Aan de Brusselsesteenweg zijn grootscheepse werken begonnen. Fietsbult ging, gewoontegetrouw met een kritische blik, een kijkje nemen. We gaan stadsinwaarts, want dat is de kant waar de werken bezig zijn. Het begint niet echt veelbelovend.

Het informatiebord zegt dat je niet door kan. Als je doorrijdt zie je dat dat alleen voor automobilisten geldt. De pijlen verplichten je naar links te gaan, tussen de auto’s. Uit gewoonte ga je er maar van uit dat de signalisatie fietsers weer eens vergeten is en omdat je rechts vlot doorkan rij je daar dan ook.

Ook het tweede bord is niet hoopgevend. Dit bord mag je tenminste al langs rechts passeren.

Pas bij het derde bord heeft men aan fietsers gedacht. Er blijkt een behoorlijke corridor voorzien te zijn voor fietsers. Het is niet altijd duidelijk of voetgangers mee door die corridor moeten of niet. In elk geval heeft men het juiste bord gebruikt, dat hebben we ook al anders geweten.

De plaatsing van de borden is, hoe zegt men dat, enigszins hinderlijk. Een normale fietser moet echt wel opzijleunen of hij rijdt tegen het linkse bord als hij dit rechts passeert. Aan de sporen is te zien dat hier al heel wat fietsers hebben moeten slalommen: ook twee dagen tevoren stond het bord al zo.
Langs links gaan is geen optie: dan zit je in een mijnenveld van verrot asfalt en tramsporen. Dit scenario herhaalt zich verder in de straat.

Op de foto kan je zien dat het eerste bord niet hindert, terwijl de tram toch doorkan. Het tweede bord staat gewoon veel te veel naar rechts.
Conclusie: in principe is de inrichting voor fietsers best in orde. Er is redelijk wat plaats. De lage hekken geven je ook een veel beter zicht op de voetgangers dan hoge afsluitingen. De hinderlijke borden kunnen vrij eenvoudig opzij gezet worden. Een tien op tien krijgt de werf nog bijlange na niet, maar hij is toch al een pak beter dan wat we in het verleden te zien was.
Het is idd zeer onduidelijk allemaal voor ons de fietsers. Zeer gevaarlijk! Zeker ondanks het parkeerverbod dat iedereen aan hun laars lapt die langs het fietspad van toepassing is.
Idem als je de stad uit wil rijden. Heel onduidelijk allemaal. Ineens moet je het fietspad verlaten maar dit is onduidelijk, is het de bedoeling dat je dan op de straat rijd waar de auto’s ook rijden of op het stuk rijbaan waar ze aan het werken zijn? Ook van wanneer je terug op het fietspad mag , staat nergens aangeduid… 😦 gevaarlijk rijden zo!
Vandaag de 1e keer via de Brusselse steenweg naar huis (Martelaarslaan) gefietst .Komend vanuit Land van Rodelaan , rechtsaf op de steenweg, kom ik aan “De Ton” een verbodsteken tegen voor fietsers. Ik draai dus mee met de auto’s naar de overkant, fiets langs de Colruyt tot ik aan de Hoveniersstraat weeral een fietsverbodsteken tegenkom.
Ik zie geen borden hoe ik dan wel moet rijden. Dus met de fiets aan de hand door de Hoveniersstraat. Bij de kruising met de Langestraat ben ik toch weer gaan fietsen.
Wat heb ik gemist, hoe moet / kan ik wel verder fietsen? Iemand een idee?
Oké, ik heb zelf t antwoord gevonden via http://www.brusselsesteenweg.be/start-werken-zone-f .
Maar als je de eerste keer langs de werken fietst, vind ik t niet erg duidelijk, wel verbodsborden maar geen aanwijzijngen naar de omleiding, voor zover ik kon zien.
Weet iemand of een soortgelijke site is voor de werken aan de Antwerpsesteenweg in Sint-Amandsberg?
Oude Brusselsesteenweg is ook kleine ramp. Bedoeling was dat dit alleen voor plaatselijk (auto)verkeer zou zijn tijdens de weken .En voor de fietsers een goede route om werken te mijden.Zeer veel agressief rijgedrag met overdreven snelheid dat ervaar ik .