Home

Verkiezingsnieuws (2)

4 juni 2014

Na het stemmen volgt het tellen.
Was er een positieve evolutie aan de telbureau’s?
Ik bedoel niet: ging het tellen sneller of preciezer dan in 2012.
Ik bedoel: was er gedacht aan de fietsmobiele teller?
Nam de wetgever deze gelegenheid te baat om fietsers in de watten te leggen?
Vorige keer telde ik in de Wispelbergstraat, en was er een invasie van fietsende tellers, bekijk het hier.
Dit jaar was de Martelaarslaan the place to count, en ook hier kon ik blindelings de ingang vinden door simpelweg de fietsstroom te volgen:

25mei14, 14u35, Godshuizenlaan / Martelaarslaan

25mei14, 14u35, Godshuizenlaan / Martelaarslaan

25mei14, 14u36, Martelaarslaan

25mei14, 14u36, Martelaarslaan


De stembiljetten zijn nog niet binnen, daarom deze tussenbedenking: zouden de schoolgaande fietsers dezelfde illegale shortcut nemen? Of zouden zij helemaal rond fietsen langs de lichten aan de Delhaize? Zo ja, hoe geraken ze daar veilig gekeerd? Conclusie: hebben deze scholieren een legale en veilige fietsroute? Of is dit een onderdeel van de basiscursus “verkeersjungle”?
25mei14, 14u37, Martelaarslaan

25mei14, 14u37, Martelaarslaan


Het stallen was -euh- puur improvisatie:
25mei14, 14u37,  Martelaarslaan

25mei14, 14u37, Martelaarslaan


Heeft deze school geen fietsenstalling?
Is ze verstopt?
25mei14, 19u02, Martelaarslaan

25mei14, 19u02, Martelaarslaan


De Belg trekt zijn plan.
25mei14, 19u02, Martelaarslaan

25mei14, 19u02, Martelaarslaan


Sommigen wilden hun dure fiets -copy conform het voorzorgsbeginsel- aan een paal vastmaken:
25mei14, 19u02, Martelaarslaan

25mei14, 19u02, Martelaarslaan


Aan palen geen gebrek, maar amper genoeg voor een tiental fietsen.
Binnen vier of vijf jaar misschien de plooibare mobiele stallingen inzetten?
Of zouden er op elke school toch fietsstallingen aanwezig zijn?
25mei14, 19u02, Martelaarslaan

25mei14, 19u02, Martelaarslaan

9 Responses to “Verkiezingsnieuws (2)”

  1. Frans Says:

    Een illegale fietsroute zou ik het fietspad langs de buitenkant van de Martelaarslaan niet noemen, wel een “dubbelzinnige”. Want op het fietspad aan de uitgang van de Delhaize is een dubbele pijl gemarkeerd, terwijl het verkeersbord “fietsers verboden” onzichtbaar is voor wie uit de Bijlokehof komt. Van de Godshuizen-tot de Rooigemlaan is het trouwens een zootje met de fietspaden, die nu eens één- en dan weer tweerichtings zijn. Op de Martelaarslaan zie je trouwens andere taferelen: zo is de groene trambedding een drukke voetgangerszone tussen halte en school.

    • jandefietser Says:

      Niet echt dubbelzinnig. Er staat een bord `eenrichtingsverkeer’ naast de tramsporen. Het fietspad is er een met streepjeslijnen dat je alleen mag gebruiken als het rechts ligt. Er staat een bord `verboden voor fietsers’ aan de paal met verkeerslichten (Dat bord is bedoeld voor wie van het station komt en vóór het kruispunt linksaf gaat. Je kan de achterkant van dat bord zien op foto 2. Als je de hoek afsnijdt zoals de fietsers op die foto zie je niet wat er op het bord staat, maar dat afsnijden is een overtreding op zich. Bovendien is dat bord eigenlijk overbodig). Zeggen dat het dubbelzinnig is omdat er ergens dubbele pijlen op de grond staan is ver gezocht (hoe ver? 390 meter, want het tweerichtingsfietpad stopt aan de inrit van de Delhaize en dat is 390 meter verder).

      Waarmee ik niet wil zeggen dat het een slecht idee zou zijn om daar een stukje tweerichtingsfietspad te leggen, natuurlijk.

      Overigens: op het kruispunt zelf zijn alle fietspaden tweerichtings-. Dat is, zoals het hoort, aangeduid met de bekende blauwe borden met een witte fiets Het probleem is om dat aan automobilisten duidelijk te maken. Het onderbord M.9 (dat met de fietser en de pijl in twee richtingen) mag hier niet gebruikt worden.

      • Frans Says:

        Met dubbelzinnig -of moet ik verwarrend zeggen?- bedoel ik het afwisselen langs dezelfde binnenring van dubbel- en enkelrichtingsfietspaden. Dat is om problemen vragen.

        • jandefietser Says:

          Tweerichtingsfietspaden zijn gevaarlijk op kruispunten zonder lichten. Automobilisten die de ring op of over willen en moeten wachten kijken alleen nog maar naar links tot ze een gat zien.
          Een Deens onderzoek –in Denemarken zijn er veel tweerichtingsfietspaden, het is niet dat automobilisten dat niet kennen– telde 90% bestuurders die niet meer naar rechts keken. De stukjes tweerichtingsfietspad die er liggen zijn erg nuttig, maar blijven ver van zo’n kruispunten.

          Een tweerichtingsfietspad moet, om veilig te zijn, zo ver van de rijweg voor auto’s afliggen dat overstekende chauffeurs het aanvoelen als een aparte weg: eerst stoppen voor het fietspad, dan een eindje verder stoppen voor de autorijweg. Dat vind je dikwijls in Nederland, maar is aan de Gentse kleine ring bijna nergens haalbaar wegens plaatsgebrek.

          Waar jij dus voor pleit is dat die stukjes tweerichtingsverkeer afgeschaft worden.

          • Frans Says:

            Ik pleit voor niets, tenzij duidelijkheid; Ik begrijp echt niet waarom je op een kruispunt zoals Groot-Brittanië/Martelaarslaan ook in tegenwijzerzin mag fietsen. Wat is de meerwaarde? Het plezier om tegen de stroom te varen en een afslaande auto te verrassen?

          • yves Says:

            Ik kan verzinnen waarom ik dat zou willen. Stel: je wilieand bezoeken op de Martelaarslaan, kant centrum. Je nadert vanuit de Rooigemlaan. Eerst een rondje van drie verkeerslichten doen, of via 1 verkeerslicht de retour maken? Ik pleit voor tweerichtingsfietspaden langs de twee kanten.Nu speelt inderdad soms het verrassingseffect soms. Er is een moeilijke voorwaarde: de ganse ring zo inrichten. Of: massaal meer fietsers, de befaamde critical mass.

          • JanG Says:

            Dat verwondert me niets: automobilisten kijken naar wat voor hen gevaarlijk is en niet naar waar ze een gevaar voor kunnen betekenen. Voorrangsregels respecteren wordt dan zelfbehoud en niet iets dat je doet om de regels te volgen.

          • jandefietser Says:

            Tweerichtingsfietspaden op zo’n kruispunt verkorten ook de wachttijden voor fietsers die de twee richtingen kruisen. Als ik van de Groot-Brittaniëlaan kom en naar de Bijlokehof of de Martelaarslaan moet kan ik het snelste alternatief nemen zodat ik één keer moet wachten in plaats van twee. Ongeveer twee keer op drie blijkt dat de tegenrichting te zijn.
            Overigens ‘afwisselen … [is] om problemen vragen’ lijkt mij toch een pleiten tegen afwisselen te zijn.

  2. Tofke Says:

    De school heeft een fietsstalling maar die was bij aankomst van de tellers niet toegankelijk want de school zat… op slot.

    Alle hekkens waren pottedicht en het heeft tot ongeveer 14h40 geduurd alvorens de deuren aan de ingang nr.13 open gegaan zijn


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: