Home

Gentbrugge (2)

26 maart 2014

Na Zwijnaarde wordt Gentbrugge de volgende stadszone waar wegenwerken een paar jaar lang de mobiliteit zullen bepalen.
Ik herhaal nog eens het pleidooi om links en rechts van de werf Brusselsesteenweg een centrale/beschermde fietsroute van en naar het stadscentrum te schilderen.
Gevolgd door een promo-campagne waar je niet omheen kan kijken.
Je zal zien hoeveel mensen de overstap naar de fiets zullen maken.
Ondertussen is er in de buurt van het Geboortebos-in-wording een reeks nieuwe paden in afwerking.
Dit pad herken je misschien van deze bijdrage van JanG:

02maa14, 17u17 Koningsdonkstraat / Weverbosdreef

02maa14, 17u17, Koningsdonkstraat / Weverbosdreef


Het pad verbindt de Koningsdonkstraat, de lokale Paris-Roubaixweg (speciaal bewaard voor al die renners die persé méér dan 30 per uur willen rijden op kasseien) met de villawijk rond Sint-Gregorius.
Verderop ligt de Gentbrugse Meersen, waar deze paden nieuw leken:

02maa14, 17u32 Gentbrugse Meersen

02maa14, 17u32, Gentbrugse Meersen


We reden wat kriskas door het gebied, maar ik wil er met mooi weer en een volle fototoestelbatterij graag nog eens op verkenning.
02maa14, 17u32, Gentbrugse Meersen

02maa14, 17u32, Gentbrugse Meersen


Links zie je de toegang naar de volkstuintjes:
02maa14, 17u32, Gentbrugse Meersen

02maa14, 17u32, Gentbrugse Meersen

De Boswachterstraat, de straatnaam die we ergens tegenkwamen, verraadt een landelijk verleden.
De E17 walste er ooit overheen:

02maa14, 17u33, Gentbrugse Meersen

02maa14, 17u33, Gentbrugse Meersen

02maa14, 17u33, Gentbrugse Meersen

02maa14, 17u33, Gentbrugse Meersen


De paden lijken vooral recreatief bedoeld, maar dat zal de buurtbewoners een zorg wezen.
Zalig wonen met zoveel fietspaden rondom: alle dagen een vakantiegevoel.
Nu nog een paar kwaliteitspaden richting Zeeschelde.

9 Responses to “Gentbrugge (2)”

  1. JanG Says:

    Wat zeker de moeite is, is een foto van de aansluiting vanaf de Koningsdonkstraat, ter hoogte van de Sloversdreef, op zo’n mooi nieuw betonnen pad: daar ligt een twintigtal meter gravel als verbinding. Niet te doen met de fiets (je zakt erin weg). Het is me een raadsel waarom het beton niet op de bestrating kon aansluiten…
    De paden zijn misschien wel vooral recreatief bedoeld (ontsluiting van het parkbosgebied), maar zorgen meteen voor een betere aansluiting van de wijk naar de sporthal, het administratieve centrum, de muziekacademie,…
    Laatste foto: de eerste opmerking van zoonlief was dat het (onverharde, maar wel verlichte) pad vroeger onder de E-17 liep, waardoor je een droge route had bij regenweer. Nu ligt het ernaast, waardoor je de volle laag krijgt…
    Tenslotte: een verharde aansluiting naar de Zeeschelde schijnt er niet te komen: de oostkant van de Koningsdonkstraat is natuurgebied en volgens de richtlijnen hierbij mogen daar geen verharde paden liggen. Erg jammer: één enkele doorsteek, waar nu het halfverharde weggetje naar de geboortebossen ligt, zou het veel makkelijker maken, maar het heet dat de overheidsdienst die hierover gaat onwrikbaar is: geen verharding (wellicht een kwestie van geen precenten scheppen en van die-hard natuurbeheerders).
    Ook wenselijk zou een vlak fietspad zijn dat het mogelijk maakt om de Parijs-Roubaix kasseien te vermijden met de fiets – voor wie naar Heusdenbrug wil (of van daar komt) – en dan liefst vrijliggend, achter de gracht, bijvoorbeeld. Dat lijkt er ook niet te komen, want ik vond het nergens in de plannen. Als ik het goed begrepen heb, heerst op dat vlak onenigheid tussen de verschillende diensten en instanties die het geheel moeten uitwerken.

  2. bartfietser Says:

    Ik sluit me volledig bij Jan aan, Voor ons betekenen de nieuwe fietspaden een veilige en manier langs waar onze jongste dochter naar school kan fietsen, maar naar de Schelde toe is dit duidelijk een missing Link. De enige min of meer vlot befietsbare weg naar de Schelde, en bij uitbreiding Heusden of verder is langs de Oude Scheldeweg, maar dat is een omweg, en aan het eind zit er een lelijke klim naar de Scheldedijk.

  3. Hubert Says:

    Waarom is het zo moeilijk om de fietser een volwaardige plaats te geven ? Niet dat wij het recht opeisen om overal een betonpad te krijgen ,maar hier zijn op drie plaatsen missing links gemaakt bij aanleg . Plaatsen die recreatief fietsen overstijgen en functioneel zijn :
    1/ Weverbosdreef :tussen de betonstroken een verharding aub .
    2/Verlengde van weverbosdreef het laatste stuk van Koningsdonk naast kasseien een afgescheiden stook verharden aub.
    3/De doorsteek naar Zeeschelde verharden AUB .
    Verharden er zijn materialen genoeg ,en een maal per jaar een onderhoudsbeurt en het zou al beter zijn .
    En indien mogelijk eens naar Nederland gaan in recreatie zelfs in natuurgebieden zijn daar aparte wegen voor voetgangers , fietser,en …voor ruiters .

    • JanG Says:

      Hubert, punt 1 zou inderdaad moeten kunnen.
      Punt 2 zou ook al mooi zijn, maar eigenlijk moet er een fietsvriendelijk alternatief zijn voor die vreselijke 1 km slecht liggende kasseien en niet enkel voor dat laatste stukje.
      Punt 3 blijkt – zo vernam ik toch – onmogelijk omwille van de milieuregels voor natuurgebieden. Zelfs half verhard zou niet kunnen, indien ik het goed onthouden heb. De regels zijn erg/te strak, is mijn conclusie, maar daar moet dan weer op een ander niveau wat aan gebeuren.

  4. Ellen VL Says:

    Ondertussen is er volledig betonpad aangelegd vanuit koningsdonckstraat tot aan de schelde.

    • Hubert Says:

      Zal eens tot daar fietsen ,versta het niet goed ? bewonersbrief heeft het over karrensporen zone Gent en vrijligende betonnen fietspad stuk Melle ? mijn voorkeur gaat naar de visie Melle , ben niet graag levende verkeersdrempel ,er geen sprake van een knip dus een extra invalsweg voor autoverkeer

      • Ellen VL Says:

        Over die nieuwe heraanlegging van gent ben ik ook eerder kritisch ingesteld.
        Dit weekend zal ik enkele foto’s nemen ter aanvulling over het betonpad dat de meersen nu recht doorsnijdt.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: