Home

Mail: werfafsluiting Koopvaardijlaan-Dampoort

7 april 2014

——– Origineel bericht ——–
Onderwerp: Fwd: werfafsluiting Koopvaardijlaan-Dampoort
Datum: Sat, 5 Apr 2014 23:59:44 +0200
Van: tv@gmail.com;
Aan: fietsbult@fietsersbondgent.be

Beste
Hieronder in woord (en één beeld) een staaltje Gent Fietsstad!
Mvg

T V
————————————————————————————————-

Van: T V [mailto:tv@gmail.com]
Verzonden: woensdag 2 april 2014
Aan: Burgemeester Termont Daniel
Onderwerp: werfafsluiting Koopvaardijlaan-Dampoort

Geachte heer burgemeester

Ik mailde u al eerder mijn bekommernis door omtrent de werf die zich momenteel bevindt op de hoek tussen de Koopvaardijlaan en de rotonde van de Dampoort.
Ik liet al weten het te betreuren dat het voetpad aan de Koopvaardijlaan door die werf werd ingenomen en dat voetgangers en fietsers samen over het fietspad moesten. Maar goed, ik begrijp ook wel dat één en ander verkeerstechnisch moeilijk te organiseren is, en kon me er vanuit die empathie wel naar schikken.
Maar ik verwoordde ook mijn schrik dat de werf wel eens imperialistische neigingen zou kunnen vertonen en ook wel eens het fietspad zou kunnen innemen, voor kortere of langere tijd.

U stuurde mijn mail door naar het kabinet van schepen Watteeuw, die me suggereerden om eventuele verplaatsingen van de oorspronkelijke werf te melden via mobiele.signalisatie@politie.gent.be.

Op 26 maart deed ik dat een eerste keer. Toen was de werfafsluiting al een stukje opgeschoven, waardoor je amper nog met een fietspad kon passeren op het fietspad. Bovendien was het fietspad (of wat er nog van overbleef) geregeld bezaaid met steentjes en andere restjes bouwafval.

Helaas was dat maar een voorproefje van de ellende. Op 31 maart mailde ik opnieuw – toen was het fietspad helemaal opgeslorpt door de werf. Dat betekent dus dat noch fietsers, noch voetgangers daar op een normale manier konden passeren.

Op dit moment is de situatie nog steeds onveranderd. De werf komt tot de scheiding fietspad – rijweg. Op een fatsoenlijke manier met de fiets passeren is er dus niet meer bij (vergeet ook niet dat daar heel wat niveauverschillen zijn, door de bushalte van bus 6 en door de aangepaste aanleg van het fietspad op de rotonde zelf).

Ik kan me inbeelden dat de politie hogere prioriteiten heeft dan dit. Maar toch wil ik benadrukken dat:
– het een acuut probleem is. Het is NU dat het fietspad er niet meer is.
– het is maw. ook NU dat er een reëel veiligheidsrisico bestaat voor voetgangers en fietsers aldaar.
– het is alleszins ook jammer dat ik tot dusver geen feedback van hen heb mogen ontvangen.

Daarnaast wil ik ook pleiten voor een grondige aanpak van deze situatie. Eén van de drukste kruispunten van Gent, een grote werf,… ik zou denken: dus ook gepaste aandacht voor alle betrokken actoren.
Je zou kunnen argumenteren dat de afbraakfase die nu aan de gang is extra hinder met zich meebrengt en dat het nadien wel beter mee zal vallen. Maar ik vrees dat er de hele projecttijd wel redenen zullen opduiken waarom de werfzone net iets groter moet zijn dan initieel voorzien.
Ik zou dan ook gaan voor de meest doortastende oplossing: parkeerstrook aan de overzijde tijdelijk opofferen en alles twee meter naar daar opschuiven. Iedereen gelukkig, veel veiliger, geen gedoe meer. En dat gekoppeld aan goede opvolging – het kan niet meer stuk… En dan kan de Stad Gent met recht en reden zeggen: wij zijn een fietsstad!

mvg
TV
————————————————————————————————————-

Op 2 april 2014 14:42 schreef Burgemeester Termont Daniel :

Mevrouw VM

Laat u dit dringend eens nazien en geeft u hier het passend gevolg aan aub?

Daniel Termont
Burgemeester Gent
http://www.termont.Be
+3292665000
—————————————————————————————————–

Van: T V
Datum: 5 april 2014 21:48
Onderwerp: Re: werfafsluiting Koopvaardijlaan-Dampoort
Aan: Burgemeester Termont Daniel
Cc: A.VM@gent.be, F.P@gent.be

Geachte heer burgemeester

Ik gooi de handdoek in de ring…
Zie foto in bijlage…

05apr14, 15u04, Koopvaardijlaan

05apr14, 15u04, Koopvaardijlaan

De oplossing is blijkbaar een verbodsbord voor voetgangers en fietsers (met daarachter dan nog wel een gebodsbord voetgangers-fietsers). Wie kan mij vertellen wat daar nu de bedoeling is: als voetganger en fietser de straat oversteken? Comfortabel is anders. Bovendien is daar geen enkele signalisatie voorzien om dat veilig te kunnen doen. Ik denk (hoop) dat het ook niet de bedoeling is dat een fietspad / voetpad zomaar doorgeknipt wordt…
Trouwens… is het niet de bedoeling dat bij werven met wegsignalisatie een ‘verantwoordelijke signalisatie’ wordt geafficheerd?! Ook dat is niet het geval.

Mvg
TV
——————————————————————————————–

Noot van Fietsbult:

Een blik -letterlijk- achter de schermen doet vermoeden dat de aannemer wel heel veel meer plaats inneemt dan voorzien. Al kan het wel zijn dat de stadsdiensten gewoon vergeten zijn het (ondertussen totaal vernielde) fietsenrek weg te halen:

06apr14, 12u38, Koopvaardijlaan

06apr14, 12u38, Koopvaardijlaan

 

7 Responses to “Mail: werfafsluiting Koopvaardijlaan-Dampoort”

  1. Hilde Says:

    Ik ben blij dat iemand dit al gemeld heeft.
    Vandaag merkte ik dat er nog meer ruimte wordt ingenomen door de werf.
    Het voetpad net om de hoek van de Koopvaardijlaan (volgens Google Maps is dat nog Land van Waaslaan, maar ik betwijfel dat) was de voorbije weken afgezet met een houten schutting én dak tegen vallend puin. Vandaag is dat voetpad afgesloten voor voetgangers en worden die over het fietspad richting rotonde gestuurd. “Grappig” detail: het voetpad kreeg ook een bord “verboden voor fietsers”. Het zijn dus in twee richtingen dezelfde drie borden als op bovenstaande foto (C11, C19 en D1), wellicht in het groot aangekocht door de aannemer?

    Dit is een grote werk die een hele tijd zal duren. Hier komen dagelijks heel veel voetgangers en fietsers langs.
    Actie graag!

  2. Frans Says:

    Men doet zelfs geen moeite om een fietsstalling te recupereren. Om een zogezegd “duurzaam” gebouw neer te poten.


  3. Toen ik daarstraks naar huis reed, was het fietspad vrijgemaakt. Maar van enige signalisatie was geen sprake.

  4. Hilde Says:

    Vanmorgen gezien dat ook het voetpad bergop langs de werf, richting rotonde, weer vrij is, mét dakje dat moet beschermen tegen vallend puin. De nadarhekkens en de verkeersborden zijn aan de kant geschoven.

  5. Filip Watteeuw Says:

    Op verzoek van de stad Gent heeft de aannemer de werf aangepast en het fietspad vrijgemaakt. De aannemer was in deze zeer constructief.


  6. Als ik goed ben ingelicht, is de aannemer wettelijk verplicht om bij schade de openbare weg terug in oorspronkelijke staat te herstellen dus zal hij ook die fietsrekken moeten herstellen.


Geef een reactie

