Home

De nieuwe kleren van de keizer

28 mei 2014

De Poortakkerstraat is in principe een handige verbindingsweg voor mensen die van Gent-Sint-Pieters naar Sint-Denijs-Westrem willen. Vroeger was het een verschrikkelijk kassei-onding. Voor de auto-ontsluiting van The Loop moest de straat helemaal heraangelegd worden en meteen werd er ook een comfortabel (zij het vrij smal) tweerichtingsfietspad voorzien. Een maand of drie geleden werd het autogedeelte opengesteld. Tijd dus om eens te gaan kijken hoe het met de werken is gesteld.

Wat de werken betreft is het duidelijk: die zijn al lang afgelopen. Geen slijkgrond meer: overal groeit het gras alsof het er thuis hoort. Hier is ongetwijfeld al maanden geen graafmachine of vrachtwagen naast het asfalt gekomen.

27mei14, 14u05, Poortakkerstraat

27mei14, 14u05, Poortakkerstraat

Wat het fietspad betreft is het ook duidelijk: dat lijkt op de nieuwe kleren van de keizer. Er is geen spoor van te bekennen. Niet alleen is het er niet, alles is ook netjes afgewerkt alsof er nooit een fietspad gepland was. De opritten naar de lokale bedrijven zijn aangelegd alsof er nooit een fietspad moet komen.

27mei14, 14u02, Poortakkerstraat

27mei14, 14u02, Poortakkerstraat

Wat op het eerste gezicht even een verloren stukje fietspad lijkt te zijn –er staat zelfs een auto op geparkeerd– blijkt van dichtbij een goedverzorgd grindpad waar je met de fiets niet op kan rijden.

27mei14, 14u02, Poortakkerstraat

27mei14, 14u02, Poortakkerstraat


Volgens het MOBER van The Loop moeten hier twee fietsdoorsteken naar The Loop komen. Daar is niets van te zien. Overal lopen de boordstenen gewoon verhoogd door, ook aan het begin en het einde van de fietspadplannen. Het is dus niet alleen dat er nog flink wat moet bijgebouwd worden om een fietspad te krijgen. Neen, er moet ook vanalles worden afgebroken. Ik vrees dan ook voor de gezondheid van onze schepen voor Openbare Werken als hij naar de Poortakkerstraat komt.

Tenslotte: voor het gemotoriseerd verkeer zijn er nu twee gescheiden rijrichtingen. Voor fietsers is de regeling anders. In de ene richting moet je nu mee op de rijbaan van het gemotoriseerd verkeer, dat er behoorlijk snel rijdt en nogal wat vrachtwagens omvat. In de andere richting is het eenvoudiger: je mag er gewoon niet rijden. Daardoor is de verbinding dus al maanden buiten gebruik.

27mei14, 14u04, Poortakkerstraat

27mei14, 14u04, Poortakkerstraat

Het gebeurt zowat elke dag dat een werf vertraging oploopt. Dat een fietspad een paar maand over tijd is, is dus op zich niet zo bijzonder. Ooit (aan de Jan Delvinlaan was dat) heb ik het meegemaakt dat men de werf opruimde terwijl men gewoon vergeten was het fietspad van een wegdek te voorzien. Maar om een fietspad te plannen en dan alles te ontwerpen en aan te leggen alsof er nooit een fietspad moet komen, dat is iets dat we eigenlijk alleen kenden van The Loop.

Op The Loop negeert men al jaren het fietsverkeer. Plannen worden gemaakt, plannen worden genegeerd. De verantwoordelijken komen daarvoor af met de meest absurde uitvluchten (“dat hier geen fietspad ligt is de schuld van de Fietsersbond” is een woordelijk citaat) en gaan even vrolijk verder. Hier op de Poortakkerstraat lijkt het er op of het virus van The Loop is uitgebroken en de omgeving heeft besmet. Als je een fietspad plant is het voldoende, aanleggen is niet nodig.

16 Responses to “De nieuwe kleren van de keizer”

  1. JanG Says:

    Waarschijnlijk zijn fietsers veel te brave mensen. Voor zoiets zou flink keet moeten geschopt worden. Gaat niemand daar in de buurt met de fiets naar het werk? Of zijn alle bedrijven daar van mening dat ze enkel automobilisten als werknemer wensen?

  2. Joris Says:

    Mooi zo’n grindpad!
    En wat heeft het als doel?
    Als fietspad kan het niet dienen. Als voetpad is het ook zeer twijfelachtig in gebruik (rolstoelen, kinderwagens, give it a go in zo’n grind!). Als parkeerstrook dan maar? Ook niet zo handig met zo’n grasberm…
    Ik heb het hier al eens eerder eens gevraagd: wie is hier in godsnaam verantwoordelijk voor?

  3. Frans Says:

    Zoals de Heizel voor Brussel, is The Loop het “speeltje” van het Gentse stadhuis waar alle elementaire stedenbouwkundige en veilligheidsvoorschriften systematisch worden verkracht. Als Gent zich een “fietsstad” noemt, dan ligt The Loop op een andere planeet.

  4. Hilde Says:

    Hemeltergend en wraakroepend….

  5. yves Says:

    Even de aannemer gebeld, en geschrokken: de werf is afgelopen. Dan verder de stadsdienst gebeld, met volgende info: de werf is afgelopen. Fietspaden moesten wachten omdat de vele onteigeningen niet rond waren, een aantal aanliggende bedrijven waren tegen de fietspaden. Die onteigeningen zijn net afgerond. De administratieve molen om de fietspaden aan te leggen zou starten. Dat is daar -naar ik vrees- nog een lange poos een gevaarlijke situatie.

    • JanG Says:

      Was dit voor het stadsbestuur dan geen stok achter de deur? Genre: de weg wordt niet vernieuwd zo lang er geen fietspaden kunnen komen… Ik vraag me ook af hoe “waren tegen fietspaden” onteigening kan tegengaan, of gaat het over vrijwillige overdracht van grond?

      • yves Says:

        De spelregels zijn meestal: wie tegen is laat zich onteigenen, wie voor is verkoopt vrijwillig. Het eerste duurt langer, wat sommigen aanvoelen als morele/emotionele compensatie. Mensen zijn méér pro fietspaden dan bedrijven en overheidsbedrijven. Bedrijven hebben geen kinderen, denk ik dan cynisch…

    • Frans Says:

      Het spel met die onteigeningen verbaast mij niet. Er wordt al jaren ontzettend zwaar gespeculeerd op elke morzel grond van The Loop. Maar blijkbaar gaat het in deze stad vlotter om te onteigenen voor een nieuwe bibliotheek dan voor een fietspad.

    • Hubert Says:

      Dit kan dus niet ! is zoals fietsen op de Heerniskaai .Dan kan men beter fietsen verbieden .In een fietsstad zou men eerst fietspad aanleggen en dan autoweg of beiden tegelijk . We spreken over aanleg in 2014 en niet van 1960 ,men gaat er niets op vooruit Schande !!!!!

      • Ronnius Says:

        De media en ook de overheid doet (geregeld) verontwaardigd dat voor het minste geringste de auto wordt gebruikt, ook voor afstanden die te belachelijk voor woorden zijn. Maar tegelijk lijkt het beleid vooral een reclamestunt voor de auto en een haat tegen de fietser (en voetganger).
        Juist, het is een schande en het klinkt zeer 1960 en geen 2014.

    • jandefietser Says:

      Dus, samenvattend: in afwachting van beterschap heeft men alvast voor fietsers de weg in één richting gevaarlijk gemaakt en in de andere richting afgesloten. Waarschijnlijk wordt dit verteld met een tevreden toontje van `Zie eens hoe goed we voor fietsers zorgen, we zeggen immers dat het ooit van zijn leven in orde komt.’

      Dit alles om een paar bedrijven te plezieren die wel op kosten van de gemeenschap een mooie nieuwe weg voor de deur willen –dat geeft meer cachet aan het bedrijf– maar daar mag dan wel geen fietspad bij.

      Daarmee is het bewezen: The Loop is besmettelijk.

  6. need-els Says:

    Laten we daar op een mooie dag gewoon met 1001 fietsen de weg bezetten!

  7. Erik S. Says:

    zuur , zuurder , zuurst.

    en dan heb ik het niet over het artikel maar over de reacties

  8. need-els Says:

    Ha die Erik……


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: