Home

Omleiding (1)

12 juni 2014

Iedereen weet het waarschijnlijk wel: de werken aan de fly-over B401 zijn begonnen. Aan de Hundelgemsesteenweg is daarvoor een gedeelte van de weg afgesloten. Terecht natuurlijk: er vallen nogal wat brokken beton naar beneden: zelfs na de werkuren is het daar niet echt veilig.

 

 

Werken zonder hinder, dat is moeilijk, maar men moet nu eens leren dat fietsers ook recht hebben op een  hoffelijke behandeling.

Wie van de Stropbrug komt en de Bellevue wil indraaien krijgt 1 (één) pijl met omleiding. Wie in die buurt de weg niet kent rijdt daarmee verloren. Als service voor onze lezers: het blauwe parcours is de weg die je moet volgen.

hundelgemomleidingNiet moeilijk te zien: om dit te vinden heb je drie keer een pijl nodig, maar de laatste twee zijn er blijkbaar te veel aan.
Is het nu echt zo moeilijk om die twee andere pijlen te zetten? Blijkbaar. Schuld van de aannemer? Gedeeltelijk. Het ministerieel besluit verplicht een omleiding aan te duiden van begin tot einde. Om zo’n werken uit te voeren heb je een vergunning nodig waar de signalisatie in beschreven staat. Is dat echt zo moeilijk om die correct in te vullen? Blijkbaar. De politie heeft als taak dit te controleren. Is dat echt zo moeilijk? Blijkbaar.
In de andere richting is het helemaal huilen met de pet op. Het blauwe parcours mag je niet in omgekeerde richting volgen: je mag aan de Achilles Heyndrickxlaan niet linksaf (terecht overigens, het is een onoverzichtelijke boel daar en veilig is dat manoeuvre niet). Het beste alternatief is voor de meesten de Frans De Mildreef. Maar dat is voor wie de weg niet kent absoluut niet te vinden. In deze richting is er zelfs geen schaamlapje van één enkele omleggingspijl. Laat me raden: niemand van de verantwoordelijken heeft er ooit aan gedacht dat fietsers langs dit stuk Bellevue naar de Stropbrug rijden.

Laat me dit inkorten: Niemand van de verantwoordelijken heeft ooit aan fietsers gedacht.
O ja, voor wie er aan twijfelde: met de auto kan je vlot door in beide richtingen.

7 Responses to “Omleiding (1)”

  1. Ward Says:

    Helemaal terechte kritiek !!
    (Ik heb wel even moeten opzoeken waar die Frans De Mildreef ligt,[hier dus http://goo.gl/mwU4Rk%5D en wist niet dat die doorsteek er was, ondanks dat ik lang geleden een vijftal jaar het traject Moscoubrug -> Gent-Sint-Pieters gedaan heb. Misschien ook daarvan een kaartje toevoegen?)

  2. Sven Says:

    In de omgekeerde richting rijd ik zoals de meesten toch wel rechtdoor, het rechterstuk van de Hundelgemsesteenweg volgend aan de Benedictuspoort. Van zodra ik kan, helemaal veilig is het inderdaad niet, steek ik het straat over en sla ik links af richting Stopbrug. De Hundelgemsesteenweg richting Frans de Mildedreef oversteken is gezien de drukte van de weg ook allesbehalve veilig… Er bestaat volgens mij hier voorlopig geen compleet veilige weg.

  3. Joris Says:

    Er verscheen reeds eerder op Fietsbult een interessant postje over dit punt: https://fietsbult.wordpress.com/2013/03/11/verbinding-2/
    Op dit punt is het voor fietsers onmogelijk om zonder overtreding van de Hundelgemse Steenweg richting Stropbrug te rijden. Als je de rode lijn volgt, staat er op punt B een ‘verboden naar links’. Op de groene route staat er nu op punt C een verboden naar rechts. Die stond er nog niet te tijde van de post. De groene route is verre van optimaal, en nu dus ook niet meer wettelijk toegestaan… Hoe je dan moet rijden zonder een overtreding, Joost mag het weten… Of zou men verwachten dat alle fietsers de Frans De Mildreef weten zijn?

  4. agens Says:

    Eergisteren over de blokken gekropen en doorgefietst.
    (Geen flauw idee waarom het afgezet was.)
    Niet al te slim, bedacht ik toen het drilboren boven mijn hoofd begon.

    Volgende keer best mijn leven weer wagen op de ouwe getrouwe Hundelgemse.

  5. Frans Says:

    Bij zo’n onderwerp zou Fietsbult systematisch de gegevens van de “Verantwoordelijke signalisatie” moeten vermelden…

    • thomas Says:

      EN de gegevens van de “Verantwoordelijke signalisatie” vermelden
      EN een melding maken bij meldpunt fietspaden (of vragen aan de lezers)


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: