Het gebruik van werflinten rondom fietspaden doet me huiveren.
Een collega kwam vorig jaar hierdoor (in Laarne) zwaar ten val, inclusief een bekkenbreuk.
Het opwaaiende lint draaide in haar achterste tandwiel, waardoor ze als een jojo terugvloog.
Zo’n linten zijn hoogstens zinvol gedurende de werfdag, maar ’s avonds en in het weekend uit den boze.
Eerder een toonbeeld van onveilig werfbeheer.
Wie zo’n lint ziet slingeren naast een fietspad, laat niet na om ze op te rollen.

Dit is niet alleen onveilig werfbeheer, maar ook strafbaar volgens artikel 7.3 van de wegcode dat het laten rondslingeren van voorwerpen op de openbare weg verbiedt. Wellicht één van die vele elementaire regels waarvoor nooit een pv wordt opgesteld.
In Brussel (BHG) was er in 2004(?) een dodelijk ongeval met een fietser tgv werflinten. Sindsdien zijn daar nieuwe normen in gebruik genomen, met de kenmerkende blauwgele afsluitingen http://www.avcb-vsgb.be/documents/publications/katern-mobiliteit-0503.pdf
In Brussel zijn er nieuwe normen, waarom geldt dit enkel daar? Of moeten er weer eerst doden vallen voor het aangepast wordt.
Ik passeerde er gisteren 5/5 en zag het bewuste lint er nog steeds slingeren, had beter een foto genomen.
niet allen oprollen, maar vastbinden!
Ik citeer uit het handboek: ‘Zo werken wij in Amsterdam’:
“Linten zijn niet toegestaan. Ze worden snel genegeerd en leveren onveilige situaties op. Voor visueel gehandicapten en blinden niet voelbaar.”
“Linten zijn niet toegestaan. Raken makkelijk los, zijn niet voelbaar voor visueel gehandicapten en geven een rommelig straatbeeld.”
Diverse keren (in verschillende varianten): “Nooit lint gebruiken.”