Paasvakantie

De Paasvakantie is steeds meer dè ideale periode om korte wegenwerven uit te voeren.
Terecht.
Flink wat mensen zijn het land uit.
Naar Rome of zo.
De scholen zijn dicht.
kijk uit uw raam: dat samen veroorzaakt duidelijk een verminderde verkeersactiviteit.
Dus gò!
Wegenwerven die minder hinder veroorzaken, een prima doel.
De spoorwegovergang op de Afrikalaan nèt dan afsluiten?
Als het dan toch moet gebeuren: logisch.
(gratis tip: dat is het ideale moment om dit stukje fietspad te renoveren)

06apr14, 14u00, Afrikalaan
06apr14, 14u00, Afrikalaan

Fietsers en voetgangers een identieke omweg geven als autoverkeer, helemaal tot de volgende overgang?
Net op die spoorwegovergang waar de traagste treinen van België rijden?
Niet zo logisch.
Een gemakkelijkheidsoplossing?
Of een soort van misbegrepen gelijkheidsbeginsel?

Op de Heuvelpoort zag ik dan weer het ongelijkheidsbeginsel.
Of was het een gemakkelijkheidsoplossing?
Het doel is -naar ik vermoed- nobel: de bocht van Citadellaan naar Charles de Kerchovelaan fietsvriendelijker maken.

08apr14, 20u09, Heuvelpoort
08apr14, 20u09, Heuvelpoort

08apr14, 20u10, Heuvelpoort
08apr14, 20u10, Heuvelpoort

De boordstenen liggen in het verlengde van het fietspad:

08apr14, 20u09, Heuvelpoort
08apr14, 20u09, Heuvelpoort

Laat me er voor de rest weinig woorden aan vuil maken.
Er staan nog vele fietspadwerven op het verlanglijstje.
Die zien we graag in veilige omstandigheden verlopen, anders jaag je weer mensen van de fiets.
Ik hoorde het afgelopen weken uit de mond van een verkeersprofessional (was dat op het Fietscongres of elders?):
“Wat is dat toch met Gent? Verkeerssignalisatie bij wegenwerken is er toch tèlkens hopeloos…”

08apr14, 20u11, Heuvelpoort
08apr14, 20u11, Heuvelpoort

Is het niet evident om fietsers evenveel bescherming te geven als de werfmannen?

08apr14, 09u27, Heuvelpoort
08apr14, 09u27, Heuvelpoort

Nèt op de bocht waar het fietspad veiliger gemaakt wordt (waarvoor dank!) stuurt men de fietsers nog een werf lang in de ultieme onveiligheid (waarvoor schande!).
Autodoorstroming primeert blijkbaar, ook in de Paasvakantie.

08apr14, 20u11, Heuvelpoort
08apr14, 20u11, Heuvelpoort

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

5 gedachten over “Paasvakantie”

  1. Gisteravond passeerde ik aan de Heuvelpoort. Ik maakte me de bedenking dat eigenlijk even goed dat eerste vak tijdelijk als (ruim) fietspad dienst zou kunnen doen. De auto’s moeten het dan ook maar tijdelijk met één rijvak doen. Blijkbaar is dat te simpel gedacht?

  2. Het is waarschijnlijk geen troost, maar als de verkeersspecialist had gezegd: “Wat is dat toch met Antwerpen? Verkeerssignalisatie bij wegenwerken is er toch tèlkens hopeloos…”, dan had hij/zij ook gelijk gehad. Hoe het in andere grote steden is weet ik niet, maar zou het daar zoveel beter zijn?

  3. Ik kan alvast reageren op uw “gratis tip” i.v.m. het “te renoveren fietspad”. Want dat fietspad is nog maar pas opgebroken in functie van het vrachtverkeer voor de werf aan de nieuwe Decathlon.

    Ook iets verderop in de Vliegtuiglaan is het fietspad op verschillende plaatsen vakkundig weggehaald, omwille van de vrachtwagens die de werf moeten bereiken.

    Ik vind dat niet erg, ik word daar niet boos om. Er zijn nu eenmaal werven en die werven zijn tijdelijk.

    Waar ik wel nijdig van word: ofwel is er helemaal geen aanduiding voor fietsers (zoals in de Afrikalaan) en moet je tussen het vrachtverkeer laveren, ofwel staat er een bordje ‘Fietsers afstappen’ zoals in de Vliegtuiglaan, terwijl net op die plaats veel ruimte is om uit te wijken en afstappen compleet overbodig is.

    Hoedanook, een opgebroken fietspad fietst nog altijd 10 keer beter dan de Kraanlei of de Brabantdam of zo, dus alles is relatief 😉

  4. Paasvakantie:
    Deze week toch ook even verschieten omdat er vanaf het Keizer park komende richting centrum fietsend op de visserij, ineens auto’s vanuit de tegen-richting kwamen.
    Op zich geen ramp, die mensen reden amper 30km. Deze automobilisten gaven echter geen plaats aan de fietsers, want die zijn gefrustreerd omdat de Kasteellaan/tweebruggestraat opengebroken is.
    Het zou interessant geweest zijn om fietsers te waarschuwen dat de fietsstraat voor auto’s vanuit het centrum komende geen fietsstraat is.

    Muggenzifterij natuurlijk. Als fietser kan je toch nog door, tot je op de werf stuit. Fietsers afstappen!
    Over het voetpad dan maar, omdat dit zo breed is dat 2 wandelde fietsers elkaar niet kunnen kruisen.
    Gelukkig kan je zo’n beetje door de ruiten heen van het pand op de hoek zien of er iemand afkomt. Dit is waarschijnlijk in het plan opgenomen. Pand met enige doorzicht [check].

    Maar komt, ’t is paasvakantie, ’t gaat niet lang duren (vandaag dag 3 en de bovenlaag is reeds gegoten, proficiat aan de werkende mens, het gaat goed vooruit). Nu maar hopen dat wanneer de lijntjes getrokken zijn dit een verbetering is buiten de vorige onduidelijkheid.

    Is dat fietspad, links van kasteellaan/tweebruggestraat niet bedoeld als 2 richtings fietspad? Een veilige oversteekplaats zou welkom zijn, komende van richting damppoort, rijdend over de kasteellaan.
    Ook duidelijkheid of je vanuit de visserij de hoek om naar links over het fietspad mag of niet is gewenst.

  5. Hey,
    Nog een kleine toevoeging aan m’n vorige reactie.

    Komende van het Julius de Vingneplein staat er wel een heel duidelijk bord dat waarschuwt voor verkeer in 2 richtingen.

    Deze ochtend het mooie schilderwerk mogen bewonderen, helaas weinig vernieuwend wat de onduidelijke verkeerssituatie betreft.
    Het nieuwe asfalt rijd alvast zalig.

Geef een reactie op sakuranomae Reactie annuleren