Home

Maaltebrug

30 april 2014

Fietspaden (of is het de strijd tègen fietspaden?) halen afgelopen dagen het televisienieuws, en dat wil wat zeggen.
De tijd dat de Fietsersbond een klassieke belangengroep was (lees: de vertegenwoordiger van de actieve fietsers) is voorbij.
Anno 2014 is de Fietsersbond eerder een “algemeen belang”-organisatie.
“Méér fietsers” is een antwoord geworden op meerdere problemen: gezondheid (via beweging), verkeerscongestie, luchtkwaliteit, stedelijke leefbaarheid, nog?
En: de Fietsersbond komt nu ook op voor die massa mensen die niet durven fietsen, de niet-assertieve fietsers.
(Kleine terzijde: dat wil ook zeggen dat in de toekomst de assertieve fietsers -hoe zal ik het zeggen- aan andere fietsers en vooral aan voetgangers wat méér beschaving mogen tonen. Het STOP-principe heeft ook voor fietsers consequenties. Voetgangers gaan voor op fietsers.)

Niet-assertieve fietsers vragen in de allereerste plaats veilige fietspaden.
Dat wil zeggen dat bij elke (elke) wegenwerf ook de fietspaden moeten aangepakt worden.
Vrij basic.
Hoe kan het dat de Sterre doorgaat als fietsveilig project, met op de Kortrijksesteenweg tussen Maaltebrug en Sterre mooi gescheiden fietspaden, met parkeerplaatsen als buffer, en dat de wegbeheerders het bij de totale renovatie van Maaltebrug over de Ringvaart bij de klassieke verfstreepjes laten?
Waarom werd dit geen verhoogd fietspad?

26feb14, 14u35, Kortrijksesteenweg

26feb14, 14u35, Kortrijksesteenweg


Verfstreepjes?
Op zo’n racebaan?
Bij een grondige heraanleg?
2014?
24jan14, 17u13, Kortrijksesteenweg

24jan14, 17u13, Kortrijksesteenweg

Aan de overkant van de Maaltebrug ligt een grote secundaire school.
Men gaat deze weg toch binnen twee jaar toch niet weer opengooien om dit veiliger te maken?
En waarom laat men dit kruispunt (met amper autoverkeer) zo ontieglijk breed?
24jan14, 17u14, Kortrijksesteenweg

24jan14, 17u14, Kortrijksesteenweg


Waarom is dit wegprofiel niet mee aangepakt?
Droomt iemand ervan om hier nog een afrit van de R4 te creëren?
24jan14, 17u14, Kortrijksesteenweg

24jan14, 17u14, Kortrijksesteenweg

Vlak naast de secundaire school is er een op- en afrit naar de Buitenring R4, en mogen de fietsers al decennialang fietspadloos hun plan trekken:
26apr14, 17u02, Kortrijksesteenweg

26apr14, 17u02,
Kortrijksesteenweg

Vlaanderen in actie?

10 Responses to “Maaltebrug”

  1. JanG Says:

    En wij maar hopen dat de fietstoets veralgemeend wordt… Er moet nog veel gebeuren eer alle niveaus fietsgericht denken. Blijkbaar komen auto’s nog steeds op de eerste plaats, zelfs als er scholen langs de weg staan (“ja, maar: er staan wel bordjes dat het zone 30 is. We denken dus toch aan zwakke weggebruikers.”)

  2. Miguel Says:

    Tja, volgens mij is de reden eenvoudig en typerend voor de manier waarop we het in Vlaanderen aanpakken: bouwheer = Waterwegen en Zeekanaal nv.

  3. Renaat Says:

    Ik vraag me af of zo’n heraanleg (met het nodige budget) niet juridisch aanvechtbaar is.

  4. Frans Says:

    Zo zet de Vlaamse administratie zichzelf onder druk om de evenwijdige fietsbruggen over de Ringvaart te realiseren.

  5. pjotr314 Says:

    De reden is wellicht: er is een tweerichting fietspad aan de overkant, naast de tramsporen, dus kunnen we er ons makkelijk vanaf maken. Alleen is het inderdaad niet logisch om bijvoorbeeld wanneer je van Don Bosco naar De Pintelaan moet fietsen 2 keer de Kortrijksesteenweg over te steken.

    Nu zijn er dus in totaal 3 fietspaden, maar toch zijn de meeste fietsbewegingen niet veilig…

  6. Filip Hondekyn Says:

    Verhoogde fietspaden zijn levensgevaarlijk. Een concentratiefoutje en je smakt onherroepelijk op het baanvak van de auto’s. Zelf meegemaakt.

    • Hubert Says:

      Het ene verhoogde is het andere niet ,inderdaad Vb Neermeerskaai voor Europabrug hoge rechte borduur en geen schrikstrook is niet zonder gevaar .Henlykaai niet zo hoog schuine borduur en schrikstrook is beter . Maar als een auto met hoge snelheid afwijkt van zijn rijvak Ja dan moet men geluk hebben daar juist niet te fietsen .


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: