Home

Overgang (1): melding 153

17 april 2014

Gisteren vergeleken we werfsignalisatie op twee wegenwerven.
Vandaag vergelijken we op dezelfde werven de overgang tussen de (kruisende) rijweg en het verhoogd fietspad in aanleg.
De fietspadwerf rondom de bushalte in aanbouw creëeert een feilloze overgang:

13apr14, 12u57, Kortrijksesteenweg

13apr14, 12u57, Kortrijksesteenweg


Van links tot rechts even hoog, en naadloos aansluitend op het asfalt.
Tiptop vakwerk vermoed ik.

13apr14, 12u52, Kortrijksesteenweg

13apr14, 12u52, Kortrijksesteenweg

De werf aan het Parkbosportaal daarentegen vertoont twee klassieke fouten:

13apr14, 12u37, Kortrijksesteenweg

13apr14, 12u37, Kortrijksesteenweg

– de boordsteen komt hoger dan de rijweg, geen vlakheidsnorm te bespeuren. Ik vermoed dat het hoogteverschil hier nog kan meevallen, maar naadloos vlak is comfortabeler.
– de twee rechtse boordstenen zijn allesbehalve comfortabel. Dit type afboording zie je al te vaak. Zo uit het hoofd: op de Koning Albertlaan, op het kruispunt Lange Violettenstaat/Tweebruggenstraat. Ben ik de enige uil die hierdoor steeds naar links zwenkt?
Zou een melding dit nog kunnen corrigeren?
Voor de dames en heren van het Meldpunt, dit is -naar ik vermoed- de opdrachtgever/bouwheer:

13apr14, 12u40, Kortrijksesteenweg

13apr14, 12u40, Kortrijksesteenweg

10 Responses to “Overgang (1): melding 153”

  1. Maarten Raman Says:

    Geweldig! Dit is de manier hoe het moet. Nog voor de opening van een nieuw fietspad er de fouten al uithalen. Een dikke proficiat en ik hoop dat jullie dat nog bij veel andere werven ook gaan kunnen doen!

    • Frans Says:

      Zijn dit ontwerp- of uitvoeringsfouten? Een pijnlijk voorbeeld van hoge boordstenen is de omgeving van de Watersportbaan. Alle fietspaden van vijftig jaar geleden werden vernieuwd, maar niet de boordstenen. Als er in de jaren 50 nog geen vlakheidsnorm bestond, is het onvoorstelbaar dat men een halve eeuw later niet verder staat.

  2. iris Says:

    het is geen werf van het agentschap voor natuur en bos. De werken aan het portaal situeren zich voorbij de dreef tussen Wasserij Schepens en kasteel Grand Noble. De werf is van Aquafin, die ook aan het pompgemaal op de hoek van de Rosdamstraat aan het werken zijn. Best dus melding naar hen maken.

    • Aquafin NV Says:

      We hebben dit even nagekeken, het betreft hier geen werf van Aquafin. Misschien best even nader informeren bij Natuur en Bos.


      • Ik had deze link doorgestuurd naar Natuur & Bos. Dit is hun antwoord:


        Via het Agentschap voor Natuur en Bos hebben wij uw melding ontvangen.
        Het betreft echter geen werf van het Agentschap voor Natuur en Bos, maar
        van Aquafin, nutsbedrijven en het Agentschap Wegen en Verkeer.

        Ik ben zo vrij u het antwoord (van 22 april 2014) van Aquafin na ons
        contact over te maken:

        Beste,

        Ik heb zonet contact gehad met onze toezichter. Onze werken (herstel
        riolering) in de Rosdamstraat zijn al een maand achter de rug. De werken
        die nu worden uitgevoerd (herstel en aanpassing fietspad), gebeuren in
        opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Onze toezichter
        heeft ondertussen wel contact opgenomen met AWV en heeft hen uw melding
        doorgegeven. De aannemer van AWV zal dit normaal vandaag aanpassen. AWV
        wist ons wel te vertellen dat het klein opstandje van 2cm (schuine kant
        borduur) blijft behouden, enkel de verloopstukken zullen aangepast
        worden. Voor meer informatie en de duur van deze werken neemt u best
        contact op met AWV zelf (http://www.wegenenverkeer.be/).

        • Renaat Says:

          “AWV wist ons wel te vertellen dat het klein opstandje van 2cm (schuine kant borduur) blijft behouden,”

          En daarmee bewijzen ze bij AWV (nogmaals) dat ze er nog steeds niet veel van snappen en comfort voor fietsers niet belangrijk vinden.

  3. taaner Says:

    Vorig jaar dit antwoord gekregen over een melding van een onaangename aansluiting (bij een pas heraangelegd fietspad): “De overgangen tussen fietspad en rijweg zijn in overeenstemming met de gangbare ontwerprichtlijnen en verwaarloosbaar klein.”

    Nochtans “bokt” het toch goed telkens ik daar passeer, en moet ik teveel letten op het fietspad ipv. het andere verkeer…

  4. Lodewijk Antheunis Says:

    Blijkbaar leggen ze in Gent ook nog van die “fietspaden” in rode betonklinkers aan, ik hoopte dat ze in Gent al wat verder stonden dan in Leuven.

    Blijkbaar lijken sommige fietspaden gewoon ontworpen te worden als voetpaden in een andere kleur.

    De fiets is ondertussen een volwaardig vervoersmiddel, nu nog volwaardige weginfrastructuur krijgen.

    In ieder geval helpt je blog om de pijnpunten bloot te leggen, doe zo verder!

    • Ronnius Says:

      Die betonklinkers zijn duurder dan asfalt of beton storten. En de verloning van de ontwerpbureaus (dat heb ik me vroeger toch laten vertellen) is een percentage van de kosten van de werken.
      Dus hoe duurder de werken, hoe meer geld in het laatje.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: