Home

De kracht van verf (3)

18 mei 2014

Ik hoorde het aan het ontbijt.
Lady S had in de Aannemersstraat witte streepjes gespot:

14mei14, 8u43, Aannemersstraat

14mei14, 8u43, Aannemersstraat

14mei14, 8u44, Aannemersstraat

14mei14, 8u44, Aannemersstraat

Vervolgens mailde Pierre dat de Lousbergskaai bestreept werd:

15mei14, 21u21, Ferdinand Lousbergskaai

15mei14, 21u21, Ferdinand Lousbergskaai

In de krant lazen we over de Tentoonstellingslaan:

16mei14, 08u40, Tentoonstellingslaan

16mei14, 08u40, Tentoonstellingslaan

16mei14, 08u42, Tentoonstellingslaan

16mei14, 08u42, Tentoonstellingslaan

En toen kwam het persbericht met het lijstje:
16/05/2014
In de tweede helft van mei krijgen diverse straten in Gent fietssuggestiestroken. Het gaat om de Tentoonstellingslaan, de Broekkantstraat, de Wittepaalstraat, de Emanuel Hielstraat en de Tweekapellenstraat. Fietssuggestiestroken zijn een goed alternatief voor straten die niet breed genoeg zijn voor volwaardige fietspaden. Met de nieuwe fietssuggestiestroken investeert de Stad Gent verder in veilige en comfortabele fietsinfrastructuur.

Fietssuggestiestrook

Een fietssuggestiestrook maakt deel uit van de rijbaan. Het toont de fietser de meest aangewezen positie op de rijbaan, attendeert de andere weggebruikers op de aanwezigheid van fietsers en helpt de autobestuurders om voldoende afstand te houden.

Fietssuggestiestroken zijn geen fietspaden. Om verwarring te voorkomen worden beide op een andere manier aangeduid. Fietssuggestiestroken worden gemarkeerd met een oker gekleurde coating en zijn 1,25 m breed. Fietspaden zijn te herkennen aan de onderbroken witte lijnen of rode markering.

Suggestiestroken op vier fietsverbindingen

Tentoonstellingslaan (centrum): tussen het Muinkpark en de R40 is de Tentoonstellingslaan een belangrijke fietsverbinding, onder meer voor de plaatselijke school. Er komen aan beide zijden van de straat fietssuggestiestroken, vanaf de Olifantstraat tot aan de Muinklaan.
Broekkantstraat – Wittepaalstraat (Afsnee): deze week is hier gestart met het aanbrengen van de fietssuggestiestroken. De stroken beginnen vanaf de grens met Sint-Martens-Latem en lopen door tot aan de fietspaden in de Steenaardestraat.
Tweekapellenstraat – Emanuel Hielstraat (Gentbrugge): de nog recente fietssuggestiestroken in de Gentbruggestraat worden doorgetrokken over Gentbruggebrug, tot in de Emanuel Hielstraat. Deze maand wordt het gedeelte van de Tweekapellenstraat tot aan de snelheidsremmers in de Emanuel Hielstraat aangebracht. Het tweede deel met Gentbruggebrug volgt iets later.
Ferdinand Lousbergkaai – Forelstraat – Aannemersstraat (Heirnis – Gentbrugge): de komende weken krijgt ook een onderdeel van de ‘Oost-Westfietsroute’ fietssuggestiestroken. Concreet gaat het om het gedeelte van de Ferdinand Lousbergkaai tussen de Kasteellaan en de Forelstraat, aansluitend de Forelstraat tot aan de Heernislaan (R40) en iets verderop de volledige Aannemersstraat. De fietssuggestiestroken zullen daar aansluiten op de al aanwezige suggestiestroken in de Gentbruggestraat. Over het gedeelte van de Forelstraat tussen de stadsring en de Aannemerstraat is momenteel nog geen definitieve beslissing genomen.

6 Responses to “De kracht van verf (3)”

  1. Frans Says:

    Fietssuggestiestroken gelijkstellen met “comfortabele en veilige fietsinfrastructuur” is overdreven en misleidend.

  2. Pierre VU Says:

    Ben gisteren langs de Broekkantstraat in Afsnee gereden moet zeggen dat de fietssuggestiestroken goed gelegd zijn.
    De fietssuggestiestroken opzich zijn ook een middel om de automobilisten bewust te maken dat er meer rekening moet gehouden worden met fietsers.

    • JanG Says:

      In de Gentbruggestraat merk je dan weer dagelijks dat dit in de praktijk niet gebeurt… Enfin, misschien wel, natuurlijk (voor diegenen die uitwijken of wachten), maar toch wordt je elke keer met levensbedreigende situaties geconfronteerd.

      • Ronnius Says:

        Om die reden heb ik bewust een garagebox gehuurd om mijn fietsen in te zetten. Met bewust bedoel de ligging, zodat ik voor het dagelijkse fietsverkeer (wat het woon-werk traject is) de Gentbruggestraat niet meer nodig heb, en ook de Dendermondsesteenweg enkel moet oversteken (met verkeerslichten).
        Als er geen oplossing gevonden kan worden om het sluikverkeer te stoppen zal de Gentbruggestraat als fietsas een zeer gevaarlijk punt blijven. Wat me ook opviel de laatste winter (wegens ziekte thuis gezeten) is dat de Gentbruggestraat in de voormiddag zeer rustig is wat verkeer betreft. Vanaf 14 uur begint het, om tijdens de spits een heksenketel te worden die je als fietser beter kan proberen te mijden. Er zijn er behoorlijk wat die zich op een autosnelweg wanen en dat alles moet wijken, zelfs autobestuurders die zich aan de snelheidsbeperking houden.

  3. winfriedhuba Says:

    foto 21u21: 2 fietsers naast elkaar, volledig legaal maar met suggestiepad optisch en psychologisch fout in de ogen van een automobilist. Allereerst moet het aantal auto’s daar een heel stuk omlaag.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: