Home

Verlanglijst verkiezingen 2014

22 mei 2014

Verkiezingen kunnen een kantelmoment betekenen.
Nieuwe ideeën.
Nieuwe plannen.
Een betere toekomst.
De Fietsersbond lanceerde een uitgebreid memorandum, lees het hier.

Affiche_Fietsersbond_Verkiezingen2014_HR
Het Gents Milieu Front omschreef vijf fundamenten.
Ook de burgemeester van Gent lanceerde in Merelbeke op de Feestelijke opening van de R4 een verlanglijstje voor mobiliteitsinfrastructuur, dat we morgen afdrukken.
Hieronder het hoopvolle, dwingende en realistische verlanglijstje van Fietsersbond Gent gericht aan de volgende Vlaamse en Federale Regering, hun administraties en afgeleiden.
Het is gestoeld op de Gentse situatie, maar op sommige elementen zeker integraal toepasbaar op andere steden of gemeenten.
We zullen het na de verkiezingen bezorgen aan de lokale verkozenen.

Afgelopen jaren is er veel gerealiseerd.
Er is nog véél méér nodig voor onze maatschappij op mobiliteitsvlak een omslag maakt.

1. Fietsveiligheid via het STOP-principe centraler stellen dan autodoorstroming, met een focus op woon/werk, woon/school en woon/winkelverkeer.

2. De invoering van het 30/50/70-principe als middel voor snelheidsbeheersing is hyper-belangrijk.

3. Aandacht voor verbindingen vanuit de randgemeenten. Zolang je niet met de fiets vlot en veilig vanuit Evergem naar het centrum, of vanuit Melle naar het Sint-Pietersstation kan blijft er veel potentieel fietsverkeer in de auto zitten. Het Gewest heeft hier een verantwoordelijkheid in.

4. Het opleidingscentrum van de VDAB in Wondelgem en de Gentse Haven per fiets bereikbaar maken.

5. Een radicaal ander verkeerslichtenbeleid cfr Nederland via performantere software.

6. RADR (rechts af door rood) invoeren op Gewestwegen.

7. Federaal in de wegcode een lichtenregeling “groen voor alle fietsers” toelaten en Gewestelijk deze lichtenregeling cfr Nederland toepassen op geschikte kruispunten.

8. Aanleg van fietsstallingen op Gewestwegen.

9. Normering voor kwaliteitsvolle personeelsfietsstallingen van overheidsgebouwen (niet cfr de Lovelingtoren).

10. Een doorgedreven Fietstoets bij èlke wegen- of bruggenwerf, ook bij onderhoud. Of willen we een mobiliteitstransitie die 70 jaar aansleept? Maaltebrug is een voorbeeld van een jammerlijk gemiste kans.

21mei14, 10u54, Maaltebrug, Kortrijksesteenweg

21mei14, 10u54, Maaltebrug, Kortrijksesteenweg

11. Wegen en Verkeer, W&Z, Infrabel: maak op korte termijn alle bruggen, viaducten over/onder auto- spoor- en waterwegen die stadsmuren vormen fietsvriendelijk en -veilig cfr de Buchtenbrug.

12.Federale regering: geef de NMBS en Infrabel de opdracht om mee te investeren in het STOP-principe, en zo mee verantwoordelijkheid te nemen in fietsinfrastructuur. Gronden van de NMBS-holding zijn vaak ideale fietsroutes. Moscoubrug, Darsen, een spooronderdoorgang tussen Dendermondsesteenweg en Dampoortstation, een degelijke gelijkgrondse spoorwegovergang aan de Maisstraat zijn topprioriteiten voor fietsinfrastructuur.

13. Vlaamse Regering: geef De Lijn de opdracht om mee te investeren in het STOP-principe, en zo mee verantwoordelijkheid te nemen in fietsinfrastructuur. Voetgangers, fietsers en Openbaar Vervoer zijn bondgenoten om een stad als Gent leefbaarder te maken.

14. De Lijn: maak dringend werk van een project om tramsporen door middel van rubberstroken fietsvriendelijker te maken.

15. Vlaams Parlement: schrijf in de statuten van alle beheerders van waterwegen fietsinfrastructuur in als opdracht (ipv het huidige goodwill- of gedoogbeleid ten opzichte van fietsers).

16. Vlaamse Regering: kanalen en rivieren vormen stadsmuren, met momenteel vooral autogerichte wegeninfrastructuur. Geef W&Z (Waterwegen en Zeekanaal) de opdracht, mankracht en middelen om binnen de R4 een maximaal aantal fietsbruggen te plaatsen.

17. Wegen en Verkeer: in afwachting van de integrale aanpak van fietsveiligheid op de R40, R4, en invalswegen, het verkeersveilig maken van de Sint-Lievenspoort en Tolhuis als topprioriteit op korte termijn.

18. Wegen en Verkeer: in afwachting van de integrale aanpak van de R40 vragen we identieke verfsignalisatie rondom fietspaden met bufferstrook en ribbelstrook .

19. Wegen en Verkeer: in afwachting van de integrale aanpak van de R4 vragen we om fietsers er op alle niet door lichten geregelde kruispunten uniform voorrang te geven. Een eenduidig wegbeeld dus.

20. Wegen en Verkeer: Dwarsende fietsassen verbinden door rondom bruggen verkeerswisselaars voor fietsers aan te leggen. (bijvoorbeeld: alle bruggen over de R4 verbinden met de fietspaden op de R4)

8 Responses to “Verlanglijst verkiezingen 2014”

  1. winfriedhuba Says:

    “tramsporen door middel van rubberstroken fietsvriendelijker te maken”
    Ik weet niet van waar dit hardnekkig gerucht steeds weer opduikt. Dit soort rubberen lopers dienen enkel om een spoor veilig te kunnen oversteken:
    http://www.strail.de/index.php?id=155&L=1
    In de lengterichting remt het de tram te veel en in een frequent stadstraject is de slijtage te groot.
    Fietsers horen naast de tramrails, daar moet minstens 1.50m ruimte vrij zijn.
    Dit kan in een oude stad als Gent enkel door ontdubbelen van het tramtraject en schrappen van autorij- of parkeerstroken.
    Maatregelen dus die net iets harder zijn dan rubber.

    • pjotr314 Says:

      http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?lang=en&section=nieuws&mode=newsArticle&repository=Z%C3%BCrich+will+test+bicycle-friendly+tram+rails

      Lijkt met toch niet onmogelijk. Hoeft wat mij betreft niet op alle stukken tramrail toegepast te worden, maar bij wissels en kruisingen zou dit zeer nuttig kunnen zijn.

      • winfriedhuba Says:

        Bedankt voor deze link, Pjotr, met de interessante commentaren.
        Maar: het blijft gaan over overgangen/kruisingen.
        Het opvullen met rubber wordt echter vaak verkeerdelijk voorgesteld als dé oplossing voor het samen laten lopen van tram en fiets in nauwe straten zoals in Gent.
        Zie ook http://www.nedstrail.nl

      • Hubert Says:

        Spoorstaven blijven spoorstaven (ijzeren linten) en opvullen over de ganse lengte gaat niet .Op bepaalde korte stukken ev.wel ,deze “overgangsstukken” goed aanduiden. Maar bij fietslessen aan volwassenen is het leren kruisen van sporen en kleine schuine arduinen van groot belang .Als ik veel fietsers zie rijden dan denk ik soms een kleine rijopleiding zou geen kwaad kunnen .
        En als er dan toch tramlijnen zijn moeten er een min. ruimte naast spoor vrij zijn voor fietsers ,probleem perrons ,en wissels aanpakken zoals boven beschreven .
        Voor doorgaande fietsverkeer en hoofdassen = niet langs tramlijnen tenzij er een massa plaats is (fietser uit gaberied van tram)

    • Hilde Says:

      Laat ons hopen dat voor de nieuwe aanleg van de Belfortstraat hiermee rekening gehouden wordt….

      • winfriedhuba Says:

        Helaas, Hilde: bredere voetpaden, parkeerstroken met bomen en gecombineerde tram/rijstroken zoals in de Sleepstraat.
        Dat wordt het.

        • Hilde Says:

          Dat vreesde ik al. Ik weet niet hoe je dan als fietser op een behoorlijke manier van het Braunplein naar de Steendam/Dampoort raakt.
          Of is dat eigenlijk het geheime plan? Op die manier alle fietsers uit de stad pesten?

          • JanG Says:

            Je kunt nog altijd over de kasseien van de Zandberg dokkeren? Of langs de Schepenhuisstraat en de Serpentsteeg slalommen tussen de toeristen en graffiti-spuiters? Of stapvoets door de Langemunt? In elk geval: doorfietsen zal er niet meer bij zijn.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: