Home

Mail: Veni Vidi Bici

14 juli 2014

Dag Beste Fietsersbond,

Ik ben/ was (net afgestudeerd) studente aan de Artevelde Hogeschool in Gent van de richting journalistiek. Mijn stage deed ik bij een NGO in Mexico die fietsen promootte. Mijn eindwerk maakte ik tijdens mijn stage over die NGO en over de fietsrevolutie die er bezig is.

Na drie maanden in Guadalajara (Mex) te hebben gefietst, zijn er enkele zaken die mij opvallen. Vroeger nam ik het vanzelfsprekend dat ik als fietser heel vaak voorrang kreeg, ook als ik die niet had. In Gent is er echt al veel respect voor fietsers en dat is deels dankzij jullie, merci. Sinds ik terug ben, wil ik een helm blijven dragen maar bij studenten is dat echt niet populair. Dat is ZO jammer, want ik hou van mijn hoofd. En ten derde wou ik nog kwijt, dat als ze daar in Mexico elke zondag een autoloze zondag hebben, dat hier in Gent toch ook wel mag zeker.

Indien u genoot van mijn reportage mag u die altijd delen, nog te weinig mensen hebben hem gezien.

Met vriendelijke groeten
Silke De Schoenmacker

10 Responses to “Mail: Veni Vidi Bici”


  1. Daar pleit ik ook al lang voor: meer autoloze zondagen. Helaas: ook in Brugge kan het nog steeds niet. Wat houd hen eigenlijk tegen? Zelfs al was het enkel in juli en augustus: met wat goeie wil moet dit toch te doen zijn?

  2. Frans Says:

    Echt veel respect voor de fietsers in Gent? Waarom dan een helm? Om zich te beschermen tegen zijn eigen roekeloos gedrag?

  3. Chris Scuri Says:

    Mooie duidelijke reportage, kernachtig samengevat, bijwijlen prachtige beelden, leerrijk en de titel kon niet beter.

    Mooie visie van die fietsactivisten, al was er daar toch iemand bij die ik bijna opstandig revolutionair ultra-links zou noemen. 😉 (nl. de man die van alles en nog wat onafhankelijk wil zijn)
    En ja, de politiek hinkt ook daar achterop. Er is dat regeringslid met zijn nietszeggende commentaar (op 12:58), de ándere man – ook lid van de regering – zegt vlakaf: ‘de huidige regering heeft geen visie.’ Zo krijgt men een boeiend evenwichtig beeld in deze reportage. Alles begint met visie…

    Ook hier: de macht van het getal, grote groepen fietsers die zich volhardend uiten in het verkeer. De Paseo: dit kan niet anders dan indruk maken. Mensen vragen zich dan i.d.d. terecht af: ‘wat gebeurt hier allemaal?’

    Men heeft wel het warme klimaat mee… in Vlaanderen ziet het er deze week ook goed uit.

    Hebben jullie die fietser gezien in die overvolle autotunnel zonder fietswegmarkering? (op 4:40) Cri-mi-neel!

    Hebben jullie ‘die kleine’ ook zo enthousiast zien fietsen tijdens zo’n avondtocht? (op 08:08)

    Die Bici blanca vind ik een mooi initiatief ook. In ons land is dit ook wel voor slachtoffers van verongelukte kinderen (het SAVE bord), samen met tal van andere persoonlijke gedenktekens – maar niet specifiek voor fietsers dacht ik.

    Die wekelijkse zondagse Via Recreativa was heel aangenaam om te bekijken, de combinatie met animatie enz. is heel goed gevonden.

    Oh ja, de HD versie is zóveel mooier! 🙂

    Of men in Gent zoveel respect heeft voor fietsers? Daarover zijn de meningen verdeeld denk ik.

    Dankzij deze kleine reportage ben ik uiteindelijk gefietst naar het mij tot nu toe onbekende http://www.copenhagenize.com/

    • Renaat Says:

      Deze zogenaamde ‘Ghost bikes’ (daar Bici blanca) is een wereldwijd fenomeen: http://ghostbikes.org/locations

      Ook in diverse Belgische steden is deze ‘actiemethode’ jaren toegepast, redelijk recent nog in Gent. Maar voor zover ik weet (maar ik kan me vergissen) is die gewoonte ondertussen overal zo’n beetje doodgebloed (pun intended). Ik kan me echter voorstellen (voor Antwerpen weet ik het zeker), dat als er wat vrijwilligers opstaan die daar werk van willen maken, dat initiatief door velen (waaronder de lokale fietsersbondafdelingen) zal toegejuicht/ondersteund worden.

      En wat dat respect betreft, het gras is bijna altijd groener aan de anderen kant. Een locatie waar men als bezoeker/toerist is beleeft men al sneller positief is mijn ervaring/gevoel.

      • Chris Scuri Says:

        Dank je voor die ghostbikes, interessant.

        Ben het eens met jouw stelling over ‘respect en het gras is groener bij de ander’. Ik had het echter over wat Silke zei: ‘In Gent is er echt al veel respect voor fietsers (…)’. Ik zie niet direct het verband, of: kan je je iets verduidelijken?

        • Renaat Says:

          Je hebt gelijk, hier is immers het ‘omgekeerde’ aan de hand. Iemand die vaststelt dat het hier blijkbaar toch best meevalt. Dat kan dus ook 😉 Alles is relatief, zeker als men vergelijkt men situaties die nog veel slechter zijn, en die zullen zonder twijfel bestaan.

        • yves Says:

          In elke stad is het respect voor overstekende fietsers (en voetgangers) verschillend. In Leipzig en Dresden: een ramp. Ze stoppen nooit, enkel aan lichten. Daarmee vergeleken is de automobilistenmentaliteit in Gent ferm opgeschoven. Auto’s stoppen véél vaker dan vroeger.

    • jonathan Says:

      Ook hier in Gent plaatsen we met de Fietsersbond vaak ghostbikes op plekken waar een fietser werd doodgereden. een aantal ervan vind je ook op deze blog terug:
      https://fietsbult.wordpress.com/?s=ghostbike


Geef een reactie

