Home

Amsterdam (6): lezersbrief

20 april 2014

Koffie en kranten.
In Amsterdam.
En een lezersbrief.
Ik laat je meegenieten.
Een snuifje gezond verstand in domineeverpakking.

08maa14, 11u49, Amsterdam

08maa14, 11u49, Amsterdam

LAAT KINDEREN ZELF TRAPPEN

Onze kinderen groeien op in een tijd waarin steeds minder zaken lichamelijke inspanningen vergen.
Gelukkig hebben wij onze fietscultuur, voor velen is dat een van de weinige nog resterende vormen van routineuze lichaamsbeweging.
Te vrezen valt voor de opkomst van de elektrische fiets.
Er komen steeds hippere elektrische fietsen op de markt (NRCLUX, 1 maart).
En gelet op onze gemakzucht is dat een risico.
Zonder spoor van ironie hoor ik mijn kinderen geregeld zeggen dat ze iets niet willen doen omdat ze er moe van worden.
Mijn oproep aan alle ouders van Nederland: ontzeg uw kinderen de elektrische fiets.
Ze gaan er zeker om vragen.
Maar ze moeten gewoon zelf lekker blijven trappen!
Peter van der Vlie
Amsterdam

06maa14, 15u38, Amsterdam

06maa14, 15u38, Amsterdam

3 Responses to “Amsterdam (6): lezersbrief”

  1. Ronnius Says:

    Het was vorig jaar enkele keren op canvas te zien, reportages over de mens en gezondheid. Daar kwam dikwijls aan bod dat de stoel een doder is (the chair is the killer). Of het nu een stoel aan een bureau, de bank voor tv of de zetel in een auto is. Het maakt allemaal niet uit, de mens gaat eraan kapot.
    Op straffe van ongeoorloofde reclame zou ik durven zeggen dat er toch nog 1 stoel is die geen doder is, de zetel van een ligfiets.
    Het is al zoveel maal gezegd en geschreven en het kan niet genoeg herhaald worden: we moeten bewegen, we moeten meer bewegen. De mensheid gaat kapot aan zijn luiheid.

    En het klopt, jonge mensen hebben geen ondersteuning op de fiets nodig. De laatste weken opnieuw verrast geweest door de snelheid van sommige (in dit geval) jonge vrouwen. De een heel mooi opgekleed, de ander iets meer causal, maar toch allesbehalve sportkleding. En hun snelheid, dat ging met hun 25 km/u, zonder ondersteuning, behoorlijk vooruit. Ik herinner me ook enkele tieners, die komende van school, me zowaar uitdaagden op een spelletje snelheid. Ik mocht behoorlijk uit mijn pijp komen om ze bij te houden, ze haalden vlotjes de 30 km/u. Het kan dus wel, maar ze moeten willen.

  2. Prospero Says:

    Onlangs waren we aan zee. Veel kinderen mochten van hun ouders op een speeltje. Een go-cart, of dergelijke. Maar het vaakst zagen we te dikke kinderen op elektrisch aangestuurde ijskarretjes of quads etc Wie doet dat toch?

    • JanG Says:

      Vicieuze cirkel, he: zwaarlijvige personen (volwassen of kind) hebben moeite met bewegen en worden zwaar(der) o.a. door te weinig beweging. Het is een zaak van opvoeden om te leren dat bewegen soms wel lastig, maar vooral leuk kan zijn.


Geef een reactie

