Home

De moeder-of vader-eend-reflex

16 juli 2014

Een vervolgje op gisteren.
Elke ouder kent het instinct om zijn kinderen te beschermen.
Wee diegene die een vinger uitsteekt naar… .
Sommige ouders kweken in een blikken doos achterbankkinderen.
Sommigen cirkelen als eenden rond hun zwemmende fietsende kroost.
Deze mama illustreert wat Frans gisteren schreef:

26mei14, 17u21, Invalidenplaats

26mei14, 17u21,Goedlevenstraat

26mei14, 17u21, Invalidenplaats

26mei14, 17u21, Goedlevenstraat

26mei14, 17u21, Goedlevenstraat

26mei14, 17u21, Goedlevenstraat

26mei14, 17u22, Goedlevenstraat / Groenstraat

26mei14, 17u22, Goedlevenstraat / Groenstraat

26mei14, 17u22, Goedlevenstraat / Groenstraat

26mei14, 17u22, Goedlevenstraat / Groenstraat

26mei14, 17u22, Groenstraat

26mei14, 17u22, Groenstraat

26mei14, 17u22, Groenstraat

26mei14, 17u22, Groenstraat

26mei14, 17u22, Groenstraat

26mei14, 17u22, Groenstraat

26mei14, 17u22, Groenstraat

26mei14, 17u22, Groenstraat


De dame bleef er zeer rustig bij.
Maar niet alle ouders durven dit.
De wegbeheerder van de Groenstraat heeft werk aan de winkel.

12 Responses to “De moeder-of vader-eend-reflex”

  1. Frans Says:

    Wat moet de wegbeheerder van de Groenstraat dan wel doen? Een volle witte streep trekken om het inhalen van fietsers naast elkaar te beletten? Geen kat die daarmee rekening houdt. Een (onvermijdelijk smal) fietspad? Dan kan een “beschermende” ouder er niet meer naast fietsen.
    Toen de wetgever besliste om fietsers toe te laten naast elkaar te rijden in de bebouwde kom had hij maar beter ook een inhaalverbod ingevoerd om in die situatie te “tripleren”.

    • Renaat Says:

      Wat hier de juiste keuze is, weet ik niet. (Daarvoor zou ik me er meer in moeten verdiepen.) Of éénrichtingsverkeer met een fietspad een mogelijke of beste keuze is, weet ik dus niet.

      Maar het staat vast dat het (op de foto) een brede, rechte baan betreft zonder enige snelheidsremmende maatregelen en zelfs zonder enige wegmarkering en dat zo’n wegen aanzetten tot onaangepaste snelheid.

  2. laurensv Says:

    “Wat moet de wegbeheerder van de Groenstraat dan wel doen?” Eenrichtingsstraat voor auto’s en brede fietspaden?

  3. jandefietser Says:

    Foto’s geven natuurlijk geen idee van snelheid en laten ook niet goed zien of er marge was t.o.v. de bus die uit de andere richting komt, maar op het eerste gezicht lijkt de zwarte-autochauffeur niets verkeerds te doen. Hij houdt in elk geval voldoende afstand tegenover de dame. Dit maar om te zeggen: bij de juiste omstandigheden valt op deze plaats best in te halen.

    Wel is het dringend nodig het fietsterrorisme aan te pakken. Fietsterrorisme is het fenomeen waarbij fietsers geterroriseerd zodat ze niet eens meer op een normale manier op de straat durven rijden. Ik weet het, sommigen misbruiken de term om het zo goed als onbestaand fenomeen aan te duiden waarbij de fietser de terrorist is, maar dat is verspilling van een goed woord.

  4. CV Says:

    Wat een kermis, die kinderen.

    Ik heb als kind nooit, maar dan ook nooit zo’n stel clowns-kleren aangehad op de fiets. Ook nooit een helm trouwens.

  5. Birger Says:

    Ik heb ook, het vader-eend reflex. De automobilisten respecteren het. zelf als de kleine op het fietspad rijd en ik op de weg (met de bakfiets ben ik reglementair)

  6. Sven Says:

    Ik fiets ook zo met mijn kinderen, schuin achter de jongste om hem op die manier te beschermen. Werkt zeer goed en wordt meestal gerespecteerd door automobilisten, hoewel die zelden doorkunnen dan, vooral als er tegenliggers zijn..
    Als ik het niet doe: auto steekt toch voorbij, rakelings langs ons
    Als ik het wel doe: auto wacht geduldig

    Ik heb het idee dat ik op die manier dus niet enkel mijn kind opvoed 🙂

  7. Chris Scuri Says:

    De aangeboren reflexen bij Nederlandse kiendjes: https://www.youtube.com/watch?v=22XM8-YTC98
    Vanaf 08′:44″
    Of vanuit een andere hoek gezegd: Vlaanderen blijft steken op het instinctmatig gedrag, Nederlanders bakken het beleidsmatig structureel opvoedkundig in.


  8. Ziet er inderdaad goed uit wat deze moeder doet. Zelf fietste ik ook altijd naast of schuin achter de kinderen.

    Jammer van die helmpjes, dat dan weer wel. Meestal zitten ze toch te los, passen ze niet goed en gaan schuiven als je er iets tegenaan duwt. Ach ja, het zit ‘tussen de oren’ hè, zo’n helm.


Geef een reactie

