Home

Stallingstekort

25 juli 2014

Als er iets is waar anno 2014 99% van de fietsgebruikers van overtuigd zijn, een fiets hoor je aan een stalling of aan een paal bevestigen.
Zeker in de Gentse Feesten.
Maar eigenlijk altijd.
Gent telt gelukkig veel palen, zelfs vierkante:

24jul14, 16u51, Mageleinstraat

24jul14, 16u51, Mageleinstraat

Alle palen en hekkens zijn goed:

24jul14, 17u15, Sint-Baafsplein

24jul14, 17u15, Sint-Baafsplein

Al zijn er om veiligheidsredenen (vermoed ik) ook beperkingen:

24jul14, 17u14, Botermarkt

24jul14, 17u14, Botermarkt

Met het groeiend fietsgebruik zie je nu in de Feesten steeds meer “betere” fietsen aan een paal, cheeck to cheeck:

24jul14, 17u25, Nederpolder

24jul14, 17u25, Nederpolder

24jul14, 17u25, Nederpolder

24jul14, 17u25, Nederpolder

In het krantenartikel van gisteren kon je de stedelijke intenties lezen voor volgende Gentse Feesten: meer fietsstallingen.
Volgens het artikel zijn er in de Feesteditie 2014 3.300 extra stallingen.
Ook al zegt het artikel dat het er méér zijn dan vorig jaar, als je die 3.300 afmeet aan het aantal bezoekers is het peanuts.
Een professioneel fietsbeleid tijdens de Gentse Feesten is pure fietspromotie voor de rest van het jaar.
De intentie is dus logisch.
Ik heb het beeld dat dit “Feestenstallingsbeleid” jaar aan jaar beter loopt.
Of scoort Nederland bij grote evenementen beter?
We weten ook dat je op een massa-evenement als dit nooit àlle fietsers een beveiligde stalling (of een stalling tout court) kan geven.
Dergelijke zatteklotenlollekes zullen we dus blijven meemaken:

24jul14, 17u35, Anseeleplein

24jul14, 17u35, Anseeleplein


Mààr: de fiets zat vast aan een paal :).

Een slimme oplossing is: je fiets stallen achter het hek van het frietkot waar je werkt.

24jul14, 17u14, Sint-Baafsplein

24jul14, 17u14, Sint-Baafsplein

4 Responses to “Stallingstekort”

  1. Chris Scuri Says:

    Die omgekeerde fiets moet een heel oud exemplaar zijn: die heeft nog een fietsplaatje aan het voorwiel, van in de ‘oude tijd’ toen er nog fietstaks was! Blijkbaar met een goed kettingslot bevestigd.
    Kabelsloten daarentegen: af te raden. [De Fietsersbond adviseert dit spijtig genoeg nog op hun site http://www.fietsersbond.be/faq/fietsdiefstal/slot ]
    Vastankeren hebben de meesten inderdaad precies door, nu nog blijvend meegeven dat een goed slot minstens even belangrijk is: http://www.stichtingart.nl/ .
    Toen ik een paar jaar terug de Gentse politieafdeling ‘inbraakpreventie’ binnenstapte en advies vroeg om een goed fietsslot, zei de man: “da weetekik nie zulle, goa ne kier vroagen an euwen fietsenmoaker’. Jaja. Fietsenmakers weten dit in de regel ook niet, zo bleek mijn ervaring.

  2. Hilde Says:

    De twee cheeck-to-cheeck fietsen in de Nederpolder lijken mij toch ook hinderlijk gestald: op een smal voetpad en net aan de straathoek. Toch niet echt het goede voorbeeld.

    • Renaat Says:

      Dat voetpad en het voetpad ‘achter de hoek’ zijn al zo smal en met zoveel hindernissen (verlichtingspalen, elektriciteitskast) dat het in de praktijk – zeker voor rolstoelgebruikers – al heel beperkt bruikbaar is. In delen van Nederpolder is het ‘voetpad’ zo smal dat het zelf voor één normale voetganger onbruikbaar is. De enige logische keuze lijkt de afschaffing van het voetpad en de keuze voor volledig gemengd verkeer (al dan niet met een beperking van het autoverkeer).


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: