Maaltebrug

Fietspaden (of is het de strijd tègen fietspaden?) halen afgelopen dagen het televisienieuws, en dat wil wat zeggen.
De tijd dat de Fietsersbond een klassieke belangengroep was (lees: de vertegenwoordiger van de actieve fietsers) is voorbij.
Anno 2014 is de Fietsersbond eerder een “algemeen belang”-organisatie.
“Méér fietsers” is een antwoord geworden op meerdere problemen: gezondheid (via beweging), verkeerscongestie, luchtkwaliteit, stedelijke leefbaarheid, nog?
En: de Fietsersbond komt nu ook op voor die massa mensen die niet durven fietsen, de niet-assertieve fietsers.
(Kleine terzijde: dat wil ook zeggen dat in de toekomst de assertieve fietsers -hoe zal ik het zeggen- aan andere fietsers en vooral aan voetgangers wat méér beschaving mogen tonen. Het STOP-principe heeft ook voor fietsers consequenties. Voetgangers gaan voor op fietsers.)

Niet-assertieve fietsers vragen in de allereerste plaats veilige fietspaden.
Dat wil zeggen dat bij elke (elke) wegenwerf ook de fietspaden moeten aangepakt worden.
Vrij basic.
Hoe kan het dat de Sterre doorgaat als fietsveilig project, met op de Kortrijksesteenweg tussen Maaltebrug en Sterre mooi gescheiden fietspaden, met parkeerplaatsen als buffer, en dat de wegbeheerders het bij de totale renovatie van Maaltebrug over de Ringvaart bij de klassieke verfstreepjes laten?
Waarom werd dit geen verhoogd fietspad?

26feb14, 14u35, Kortrijksesteenweg
26feb14, 14u35, Kortrijksesteenweg

Verfstreepjes?
Op zo’n racebaan?
Bij een grondige heraanleg?
2014?
24jan14, 17u13, Kortrijksesteenweg
24jan14, 17u13, Kortrijksesteenweg
Aan de overkant van de Maaltebrug ligt een grote secundaire school.
Men gaat deze weg toch binnen twee jaar toch niet weer opengooien om dit veiliger te maken?
En waarom laat men dit kruispunt (met amper autoverkeer) zo ontieglijk breed?
24jan14, 17u14, Kortrijksesteenweg
24jan14, 17u14, Kortrijksesteenweg

Waarom is dit wegprofiel niet mee aangepakt?
Droomt iemand ervan om hier nog een afrit van de R4 te creëren?
24jan14, 17u14, Kortrijksesteenweg
24jan14, 17u14, Kortrijksesteenweg
Vlak naast de secundaire school is er een op- en afrit naar de Buitenring R4, en mogen de fietsers al decennialang fietspadloos hun plan trekken:
26apr14, 17u02, Kortrijksesteenweg
26apr14, 17u02,
Kortrijksesteenweg
Vlaanderen in actie?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

10 gedachten over “Maaltebrug”

  1. En wij maar hopen dat de fietstoets veralgemeend wordt… Er moet nog veel gebeuren eer alle niveaus fietsgericht denken. Blijkbaar komen auto’s nog steeds op de eerste plaats, zelfs als er scholen langs de weg staan (“ja, maar: er staan wel bordjes dat het zone 30 is. We denken dus toch aan zwakke weggebruikers.”)

  2. De reden is wellicht: er is een tweerichting fietspad aan de overkant, naast de tramsporen, dus kunnen we er ons makkelijk vanaf maken. Alleen is het inderdaad niet logisch om bijvoorbeeld wanneer je van Don Bosco naar De Pintelaan moet fietsen 2 keer de Kortrijksesteenweg over te steken.

    Nu zijn er dus in totaal 3 fietspaden, maar toch zijn de meeste fietsbewegingen niet veilig…

  3. Verhoogde fietspaden zijn levensgevaarlijk. Een concentratiefoutje en je smakt onherroepelijk op het baanvak van de auto’s. Zelf meegemaakt.

    1. Het ene verhoogde is het andere niet ,inderdaad Vb Neermeerskaai voor Europabrug hoge rechte borduur en geen schrikstrook is niet zonder gevaar .Henlykaai niet zo hoog schuine borduur en schrikstrook is beter . Maar als een auto met hoge snelheid afwijkt van zijn rijvak Ja dan moet men geluk hebben daar juist niet te fietsen .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s