Home

Verjaardag (6): Oud Nieuws

8 mei 2014

Sticker, archief Perpetuum Mobile

Sticker, archief Perpetuum Mobile

Gisteren zagen we hoe er in de periode 1989-1994 er een snelle evolutie was in het denken over mobiliteit. Perpetuum Mobile werd meer en meer ernstig genomen en werd betrokken bij het beleid. De groep werd medestichter van de Fietsersbond op Vlaams niveau en ook deze zou actievoeren koppelen aan overleg.

Gent ziet er voor een fietser anno 2014 heel anders uit dan in 1989 of zelfs 1994. Het is dan ook opvallend dat er, twintig jaar na de grote omslag, nog zoveel te doen blijft. Zowel lokaal in Gent als op Vlaams niveau is de Fietsersbond niet louter een serviceclub voor haar leden, maar nog altijd een strijdbare vereniging.

Het oude denken biedt op sommige vlakken hardnekkig weerstand. We zijn ver weg geraakt van de ‘zelfmoordenaars’ van de toenmalige burgemeester, maar na al die tijd is het in Gent nog altijd wachten op de eerste politieactie voor de veiligheid van de fietser die niet eenzijdig gericht is op het gedrag van diezelfde fietser. In 2014 is het nog altijd nodig dat het Vlaamse parlement een motie stemt die zegt dat de fiets een volwaardig vervoersmiddel is, en op The Loop heeft het Vlaamse parlement duidelijk niets te zeggen. Veel supermarkten in Gent hebben nog altijd fietsenstallingen waar je met je fiets, zeker als je zware boodschappen hebt, best zover mogelijk vandaan blijft, ook al zijn er steeds meer en meer die ook op dit punt dienstverlening hoog in het vaandel voeren. Nog altijd zijn er stukken stadsring waar niet eens een fietspad is, ook al is op andere punten van die ring de situatie duidelijk verbeterd in vergelijking met vroeger. Wie (zoals ik vorige week) een buitenlandse journaliste de fietsvoorzieningen in Gent toont kan haar verbaasd doen staan over de service in het fietspunt onder de Stadshal en haar een zowat een beroerte bezorgen door ze tijdens het spitsuur door de Dampoortstraat te loodsen. Het is nauwelijks denkbaar dat iemand, zoals verkeersminister Elio Di Rupo rond 1994 wel deed, nog afkomt met het voorstel de maximale snelheid in de bebouwde kom op 70km/u te brengen, maar zone dertig is op veel plaatsen meer fictie dan wat anders.

Affiche uit het archief van Perpetuum Mobile

Affiche, archief van Perpetuum Mobile

Twintig jaar geleden was er veel weerstand tegen het beperkt eenrichtingsverkeer dat fietsers doorliet (het is toch ondenkbaar dat fietsers meer mogen dan automobilisten’, ‘fietsers verdienen dit niet’). Bij de invoering van Rechtsaf door Rood is de weerstand beschaafder van toon, maar de argumenten blijven dezelfde.

10maa93, dodenwake Keizerpoort (archief Perpetuum Mobile).

10maa93, dodenwake Keizerpoort (archief Perpetuum Mobile).

Als afsluiter van onze reeks over de geschiedenis van de Gentse fietsersbeweging willen we hier ook even stilstaan bij een twintigste verjaardag. Vieren is er hier niet bij; herdenken is het juiste woord. In 1994 organiseerde de Gentse Fietsersbond Perpetuum Mobile (een nationale Fietsersbond kwam er pas het jaar daarop) `de Knelpuntenstrook’ waarmee probleemsituaties voor fietsers konden gesignaleerd worden. Het Internet was iets waar de meeste mensen al wel van gehoord hadden, maar was als communicatiemiddel niet echt populair. Lezers konden de Knelpuntenstrook in de Reflector, het ledenblad, invullen, uitknippen en opsturen.  Perpetuum speelde deze dan door naar de bevoegde diensten en publiceerde ze ook in de volgende Reflector. De allereerste reactie willen we u niet onthouden:


Stel je de situatie voor: Spitsuur bij de St. Lievenstunnel. Je komt van de Heuvelpoort en wilt het kruispunt over naar de Vlaamse Kaai. Er is daar een mooi gescheiden fietspad met speciale verkeerslichten voor de fietsers. Maar deze lichten worden pas groen als de stroom afslaand autoverkeer richting snelweg goed op gang zijn gekomen. Daar mogen fietsers hun leven wagen om over te steken. Kunnen a.u.b. de lichten zo geregeld worden dat de fietsers eerst groen krijgen? Wanneer die veilig zijn overgestoken mogen de auto’s vertrekken.

7 Responses to “Verjaardag (6): Oud Nieuws”

  1. Hilde Says:

    Zeker dat die eerste reactie op de Knelpuntenstrook dateert van 1994? 😉

    • pjotr314 Says:

      Is het feit dat daar nu al 20 jaar niets aan wordt gedaan niet gewoon “poging tot moord”?

    • jandefietser Says:

      Laat me exact zijn: ze werd gepubliceerd in het septembernummer van De Reflector. Er is dus nog vier maanden tijd als ze de twintigste verjaardag niet willen halen.

  2. Ronnius Says:

    “Zowel lokaal in Gent als op Vlaams niveau is de Fietsersbond niet louter een serviceclub voor haar leden, maar nog altijd een strijdbare vereniging.”
    Spijtig dat de fietsersbond nog steeds een strijdbare vereniging MOET zijn. Het had beter geweest dat het nu louter een serviceclub voor de leden KON zijn.
    Maar daarvoor is er nog (te)veel werk aan de winkel.

  3. jandefietser Says:

    Ondertussen heb ik ook het novembernummer van De Reflector teruggevonden. Ik citeer: Een van onze leden heeft voor het probleem van de fietserslichten aan de Sint-Lievenspoort al een kontakt gehad met het gewest. Hem werd meegedeeld dat daar “nu eenmaal niets aan te doen” was. Ook waarschuwt dezelfde schrijver dat een fietser die vanuit de St.-Lievenslaan recht het kruispunt over wil, als hij/zij dan al niet door rechtsafslaande auto’s geramd wordt, op moet passen voor auto’s die van de overkant komen en linksaf slaan. Zijn voorstel is dan ook om een “fietserszone” in te lassen in de lichtenregeling. Dan mag de periode van de lichten wel langer worden, de veiligheid van de fietser moet primeren.”

  4. Richard Severijns (verkeerskundig ingenieur met Nederlands fietsbloed in de aderen) Says:

    Verkeerslichten zijn voor de Vlaamse en de lokale overheden nog altijd in de eerste plaats een manier om het AUTOVERKEER te regelen. En daar passen geen (lastige) fietsers tussen.ik sta hier zelfs in 2014 soms nog met mijn ogen te knipperen over de afstelling van verkeerslichten en hoe deze de veiligheid van de fietser niet ten goede komen.
    De starre regeling van de verkeerslichten en ook de starre houding van de overheden heeft heel wat dodehoekslachteroffers gekost. Om aan de overkant te raken, moet je je als fietser tegelijkertijd met het autoverkeer op het kruispunt gooien en dan maar hopen dat je levend de overkant haalt…
    Al 15 jaar ijver ik voor aparte groenfases voor fietsers (zoals in Nederland waar ik vandaan kom) om fietsers een veilige oversteek te bieden. ik heb door ook voor gepleit in de Werkgroep Beleid van de Fietsersbond bij het opstellen van het eerste Vademecum Fiets.
    Helaas botste ik op de starre houding van de overheden die vinden dat een groenfase voor fietsers te veel tijd kost voor het autoverkeer en daarmee dus de doorstroming van het autoverkeer verstoort. En daarbovenop werd me gezegd dat de wet is toch duidelijk is: rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer. Daar heb je als fietser veel aan als die afslaande (vracht)autobestuurder niet goed oplet en je niet gezien heeft. Dan is er een grote kans dat je het niet meer kunt navertellen.
    Dat een eigen groenfase voor fietsers in een verkeerslichtenregeling te veel tijd kost is een kutargument, een drogreden om niks te doen. In Nederland kan het wel en hier niet? Ze zijn hier gewoon te gierig om extra geld uit te geven aan voertuigafhankelijk geregelde verkeerslichten. Wat dat betekent? Alleen voor die richting waar een voertuig staat te wachten komt er groen. Geen voertuig geen groen. Zo kan de installatie tijd besparen door geen onnodig groen te geven aan richtingen waar niemand staat te wachten. Dus wat zeiken die Vlaamde ingenieurs over tijdverlies door aparte groenfases voor fietsers? Het is hun eigen schuld omdat ze nog steeds prehistorische verkeerlichtenregelingen maken.
    Met apart geregelde richtingen kun je verkeer trouwens beter laten doorstromen. Ga maar eens kijken aan het kruislunt van de Tiensesteenweg en de Martelarenlaan in Leuven. Tijdens de spits rijden daar zoveel fietsers in de richting van het centrum dat er per groenfase vaak maar 1 auto rechtsaf kan slaan naar de Martelarenlaan. Hier een VRI (=VerkeersRegelInstallatie) zetten met een aparte groenfase voor het rechtafslaande autoverkeer zou niet alleen de oversteek van de rechtdoorgaande fietsers veiliger maken (geen dreiging meer van rechtsafslaande auto’s) maar ook de doorstroming van de rechtafslaande auto’s ten goede komen.

    Wie wil er eens met mij gaan fietsen in Nederland om te zien hoe daar de verkeerslichten werken?

    • JanG Says:

      Ach, ook het voorstel om alle fietsers tegelijk groen te geven gedurende een bepaalde tijd, voor de auto’s door mogen, is neergebliksemd door “experts”, terwijl onze Noorderburen hier al jaren gebruik van maken. Idem dito voor “rechtsaf door rood”. Over de grenzen kijken blijkt erg lastig (vooral indien daaruit zou blijken dat je ongelijk hebt).
      Het lijkt me in veel gevallen vooral een uiting van onwil.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: