Home

Lochristi – niet altijd pro-fiets (het verhaal van Tram 7)

5 juni 2014

Tram 7 en Lochristi - niet altijd pro-fiets

Het is spijtig dat de toekomstige (2020) vertramming van bus 7 vertrekt aan de verre westkant van Gent (Sint-Denijs-Westrem), maar voorlopig stopt aan de Dampoort. Op het ganse traject worden immers veiligere fietspaden en -assen aangelegd (nu ja, niet altijd maximaal veilig, maar beter dan nu).

Het is nog spijtiger dat de vertramming na 2020 tegen de zin van de stad Gent zal stoppen aan de grens met Lochristi, zogenaamd op vraag van de gemeente Lochristi – op deze manier loopt Lochristi een kans mis om de zeer drukke Antwerpsesteenweg te ontlasten en het onveilige sluipverkeer voor fietsers en bewoners in de buurt te verminderen (er zijn belangrijke fietsassen naar en van scholen) – terwijl het aantal winkels maar blijft toenemen.

Lochristi beweert dat ze aan dat laatste niets kan doen, maar wat dan met de weigering de tram (en veiligere fietspaden) toe te laten tot aan Lochristi zelf? Wellicht een kwestie van een ouderwets mobiliteitsbeleid, waar de auto nog altijd voorrang krijgt.

12 Responses to “Lochristi – niet altijd pro-fiets (het verhaal van Tram 7)”

  1. Hilde Says:

    Moet je aan de Dampoort dan overstappen op één van de bussen 7 als wil doorrijden naar Oostakker, Zaffelare of Beervelde?
    Is ook niet handig, lijkt me.

    • frankvanoverwalle Says:

      In een eerste fase moet je inderdaad overstappen. Als Lochristi meer vragende partij is om tram 7 op haar grondgebied te krijgen, ja, dan wordt deze missing link misschien veel sneller opgelost.

  2. Frans Says:

    Ik zou me niet te druk maken dat tram 7 tegen 2020 moet stoppen aan de grens met Lochristi. Het is maar de vraag of de tram tegen die datum zover geraakt. Hoogstwaarschijnlijk haalt het vernieuwde St-Pietersstation diezelfde deadline ook niet. Tijd zat om de geesten in Lochristi te laten rijpen. Misschien zit de volgende generatie al volledig op de fiets…

  3. winfriedhuba Says:

    Los van Lochristi: tram 7 zou zonder problemen kunnen doorrijden tot aan de park +ride in Oostakker bij de Carrefour: Gents grondgebied (tot voorbij de R4 trouwens).

  4. Lien Says:

    Waarom een tram? Ik vraag me bij trams af wat zo’ n zwaar gevaarte verbruikt: starten, stoppen, rijden… En als fietser heb ik helemaal niet graag een tram in de buurt. Een tram kan niet kort remmen, de tramrails zijn een ware kwelling… Waarom wordt binnen mobiliteit in Gent prioriteit gegeven aan een tramlijn, en niet aan echt goede fietspaden? Fietssnelwegen ver van de autowegen zetten mensen echt aan tot fietsen, van jong tot oud, ook voor lange trajecten. Geen onenigheid tussen fietsers en automobilisten, geen tramrails in de weg, geen agressieve buschauffeurs…
    Tram gebruiken als smoes voor betere fietspaden?

    • Hubert Says:

      Ik volg je voor een gedeelte , fietssnelwegen in richting Lochristi is het zeer zwak (oa. gemiste kans A.Braeckmanlaan)
      En tramsporen zijn een gruwel .
      Maar (zelf ook al 3×20) niet iedereen kan men doen fietsen ,en dan zit ik liever in een tram dan in een bus;
      Het is koning auto die een beetje plaats moet afstaan .

      • agens Says:

        “koning auto die een beetje plaats moet afstaan”?
        “liever in een tram dan een bus”?

        En dat rechtvaardigt de miljoenen meerkost om “gruwelijke” tramsporen aan te leggen?
        En het dagdagelijkse af- en aan rijden van ellenlange, loodzware, daverende gevaartes die onmogelijk kunnen uitwijken?

        Trams zijn charmant maar ze zijn vooral een ramp.
        Plots moesten alle trolleybussen op de vuilnishoop.
        Alsof die technologie op alle vlakken voorbijgestreefd was.

        Ik zeg het: iemand wordt rijker van deze tramfrenzy.
        En het zijn geen fietsers.

        • frank Says:

          In de plannen ligt de tram zoveel mogelijk in eigen bedding, en de fietspaden (ver) daar naast, nooit samen natuurlijk.

        • winfriedhuba Says:

          Ik volg Agens voor wat betreft Tram 3 die door het historische centrum geduwd zal worden.
          Maar Tram 7 is een tanGENTiële lijn (betrekking hebbend op een raaklijn; rakend aan, het begrip wordt gehanteerd voor infrastructuren die twee plaatsen buiten het stadscentrum rechtstreeks met elkaar verbinden, zonder het centrum zelf aan te doen). De enige bottleneck zijn de 50m Nieuwenboschstraat waar fiets en tram niet te scheiden zijn.
          Een tram is in een gepast stratenpatroon veel sneller, wendbaarder, rustiger en zuiniger dan een bus.
          Daverend? Het applaus voor de tram!
          Een tram kan ook -mits voldoende visie bij de uitbater- de treinsporen op en snelle verbindingen maken buiten de stad.
          Vergeet niet dat we vervoer moeten organiseren voor tienduizenden automobilisten voordat dit landje onder de zeespiegel komt te liggen.

  5. Kris Says:

    Lochristi dist altijd hetzelfde verhaaltje op over de N70 dat het een provincie bevoegdheid is. Flauwekul natuurlijk maar het neerpoten van betonnen winkelblokken brengt natuurlijk meer op dan de aanleg van een fietspad of uitbreiding van openbaar vervoer. Ondertussen mist Lochristi werkelijk aansluiting met de toekomst en mag de N70 tss Lo en de R4, met zijn verweerde betonstroken en open riolen (genant contrast met de state of the art BMW showroom) , stilaan meedingen naar de lelijkste weg van Vlaanderen.

  6. Chris Scuri Says:

    Lochristi heeft nooit bij Gent willen horen (Gent zou gaarne Lochristi willen inlijven en wou dit destijds doen), dit zal wellicht meegespeeld hebben.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: