is duidelijk: Vlaanderen kleurt ROOD voor de fietswegen, scoort slecht dus.
    M.a.w. de overheid verzuimt wat hun kerntaak is: de burger helpen.
    Ook hier is de conclusie simpel: de overheid luistert eigenlijk onvoldoende écht.
    Ge gaat als overheid toch niet die rapporten overdoen zeker met digitaliserende geld opslokkende poespas?
    * Sorry, input in Google fietswegen zal niet veel uithalen. Als je de fietswegen bekijkt in Google is er een groot manco: er is slechts één lijn op een weg getekend, maar… fietspaden/wegen liggen langs BEIDE kanten. Google maps blijft op dat vlak in de kinderschoenen staan. Ik weiger dan ook daarin aantekeningen te doen omdat ik de twee kanten niet kan duiden, dus vrijwel waardeloos.
    * Op http://www.openstreetmap.org/ is dit al jarenlang en veel beter uitgewerkt en daar kunnen gebruikers ook de kaarten bewerken.
    Daar zie je op vele stukken lijntjes langs twéé katen getekend en zo hoort het! Het is open source en die mensen willen niet liever dan samenwerken mét.
    Google maps blijft echter superieur in het verleggen van de uitgestippelde routes.
    * Kijk eens naar http://www.gpsies.com : dit IS al een combinatie van verschillende onderliggende kaarten, je kan er jouw routes in maken voor versch. soorten fietsen op verschillende kaartlagen. Super. Heb ik gebruikt voor mijn fietswoonwerkverkeer, in combinatie met routeverlegging in google maps.
    De digitale fietskaarten zijn er dus al, je moet ze gewoon vinden. Hoe? Gewoon lezen op fietsensites, dit moet de overheid ook eens misschien doen, of … leren samenwerken met de burger en professionals. Misschien had men op het congres ook de andere digitale alternatieven mogen belichten.
    * Route You vind ik nog steeds niet zo goed, al zijn ze verbeterd buiten vroeger.
    – Als we Vlaanderen/België zo bekijken, dan zitten Nederland e.a. eigenlijk al in 2030?
    Het is afgezaagd, maar NL is van laag tot hoog doordrongen van milieu- en dus fietsbeleid. Het zit in de mentaliteit. Gevolg: NL heeft jarenlang een fantastische fietsinfrastructuur uitgebouwd, wij echter hebben geopteerd voor een rommelige ruimtelijke ordening. Nu doet Vlaanderen een inhaalbeweging, op dit tempo zal het minstens 50 jaar duren tegen het op iets trekt, immers we moeten rekening houden met de bestaande slechte infrastructuur. Ik heb het dan nog niet over putten, bulten, scheuren in de weg. Er is bijkomend amper een preventief wegeninfrastructuurbeleid, hetgeen NL al jarenlang wél heeft (met speciale apparatuur meet men het wegdek). Of hoe men prioriteiten stelt. Fietst u maar eens vanuit NL over de grens naar een paar fietswegen richting bv. Wachtebeke: ge gaat wat meemaken; van een prachtig fietspad naar een gevaarlijke hobbelige weg vol scheuren. Als ik het exacte punt terugvind, post ik het nog eens. Het is om het schaamrood op de wangen van te krijgen. De mentaliteitswijziging is in VL maar pas begonnen bij de overheid, bij vele burgers is die er al lang maar ze botsen op tal van onveilige en fietsonvriendelijke situaties. Of eigenlijk kan men het zo stellen: de overheid heeft gemaakt dat het gedrag van de burger richting autoverkeer is gegaan. En nu roept diezelfde overheid dat de burger eigenlijk de schuld draagt…
    Het is heel simpel: maak een degelijke fietsinfrastructuur en je zal zien hoeveel fietsers buiten komen. En het is niet moeilijk. Rijd de Vlaamsche wegen af, registreer, concludeer, maak geld vrij en begin eraan. Op een jaar zijt ge rond. We hebben al die blabla niet nodig.
    – Nederlandse app van meldpunt: http://meldpunt.fietsersbond.nl/ , op google play: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.verbeterderbuurt.fietsersbond .
    Vlaanderen/België, where are you? ” ’t Is een goed idee” (amaj zeg) “en het is genoteerd” (allee, niet echt want er was nergens een eenvoudige balpen in de buurt, ’t moet allemaal digitaal nietwaar).
    In NL is er ook opvolging van meldingen door o.a. de fietsersbond. Is dit in Vlaanderen ook zo? Melden is één ding, uitvoeren een ander.
    – Als men van digitalisering zo’n punt maakt, waarom is http://www.mobielvlaanderen.be/fiets.php?a=5 zo’n spuuglelijke rommelige site?
    – Conclusie: de overheden zijn soms teveel bezig met zichzelf: campagnes, studies en rapporten, mooie beloftes, ronkende namen, folders, zichzelf op de borst kloppend (blue-bikes, fietsostrades, 1700 kilometers nieuwe fietswegen die kweetniewaar liggen). Ik ben trouwens benieuwd hoeveel de blue-bikes projecten kosten? Straks is er weer geen geld voor fietswegen…


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: