Home

Mail: Dwarsvoegen en lantaarnpalen

27 mei 2014

——– Origineel bericht ——–
Onderwerp: Dwarsvoegen en lantaarnpalen
Datum: Wed, 21 May 2014 12:24:19 -0700 (PDT)
Van: jdw
Aan: fietsbult@fietsersbondgent.be
Beste Fietsbult,

Er wordt gewerkt in Gent. Voor de fietsers. Fietsstraten en nieuwe wegmarkeringen. En in de buurt van Merelbeke station werd er gewerkt aan het fietspad. Ook op de Stropbrug werd/wordt er gewerkt.

Meer in bijlage. Om op jullie blog te zetten, verder te verwerken of aan te passen. Indien gewenst kan ik de foto’s ook full-size bezorgen.

Vriendelijke groeten,
J

Dwarsvoegen en lantaarnpalen

Betonnen fietspaden zijn stevig en sterk, alsof ze bedoeld zijn voor extra zwaar verkeer. Alleen, betonnen fietspaden hebben de –voor fietsers onaangename – eigenschap dat ze na verloop van tijd gebreken vertonen aan de dwarsvoegen. De betonnen platen liggen niet meer op de zelfde hoogte, de voegen vriezen kapot en verbrokkelen. Wat ooit een fijne zaagsnede was is na jaren gebruik een ravijn om uw fietswiel in kapot te rijden.
In de Mellestraat, aan de grens van Merelbeke, Melle en Gent ter hoogte van het station Merelbeke, ligt er een zo’n betonnen fietspad. Zoals vorige week (https://fietsbult.wordpress.com/2014/05/18/de-kracht-van-verf-3/) zijn fietsers verheugd en tegelijk op hun hoede bij het verschijnen van “werfmarkeringen”.

21mei14,12u00, Mellestraat

21mei14,12u00, Mellestraat

Verschillende dwarsvoegen in slechte staat werden aangeduid, en zijn vorige week vervangen door nieuwe betonnen stukken in het oude fietspad.

21mei14,12u00, Mellestraat

21mei14,12u00, Mellestraat

Dat is een verbetering en dat is goed! Maar is het perfect? En is het fietspad eigenlijk een dubbelrichtingsfietspad? De meeste fietsers gebruiken het in twee richtingen. De aanduiding fietspad is er slechts in één richting…

Een ander Gents betonnen fietspad met gebrekkige dwarsvoegen (en dat is dan nog een eufemisme) is het fietspad op de Stropbrug. Vorig jaar werd fietsen er al een stuk aangenamer door middel van de nieuwe wegmarkeringen. Die maken het fietsers mogelijk om op een smal strookje aangenaam asfalt van de vroegere autostrook te rijden. Allicht om het fietsers ietsje aangenamer te maken, heeft bruggen en wegen er afgelopen week ook gewerkt aan de dwarsvoegen, zij het wel op een iets of wat andere werkwijze, die van koude asfalt…

21mei14,12u00, Stropbrug

21mei14,12u00, Stropbrug

En momenteel wordt er ook duchtig geschilderd op de brug! De schilderwerken op de brug worden in perfecte staat gehouden. Zo hoort het. Vorig jaar kreeg de gehele brugleuning een nieuw laagje verf. En dit jaar zijn de verlichtingspalen aan de beurt!

21mei14,12u00, Stropbrug

21mei14,12u00, Stropbrug

Zou de gebrekkige herstelling van de dwarsvoegen er kunnen op wijzen dat er een volledige heraanleg van het fietspad gepland is, in de nabije toekomst? Of zouden deze werken –koude asfalt en verf – eerder de werkwijze en prioriteiten aanduiden? Of Stad Gent vs. Bruggen en wegen: 1 – 0

8 Responses to “Mail: Dwarsvoegen en lantaarnpalen”

  1. pjotr Says:

    En omdat je overal zuur op kan reageren:

    Tijdens de werken in de Mellestraat stonden de rood witte gestreepte borden op het gootje tussen het fietspad en de weg. Toch was er een aangepaste regeling: de staduitwaartse richting had voorrang.
    Dus: door de helft van het gootje weg te nemen was de straat plots te smal geworden. Dat is erkennen dat de auto’s anders het fietspad als uitwijkstrook gebruiken (ondanks de groene paaltjes)

    Trouwens op grondgebied Merelbeke is het fietspad breder (maar wel in de verschrikkelijke betonklinkers)

    https://www.google.be/maps/@51.023791,3.756627,3a,75y,317.4h,78.84t/data=!3m4!1e1!3m2!1sZkYOk1Qu1abuu7m1dln3Ew!2e0

    En let op, kom je dan bijna aan de Moscoubrug weer op grondgebied Gent, dan stopt het fietspad gewoon:

    https://www.google.be/maps/@51.024318,3.755592,3a,75y,353.89h,73.03t/data=!3m4!1e1!3m2!1sPzU8Qe5T_f71uLOzOYAJlw!2e0

    Merelbeke – Gent: 1 – 0

  2. pjotr Says:

    En over het tweede punt: klopt deze belijning eigenlijk wel met de wegcode? Waarom worden hier geen duidelijk herkenbare streeplijnen gebruikt? (vooral bij op- en afritten garages zou dit nuttig zijn.

    • Renaat Says:

      Als het fietspad aangeduid is met een bord (D7) dan mag dat denk ik wel. Maar het is verre van ideaal.

      Overigens is het tegenwoordig perfect mogelijk om comfortabele en duurzame betonfietspaden te leggen, al geniet asfalt meestal de voorkeur. De problemen waar over gesproken wordt hebben betrekking op oude fietspaden van een tijd dat nog met betonnen platen werd gewerkt. Dat is een systeem dat nu niet meer wordt gebruikt en de voegen de nu geslepen worden in nieuwe betonnen fietspaden (om gecontroleerd te scheuren) zijn niet te vergelijken met de voegen tussen de platen van oude betonnen fietspaden.

      • 3S Says:

        Goed oppassen: die continu gegoten fietspaden in beton zijn daarom nog niet vlak…

        Het door de provincie “herstelde” fietspad langs de Lieve (vooral rond Boterhoek in Lovendegem) is nu merkbaar hobbeliger dan tevoren (heraangelegd door aannemer Dewitte uit Maldegem)….
        Volgens mij een verslechtering, en zonde van het geïnvesteerde geld…

        Nochtans kwamen ze daarvoor af met zo’n speciale machine. Sindsdien ben ik daarover skeptisch…

        • Renaat Says:

          Ik heb ook al veelvuldig vast moeten stellen dat heel veel aannemers er niet in slagen om een mooi vlak betonnen fietspad aan te leggen (met asfalt loopt het veel minder vaak mis). Het is nochtans perfect mogelijk, maar blijkbaar komt men er in België nog steeds als aannemer met weg als men knoeiwerk aflevert, dus waarom zou men zijn best doen om goed werk te leveren?

  3. Maarten Says:

    Alle lantaarnpalen in de hele Burggravenlaan zijn herschilderd, niet enkel die aan de Stropbrug. Ik denk niet dat je kunt suggereren dat lantaarnpalen schilderen op een of andere manier in relatie staat met een fietspad al dan niet heraanleggen.

  4. Jan Says:

    Nu we het toch over de Mellestraat hebben. De situatie om vanuit de Mellestraat (komende van Merelbeke station) de brug over de spoorweg in de Merelbekestraat te nemen richting Melle Vogelhoek (noordwaards) is ook zeer onduidelijk. Je kan er niet eerst de baan oversteken en dan aan de rechterkant van de brug op het fietspad wegens metalen hekjes. Je kan er wel het linker-fietspad gebruiken maar dat is wellicht niet bedoeld als tweerichtingsfietspad en je moet er in de afdaling na de brug dan ergens afspringen en de baan kruisen over een volle witte lijn. Iemand een idee hoe ik het zou moeten doen daar?

    • pjotr314 Says:

      Ik denk dat je ze gebruikt zoals bedoeld. In die zone is het fietspad en het voetpad “gemengd” uitgevoerd. De tegels zijn letterlijk door elkaar gebruikt. (Aan de overkant is het anders) wellicht moet je dan op het rond punt terug aan de juiste kant geraken.

      Ikzelf rijd steeds onder de brug door, maar moet dan ook niet naar de vogelhoek. Maar ook in dat geval zou je het kunnen proberen, je komt dan halfweg de minder steile helling uit en je vermijdt een oversteek.
      Maar die brug is inderdaad een mislukking. Ze zit ook nog eens vol dode hoeken


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: