Home

De kracht van verf (4)

19 mei 2014

Het Vlaamse Gewest maakte afgelopen maand werk van de fietspaden op de kruispunten van de R40.
Het was er al, en valt daardoor minder op, maar het is goed dat de opfrissing er kwam.
Het hevige rood verhoogt merkbaar de zichtbaarheid:

05apr14, 12u38, Sint-Lievenslaan

05apr14, 12u38, Sint-Lievenslaan

05apr14, 12u39, Sint-Lievenslaan

05apr14, 12u39, Sint-Lievenslaan

11apr14, 08u15, Charles De Kerchovelaan

11apr14, 08u15, Charles De Kerchovelaan

05mei14, 13u52, Rooigemlaan/Drongensesteenweg

05mei14, 13u52, Rooigemlaan/Drongensesteenweg

Deze toestand hoort onder de categorie “domme hinder”:

15apr14, 08u21, Keizervest

15apr14, 08u21, Keizervest

Ondanks alle verf ter wereld kan je dit soort toestanden enkel oplossen met opvoeding.

Belangrijkste functie van de rode verf is de zichtbaarheid en leesbaarheid, en daardoor de veiligheid te verhogen.
Op de vakken zonder rode verf speelt de witte belijning tussen autorijstrook en fietspad hier een belangrijke rol in.
Op sommige vakken van de R40 zijn dat een soort van ribbellijnen, vaak met een bufferafstand.

Op andere plaatsen is het armoe troef:

05mei14, 14u19, Neuseplein

05mei14, 14u19, Neuseplein

Het fietspad is smal, slingert, en heeft geen enkele buffer.
Een maximaal veilige uniformiteit op gans de R40 lijkt me logisch.
Uiteindelijk zijn alle streepjespaden voorlopige situaties, wachtend op écht veilige (gescheiden, verhoogde) fietspaden.
Behalve op de kruispunten natuurlijk, waar verf vaak de hoofdspeler zal blijven.

Een maximaal veilige R40 is één van de topverlangens van Fietsersbond Gent naar de volgende Vlaamse regering.

11 Responses to “De kracht van verf (4)”

  1. Hilde Says:

    Ik vind het verwarrend dat op de ene plaats het hele fietspad een rode kleur krijgt, op andere plaatsen enkel aan een kruispunt (foto 1) en op nog andere plaatsen net niet aan een kruispunt (foto 2).
    Wat is hiervan de logica?

    Bovendien vind ik de stippellijn op foto 2 eigenaardig. Is dit wel een reglementaire stippellijn voor een fietspad?

    • 3S Says:

      Ook op foto 2 is het fietspad rood aan de kruispunten.
      Op foto 3: mogelijk is het rood geverfd wegens naast een afslagstrook liggend : om al te anticiperen op het naderende kruispunt?

      • 3S Says:

        Die afslagstrook naar de Kunstlaan is trouwens ook de aangeduide toegangsroute naar de ondergrondse autoparking onder het Sint-Pietersplein.

        Een reden om wat extra verf te gebruiken?

    • Renaat Says:

      Ik stel me ook grote vragen bij de belijning op foto 2. Nu geen tijd om te controleren in welke mate dit toegelaten is (ik denk van niet) en wat de juridische gevolgen zijn, maar ‘normaal’ is het in ieder geval niet.

      • 3S Says:

        De belijning op foto 2 zijn toch de normale dubbele streeplijnen voor een officieel fietspad en lange witte (ribbel)lijnen voor de rand van de rijbaan, telkens onderbroken aan de kruispunten?

        Het enige vreemde is het perspectief van de foto, met zoomlens vanop afstand genomen.

    • JanG Says:

      Zou het kunnen dat die stippellijnen er eerder zijn om auto’s die van de weg afwijken een akoestisch signaal te geven? In dat geval waren die waarschijnlijk beter ook in het rood uitgevoerd. Dat is minder verwarrend, maar dan meteen ook minder zichtbaar, waardoor je er met je fiets ook sneller op terechtkomt.

  2. Frans Says:

    Het dwarsparkeren op de Citadellaan (foto 2) is verschrikkelijk en langs een drukke ringweg onverantwoord. Fietsers rijden daar letterlijk tussen hamer en aambeeld.
    Fijn is dan weer dat gebouw op de hoek van de Rooigemlaan en de Drongensesteenweg: de gevel heeft de kleur van het fietspad!

    • Geert Says:

      Citadellaan wordt heraangelegd voor tram 7 en dwarsparkeren zou hierbij vervangen worden door langsparkeren, volgens de plannen.

      • 3S Says:

        Hopelijk kiest men dan ook voor een betere plaats voor het fietspad: niet tussen geparkeerde wagens en de rijbaan, maar een beschermd en voldoende breed fietspad, naast het voetpad!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: