Home

Mail: Antwerpsesteenweg

8 april 2014

——– Origineel bericht ——–
Onderwerp: fietspad op Antwerpsesteenweg
Datum: Mon, 07 Apr 2014 10:18:25 +0200
Van: tdr@gmail.com
Aan: mobiele.signalisatie@politie.gent.be
CC: fietsbult@fietsersbondgent.be

Beste,

vorige week woensdagavond (2/04) reed ik van mijn werk naar huis, met
een uitzonderlijke omweg via de Antwerpsesteenweg omdat ik langs de
Brico moest passeren.

Ongeveer ter hoogte van de spoorwegbrug wordt alle fietsverkeer dat
staduitwaarts fietst, verplicht om de baan over te steken en het
fietspad aan de overkant te delen met de fietsers uit de
tegenovergestelde richting. Een situatie die zeker niet ideaal is,
aangezien je als fietser dan tegenliggers hebt aan je linkerkant, te
weten de andere fietsers, en ook eens rechts, te weten het tegenliggend
autoverkeer. Het fietspad is aan het begin van de omleiding in theorie
breed genoeg (of waarschijnlijk net niet, het zal wel geen 180cm breed
zijn) om te kruisen, maar je wordt als fietser gesandwicht tussen
tegenliggers aan twee kanten.

Echter vanaf de McDonalds (of is het Quick?) en bijna ter hoogte van
Oude Bareel wordt het echt te gortig. Daar versmalt het fietspad tot zo
een smalle strook dat het nauwelijks een éénrichtingsfietspad te noemen
is. Laat staan een tweerichtings. Als men hier tegenliggers heeft, moet
men dus de baan op, waar de auto’s tegen 70km/u (en uiteraard meer) uit
tegengestelde richting komen aangereden.

Deze situatie is absurd en bijna belachelijk, ware het niet dat ze
gewoon levensgevaarlijk is voor de fietsers die staduitwaarts moeten
rijden. Het idee om fietsers op zo’n smal pad te doen kruisen, met
autoverkeer dat rakelings passeert aan 70km/u, getuigt maar weer eens
van een totaal gebrek aan respect voor de veiligheid van de fietsers
door de aannemer van de werken.

In bijlage vindt u een foto van de situatie, waarbij ik mij op het
fietspad bevind en tegen de rijrichting in moet fietsen. Op deze smalle
strook moet ik met mijn fietskar dus op één of andere magische manier
uitwijken voor tegenliggende fietsers. Links ligt het verhoogd voetpad
waar ik niet op kan en rechts een baan met druk verkeer. Op wat voor
manier word ik verondersteld dit te doen, zonder mijzelf en mijn zoontje
van 17 maanden in levensgevaar te brengen? Dit is echt onaanvaardbaar.

02apr14, 18u59, Antwerpsesteenweg

02apr14, 18u59, Antwerpsesteenweg

Sta mij toe ook nog even te wijzen op het feit dat achter de kerk op de
foto een kleuter- en lagere school gevestigd is.

Ik hoop dat u hiertegen de nodige maatregelen zult treffen.

mvg,
TDR

7 Responses to “Mail: Antwerpsesteenweg”

  1. Sven Says:

    Is deze situatie zo door werken? Want normaal gezien moet je daar als fietser toch nie oversteken?


  2. Is door werken aan het fietspad aan de andere kant ja.

  3. Ivan Deboom Says:

    Welkom in mijn leefomgeving.
    (en het is de Quick trouwens)

    Maar of je daar nu moet kruisen of niet: die fietspaden zijn altijd levensgevaarlijk, punt.

  4. JanG Says:

    Nog een mooi voorbeeld van een jaren ’70 baan. Alles voor koning auto. Je mag blij zijn dat dit betonstrookje er nog ligt: dit is echt een verschrikking met de fiets (evengoed zonder die werken).

  5. Renaat Says:

    Wat men je laat doen is bovendien tegen de regels. Een fietspad bestaande uit evenwijdig lopende onderbroken belijning is per definitie een éénrichtingsfietspad en mag dus nooit ingezet worden voor tweerichtingsfietsverkeer.

    Het mag niet verwonderen dat veel fietsers de regels niet kennen of er zich niet aan houden als de overheid keer op keer fietsers in illegale situaties dwingt.

  6. Wouter Says:

    Bizar is anders ook wel dat volgens het persbericht van Wegen en Verkeer, tijdens deze fase van de werken “fietsers op een tijdelijk ingericht dubbelrichtingsfietspad aan de overzijde” moeten fietsen. Daar valt niets van te merken dus. Ik reed er dit weekend ook langs, en inderdaad, levensgevaarlijk.

    http://www.wegenenverkeer.be/persberichten/item/heraanleg-fietspaden-en-riolering-langs-de-n70-in-sint-amandsberg.html


Geef een reactie

