Home

Analoog

24 juli 2014

140723krant (1)

Het meeste nieuws is digitaal te volgen.
Alleen het héél goede nieuws lees je exclusief analoog.
Op krantenpapier.
Op de voorpagina.
Maar we willen het je toch niet onthouden.

23jul14, De Gentenaar

23jul14, De Gentenaar

23jul14, De Gentenaar

23jul14, De Gentenaar

23jul14, De Gentenaar

23jul14, De Gentenaar

Ok, het is een zomertweertje om te likken.
En het is vakantie.
Maar zo’n relaxte analoge fietssfeer zag ik zelden:

23jul14, 20u04, Toekomststraat

23jul14, 20u04, Toekomststraat

7 Responses to “Analoog”

  1. winfriedhuba Says:

    En nu valt op dat veel straten en doorgangen helemaal niet voorzien zijn op zoveel fietsers.
    Want aanleg volgens minimale normen.

  2. David Says:

    Mooi, en hopelijk binnenkort dagelijkse kost, in alle steden en gemeenten.

  3. JohanE Says:

    Wat me wel opvalt, de straten voorbehouden voor bewoners, taxi’s en bussen zijn nu echt levensgevaarlijk. Vooral tijdens de dag.
    Steendam wordt volledig verpest door manoeuvrerende auto’s en hardrijdende taxi’s.
    Ottogracht is nog erger want menig automobilist tuft er vrolijk door om dan pas met zicht op St Jacobs te beginnen achteruit te rijden, te draaien enzovoort. Er is ook nauwelijks of geen controle op wie daar allemaal rijdt..

  4. Hubert Says:

    Is niet allemaal rozengeur . Vb Voorhoutkaai is nu open gesteld voor “Doorgaande verkeer” !!!Nu de as St Anna -St Jacobs onderboken is voor de feesten .IPV verkeer naar de R40 te leiden ,nee dus dwars rakelings naast feestzone .En dan nog de parkeerplaats zoekers erbij , verwondering dan dat evenwicht tussen feesten en leefbaarheid op de helling komt .

  5. Chris Scuri Says:

    Zo ziet u maar, als de Vlaming bijna niet met de auto kan komen, dan pas pakt hij de fiets, àls de omstandigheden (weer enz.) bijkomend goed meevallen.
    De Gentse politie voert een strikt parkeerbeleid tijdens de Gentse Fieste? Laat me niet lachen.
    De Gentse poltie heeft geen cijfers over het aantal fietsers, het is een *gevoel* zegt woordvoerder Manuel Gonzalez… Hoe zat dat nu weer met ‘meten is weten’?
    Kadert perfect in het schijnimago van het Gentse stadsbestuur om zich te profileren als een zogenaamde fietsvriendelijke stad, en de journalisten dansen leutig mee met flutartikeltjes.
    Amusant.

    • yves Says:

      Te lang uitgeweest, Chris? Elk weldenkend mens weet dat een boom die 20 jaar lang schuin gegroeid is 20 jaar nodig heeft om weer recht te raken. En ja, ook voor mij gaat de transitie soms niet snel genoeg. Maar kunnen we afspreken dat we het op deze blog bij positieve berichten soms ook positief houden? Tenzij er iets objectiefs te melden valt natuurlijk. “Het stadsbestuur” bestaat niet. “De journalisten” bestaan niet. Nog veel Gentse Feestenplezier!

      • Chris Scuri Says:

        Ik ga niet (veel) uit, Yves en meestal niet laat ook.
        Als we al geen ‘stadsbestuur’ en ‘journalisten’ mogen zeggen, is het ver gesteld. Moeten we naam en toenaam neerpennen en de relatie journalisten-politici blootleggen? Of verkies je ‘men’? Deze journalist heeft misschien solo gespeeld? Zou men ook niet massaal met de wagen komen?

        Ik las het krantenartikel en daarop heb ik gereageerd, niet op jouw blog an sich. Ik heb niks tegen positieve berichten, integendeel.
        Er is verbeterd buiten vroeger (kort door de bocht), maar het kan nog veel beter. In die zin heb ik de houding van een doorsnee Nederlander: niet snel tevreden als het gaat om fietsvriendelijke infrastructuur.
        Een Vlaming zou wel veel meer de fiets willen nemen, ware het niet dat de infrastructuur te wensen over laat. Dit moet volhardend en radikaal worden gesteld.

        Wat positiviteit betreft: ben je dat zelf wel als je een beleid vergelijkt met een scheefgegroeide boom van 20 jaar dat er in jouw ogen nog eens 20 jaar over moet doen om het ding recht te trekken? Ik ga niet akkoord met deze pessimistische mening, weldenkend vind ik het niet. Of vind jij de boodschap van Copenhagenize té positief: elke grote stad kan binnen *5 à 10 jaar* worden als Kopenhagen, aangezien de best practices nu gekend zijn! Dát is hoopvol en positief en zelfs objectief… als er de politieke wil voor is. En de wil… die is niet zo objectief. Als je op jouw zestigste zal zien dat het in Gent nog niet zo goed is rechtgetrokken: wat ga je dan zeggen?
        In Kopenhagen en in vele Nederlandse grote en kleine steden is het álle dagen veilig/relaxt fietsen, niet gedurende 10 dagen/jaar. Ik weet wel, het zijn de beste voorbeelden, maar streven we als mens niet naar perfectie? Het mooie is dat we het niet meer moeten uitdenken, we moeten enkel die realisaties bekijken en toepassen waar het kan! In NL is het ook niet altijd OK, zie bvb. de uitpuilende fietsstallingen in/rond stations; slachtoffer van hun eigen succes.

        Er is nood aan een radikale keuze (‘radikaal’ is ‘er voor gaan’), goede planning/design én vooral politieke wil. Zijn deze ingedriënten er in Gent? Schepen Watteeuw antwoordde op een interpellatie in mei 2013: “Dat is nu eigenlijk mijn eerste werk: samen met de mensen van het Mobiliteitsbedrijf en de andere diensten die fietsstrategie ontwikkelen.” Men moet het dus nog uitdenken, ontwikkelen… Anno 2013.

        Anderzijds is het goed dat het ‘Gentse Stadsbestuur’ (->vul zelf in als je een ander woord wenst) de boodschap heeft uitgestuurd: kom met de fiets naar de Gentse Feesten. Ik deed dit vroeger sowieso toen het nog kleinschalig was, nu kan Gent de autoverkeersstroom niet meer aan met zo’n giga-evenement als het zonneke op ons bolleke schijnt.

        Spijtig genoeg kloppen de huidige politici zichzelf teveel ONterecht op de borst, men wil zich positief profileren naar buitenuit via de media. Een burger is toch hopelijk niet naïef meer om dit in te zien, al stel ik vast dat een doorsnee Vlaamse burger veel gematigder is dan een doorsnee Nederlandse burger. Dat zie ik ook aan jouw houding/reactie, no offense. Je bent content als ‘er een paar dagen fietsers relaxt rijden in het Gentse en laten we er nog maar eens 20 jaar over doen om het slechte beleid recht te trekken’, en dat gevoel is jou gegund hoor. Maar zoals David hierboven zegt: (…) ‘en hopelijk binnenkort dagelijkse kost en in alle steden en gemeenten’. En ik zeg erbij: ‘hou op met verbloeming via de media’, ‘hou op met die promoprietpraat’. Want dat laatste geeft het gevoel aan de burger dat het wel OK is terwijl Gent als fietsstad slecht scoort, of mag dit niet meer gezegd worden? Ik hou er niet van als men de burger in slaap wiegt, de burger moet integendeel wakker worden (gehouden), men heeft recht op waarheid en journalisten zouden deze morele houding moeten hebben: objectief, neutraal, waarheidgetrouw, gewetensvol, … Ik wéét dat mijn reacties streng kunnen zijn. Ik probeer ook alternatieven te duiden, al is dit niet zo in mijn vorige post. Anderzijds ga ik ook fel reageren op bvb. een Fietsersbond die het nieuws haalde met hun *negatieve* visie over ‘onveilig rijden met elektr. fietsen’.

        Mijn punt is en blijft: ‘Gent’ wil zich profileren als een fietsvriendelijke stad, maar ze is dit niet en dus mag men wel wat bescheidener naar buiten komen. Uitspraken als ‘een gevoel dat er meer fietsers zijn’ kan ik ook en verwacht ik als burger niet van een (met belastinggeld betaalde) overheidsinstantie. Er bestaat ook zoiets als ‘schattingen’.
        De heersende politiek gebruikt te graag de media om té positieve boodschappen en halve waarheden uit te sturen: dit kan elke weldenkende burger inzien. Halve waarheden zijn gevaarlijk. Menigeen is daar zeer bedreven in geworden. Dát er weldenkende mensen zijn, zien we gelukkig op persoonlijke blogs enz. die ook vraagtekens zetten bij het huidig fietsbeleid.

        Nu, als je per se boodschappen wilt uitsturen van ‘Gent is goed bezig’, ga je gang maar zou ik zeggen. Ik weet ook niet of dit jouw onderliggende bedoeling is. Maar aanvaard dan ook ieders mening. Ik van mijn kant zal mijn best doen om op jouw positieve berichten minder kritisch en objectiever te reageren. Laten we dit zo afspreken? Ook nog fijne Gentse Feesten!


Geef een reactie

