Home

Voorbeeldfunctie (3)

6 juni 2014

In 2011 keken we hier en hier naar de voorbeeldfunctie van het Sint-Lucasziekenhuis op vlak van mobiliteit.
Een van medewerkers proclameerde hun nobele bedoelingen.
Ik moest dan ook even slikken en met mijn ogen draaien toen ik las over de geplande immense autoparking.
Een investering van meer dan 12 miljoen Euro.
Minstens de helft van dat bedrag -vermoedelijk meer- gaat naar de parkeertorens.
Ik ben benieuwd hoe groot de totale investeringskost van fietsinfrastructuur op deze campus wordt.
Zo’n autoparkinginvestering heeft naast een negatief aanzuigeffect (infrastructuur trekt gebruikers aan) ook positieve gevolgen.
De autoparkingvlakte aan de vroegere hoofdingang aan de Groenebriel (de stadscentrumkant) kan daarna terug gegeven worden aan voetgangers en fietsers.
In deze krant uit 2011 lazen we “De komende maanden wordt ook werk gemaakt van een overdekte fietsenstalling met beveiligde fietsrekken voor artsen, medewerkers en vrijwilligers aan de oude inkom.”

Drie jaar later is het zover:

02jun14, 20u39, AZ Sint-Lucas kant Groenebriel

02jun14, 20u39, AZ Sint-Lucas kant Groenebriel

02jun14, 20u40, AZ Sint-Lucas kant Groenebriel

02jun14, 20u40, AZ Sint-Lucas kant Groenebriel

02jun14, 20u40, AZ Sint-Lucas kant Groenebriel

02jun14, 20u40, AZ Sint-Lucas kant Groenebriel

Applaus daarvoor.
Het zijn degelijke rekken.
De poort, dat komt wel in orde.
Maar kan je dit een ambitieuze fietsstalling noemen?
Of is dit het topje van een groots inventief fietspromotieplan?
Met voldoende overdekte stallingen en oplaadpunten voor elektrische fietsen?
Met douches annex omkleedruimtes en lockers voor fietskledij?
Met een even grote investering als in de autoparking?
En nu we toch in een vraagtekenoffensief zitten: hoe zou UZGent, AZ Jan Palfijn en AZ Maria Middelares op deze vragen antwoorden?
Hoe liggen daar de verhoudingen qua investeringen per vervoersmodus?
Is het fietsbeleid daar innoverend?
Of volgen ze braaf en langzaam de tendensen?
Willen de dokters en specialisten in Gentse ziekenhuizen met de fiets naar het werk komen?
Of is dat enkel voor studenten geneeskunde?
Hebben ze dit opiniestuk over gezondheid gelezen?
Of is hun voorbeeldfunctie op mobiliteitsgedrag onbelangrijk?

6 Responses to “Voorbeeldfunctie (3)”

  1. Ivan Deboom Says:

    Ayup.

    Exact een jaar geleden schreef ik over de verhouding fietsparking / autoparking in AZ Sint-Lucas dit.

  2. winfriedhuba Says:

    Da’s raak!
    Een echte ‘fietsstad’ heeft een ambtenaar, die proactief met parkings werkt en betrokken moet worden bij de bouwplannen.
    Of tenminste een parking-gevoelige dienst stedebouw.

  3. Frans Says:

    Sint-Lucas volgt gewoon de vraag: er waren veel te weinig fietsrekken. Je moet ook goed gek zijn om van stadszijde nog met de auto te komen. En aan de andere kant ligt een prachtige fietsbrug die je rechtstreeks brengt naar de Bloemekenswijk, Wondelgem en de Muide. Er is hier dus duidelijk ook in fietsinfrastructuur geïnvesteerd. Er ontbreekt nog een degelijke bewegwijzering voor wie het noorden van Gent kwijt is.

    • Ivan Deboom Says:

      Die fietsbrug (Gaardeniersbrug) naar de Bloemekenswijk en Wondelgem: zeker dat! Maar niet naar de Muide hoor, laat staan naar Oostakker of zo.
      Tenzij je het zou aandurven om de levensgevaarlijke Wiedauwkaai over te steken (zonder fietsoversteek of lichten) en vervolgens je fiets op te tillen om de spoorwegbrug te nemen en dan 3 keer te moeten afstappen omdat er een tegenligger komt, omdat het fietspad van de spoorwegbrug exact de breedte van een fietsstuur heeft… ja, dan is de Gaardeniersbrug een optie voor de Muide 😉

  4. 3S Says:

    Hoe zit het nog met de door de stad opgelegde doorsteek voor fietsers doorheen het ziekenhuis vanaf de fietsersbrug ?

    Je vindt een mooi plannetje op pag. 24 van de toelichtingsnota:

    RUP 145 uit 2010 – ZIEKENHUISCAMPUS SINT-LUCAS EN OMGEVING:

    “Bijkomende relaties voor zacht verkeer verbinden de
    fietsbrug, de Gasmeterlaan en de binnenstad

    […]

    Binnen dit deelgebied zijn volgende verbindingen voor zacht verkeer
    noodzakelijk:
    – een verbinding tussen het verlengde van de fietsbrug (kruising
    Blaisantvest en Molenaarstraat) met GroeneBriel, Tolhuislaan
    en Berouw;”

    http://www.gent.be/eCache/THE/1/36/762.cmVjPTEzMjYyNg.html

  5. 3S Says:

    Je vroeg naar de andere ziekenhuizen.

    Van het UZ (+UGent, dus veel studenten) vond ik deze cijfers:
    Er zijn 2786 fietsenstallingen waarvan 574 overdekt (273 met badge).
    Er zijn 3258 autoparkeerplaatsen. Parkeren voor bezoekers kost 2 euro voor 3 uur tot 5 euro voor een hele dag.
    De bouw van de derde verdieping van de parkeertoren kostte 3,4 miljoen euro (8850 euro per parkeerplaats).

    De fietsvergoeding is opgetrokken naar 22 cent/km. Studenten hebben geen recht meer op gratis parkeren.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: