Home

De Morgen en Zonen

18 april 2014

Een bijdrage van meester Frank Vanhyfte

Ik heb een abonnement op De Morgen.
Daarin lees ik elk weekend hoe ik er kan voor zorgen dat ik hippe kleren draag, de juiste meubels in huis heb, in de juiste restaurants ga eten.
Zo pop up mogelijk, als het even kan.
En vooral veel design, respect voor de ontwerper en maker, en duurzaamheid.
Niet dat het bij mij veel uithaalt, maar kom, we zijn op de hoogte.
Deze week word ik verwittigd van een nieuw fenomeen: De Morgen en Zonen, een webwinkel.
Naast een designlamp, magneetbehang, een zitzak en ander fraais kan ik daar ook een fiets kopen.
Een fixie, voor € 299, omdat ik abonnee ben kan het zelfs voor € 259!

.

.

Op de site zie ik ook nog een vouwfiets, stadsfietsen en een mountainbike met één versnelling voor € 229.
Van het merk heb ik nog nooit gehoord: Ronda.
Het mailadres op de site leidt naar een winkel in Eernegem: Dontonfietsen.be
Ik snap dat De Morgen zijn abonnees ook andere voordelen wil bieden.
Als krant moet je tegenwoordig meer doen dan alleen de krant uitgeven.
Maar iemand moet de mensen bij De Morgen eens het volgende uitleggen:
1. Fietsen van € 229 zijn wegwerpproducten, gemaakt om één seizoen mee te gaan. Ondanks de beloofde garantie.
2. Fietsen van € 229 van een onbekend merk verkoop je niet aan mensen waar je iets speciaal wil voor doen.
3. Volgens de tekst bij de fixie moet deze trend dringend op Belgische wegen geïntroduceerd worden.
Wie heeft dit geschreven?
De laatste 10 jaar in de gevangenis gezeten?
Zonder T.V.?
4. Ik kan mij niet voorstellen dat jullie een ander product van een dergelijke kwaliteit zouden durven aanbieden.
Wijn uit de Aldi, T-shirts uit de Zeeman, het zou allemaal niet goed en exclusief genoeg zijn.
Maar voor fietsen kan het blijkbaar wel.
Ik kan hier maar één ding uit besluiten: De Morgen neemt de dagelijkse fietser niet ernstig.
Ondanks een imago van stedelijk, hip, duurzaam, eco en al de rest, dringt het niet door: een goede fiets kost geld.
En je koopt die bij een fietsenmaker of een bedrijf dat kwaliteit verkoopt.
Net zoals al die andere zaken die jullie zo belangrijk vinden: brood, kleren, boeken, kunst, vul maar aan.
Als er iemand iets van merkenbeleid kent: De Morgen heeft een vacature, maar ze weten het zelf nog niet.
Als dit een campagne van de Zonen van “De Morgen en Zonen” was: dit weekend geen zakgeld.
Dat zal ze leren.

.

.

20 Responses to “De Morgen en Zonen”

  1. baverhae Says:

    Zalig om lezen, en de schrijver heeft nog overschot van gelijk ook:-)

  2. David Says:

    Ik vind dat fixies niet voor dagelijks gebruik zijn, ze hebben geen lichten of spatborden (kunnen er achteraf wel op geplaatst worden). Staal is goedkoper dan aluminium en als ze gemaakt worden in China kan het wel voor die prijs (verliest dan wel wat ecologische waarde). Maar een echte dagelijkse fietser zou inderdaad voor betere kwaliteit moeten gaan. Ik vind het ook nogal onnozel dat veel jongeren nog steeds voor mountainbikes kiezen (liefst met achtervering, want extra cool), om dagelijks op asfalt naar school te fietsen. Een goede Duitse stadsfiets of trekkingfiets is nochtans veel cooler 🙂 Leken vinden echter dat die te veel lijken op de ‘citybikes’ of ‘opafietsen’ van weleer.

    • Peter J Says:

      Vergis ik me als ik denk dat een fixie geen remmen heeft ? Indien dit effectief het geval is, geen remmen dus, dan mag je daar volgens de verkeerswetgeving zelfs niet mee op de openbare weg…

  3. winfriedhuba Says:

    Super!
    minder lezen en meer schrijven, Frank 🙂

  4. Ronnius Says:

    Toen ik het eerst de reclame zag, op (t)internet, dacht ik dat je zelf mocht kiezen welke fiets. bvb Een vouwfiets? Aha dan ga ik voor een Grasshopper FX, een Toxy Flite of een Ice trike Sprint 26, stuk voor stuk vouwbare “beestjes” in de zelfde prijs categorie (over die nul extra achteraan zwijgen we braaf).
    Ik wist wel dat het te ver gedacht was 😉
    Maar de huidige, ozo mondige, burger zou toch moeten begrijpen dat dit reclamestunts zijn en dat je daarmee enkel en alleen een duur krantenabonnement hebt. Maar blijkbaar laten nog veel (mondige) burgers zich vangen aan fabeltjes.

  5. els van doorslaer Says:

    Ik heb sinds deze week niet langer een abonnement op het boekske/ HLN-kloon/winkel dat DMorgen is geworden…. En De Standaard verkoopt tenminste genen brol maar een fiets voor € 1200 :). Geweldige column trouwens!

  6. Birger Says:

    mijn vader heeft vorig jaar de MTB besteld bij de krant. Die staat al een jaar in de garage en heeft nog geen kilometer gereden. Kwaliteit is echt slecht, versnellingen werken niet. Shifter is kapot zonder ooit te gebruiken. Over de ketting en derailleur nog maar te zwijgen

  7. Eva Van Eenoo Says:

    Opsturen als opiniestuk/lezersbrief naar De Morgen!

  8. Frans Says:

    Och, De Morgen doet hier aan “gadgetmarketing” om klanten te binden. Test-Aankoop doet al jaren.

  9. mertens jeannine styneveld 21 kaggevinne diest3293 Says:

    zeer ingewikeld voor oudere personen. wil graag de dvd la piovra bestellen maar het lukt me niet. help help help a.u.bl

  10. bikessentials Says:

    Dit is op Bike Essentials herblogd.

  11. Feiten? Says:

    Wat een onzin! China produceert heel veel fietsen OOK van goede kwaliteit. Dit kan de prijs drukken, maar Europa houdt het hoog omdat zij 48,5% anti-dumpheffing berekenen! Maar heb je er al over nagedacht dat dit merk wellicht heel handig die anti-dumpheffing omzeilt? Wat je zegt over bv t-shirts van de Zeeman, nee koop lekker dure merk t-shirts… heb jij wel een tv, volg jij wel het nieuws? Bangladesh waar dure merken zijn t-shirts laat produceren voor max. 1,5 dollar en vervolgens voor 100 euro in winkel gooien… schrijf geen stukjes waar je de inhoudt niet van weet… pannenkoek

    • 3S Says:

      Je reactie is naast de kwestie.
      Dit artikel gaat niet over het land waar het geproduceerd is, en de arbeidsomstandigheden, maar over het feit dat fietsen als goedkoop wit product worden gezien.

  12. karl Says:

    Die gadgetmarketing is niet nieuw, en niet exclusief voor DeMorgen.
    Maar wat me stoort in de column is dat er een product wordt afgekeurd zonder te testen, enkel omdat het om een onbekend merk en een lage prijs gaat. Wie goed kijkt, ziet dat deze fixie wèl remmen heeft (maar geen lichten of reflectoren).

    • Renaat Says:

      Een beetje kennis van fietsen volstaat om te weten dat voor een prijs van 250 euro de kans op een degelijke kwaliteitsfiets eigenlijk onbestaande is. Ik zeg zeker niet dat een fiets duizenden euro’s moet kosten, maar 250 euro is te weinig voor die honderden onderdelen + assemblage.

      • Kris Says:

        Met alle respect, we schrijven nu 16/07/2017, ik ben in 2014 ingegaan op de promo, en mijn vouwfiets Ronda Commute bolt nog steeds zonder een centje pijn, deze wordt dagelijks (intensief, geen wagen meer) gebruikt in centrum Gent, en reist regelmatig mee op de trein. Binnenkort nieuwe remblokjes en nieuwe banden, wat olie op de ketting en we zijn weer vertrokken. Toegegeven, de Shimano versnellingen komen niet uit de hoogste lijn, en de bandjes kon je vroeger zelfs in de Carrefour kopen (Kenda), maar ze waren goed afgesteld en gesmeerd bij levering. Als ik al een negatieve opmerking zou kunnen maken zou dit op het gewicht slaan, menig conducteur heeft mij al eens een zetje moeten geven.

        Gebrek aan preventief onderhoud en smering helpt zelf een fiets van €2000 vroegtijdig naar de maan.

  13. eddy v. Says:

    ben fietsenmaker, en heb net voor een bevriende klant, en bij hoge uitzondering, zo’n “machien” in elkaar gezet, en “am besten” afgesteld…
    jezus christus, wat een bazaar!!!!!!!!!!
    als de Morgen pretendeert een kwaliteitskrant te zijn, dan zie ik echt de link niet.

  14. Richard Severijns (verkeerskundig ingenieur met Nederlands fietsbloed in de aderen) Says:

    Misschien wil de het onbekende (fiets)merk zich profileren als een kwaliteitsmerk door De Morgen voor haar (fiets)kar te spannen…

    • Richard Severijns (verkeerskundig ingenieur met Nederlands fietsbloed in de aderen) Says:

      Sorry voor de spatie teveel… (wil de = wilde)

  15. Richard Severijns (verkeerskundig ingenieur met Nederlands fietsbloed in de aderen) Says:

    Prijs en Kwaliteit zijn trouwens een rara combinatie. Zo heb ik ooit eens het verhaal gehoord van een kleine (Oosteuropese) firma die designtafels maakte. En dat konden ze doen voor ongeveer € 300,00. Niemand die de tafels wilde hebben want voor die prijs kon het geen exclusief design zijn. De hebben een nul achter de prijs gezet en de tafels vlogen ineens de deur uit…
    Sommige mensen betalen nu eenmaal graag teveel voor iets om maar te kunnen pronken met de prijs die ze betaalden.


Geef een reactie

