Home

Douche

29 juli 2014

Het was me in juni op weg van huis naar Gent Sint-Pieters al opgevallen.
Wie op de Sint-Lievenspoort de B401 richting Dampoort dwarst wordt bij regen getrakteerd op een gratis douche:

28jul14, 08u47, Sint-Lievenspoort

28jul14, 08u47, Sint-Lievenspoort

28jul14, 08u47, Sint-Lievenspoort

28jul14, 08u47, Sint-Lievenspoort

Perfect gemikt op de fietsoversteekplaats.
Gratis hé!
Pure discriminatie is dat!
Alsof je richting Gent Sint-Pieters niet méér behoefte hebt aan een verkwikkende douche!!
Zeker ’s morgens.

28jul14, 08u54, Sint-Lievenspoort

28jul14, 08u54, Sint-Lievenspoort

28jul14, 08u54, Sint-Lievenspoort

28jul14, 08u54, Sint-Lievenspoort

Waarom kan men niet overal de waterafvoer boven het fietspad open zetten??
Zo’n verkeerskegels als truukje om het water tegen te houden, dat ziet er toch niet uit?!?

28jul14, 08u47, Sint-Lievenspoort

28jul14, 08u47, Sint-Lievenspoort

En waarom krijgen die auto’s alweer méér douches??!$#??

28jul14, 08u48, Sint-Lievenspoort

28jul14, 08u48, Sint-Lievenspoort

12 Responses to “Douche”

  1. agens Says:

    Los van die douche.
    Kan er iemand mij een antwoord geven op de vraag waarom ik hier bij het passeren nog steeds mijn leven moet wagen?
    Gisteren met een kind achterop net niet doodgereden toen ik vanachter die pilaar moest te voorschijn floepen.

    En dit na anderhalf jaar “beleid” van een “groene” mobiliteitsschepen.

    Hoe lang nog godverdomme?

    • 3S Says:

      Wat heeft de schepen hier mee te maken? Het kruispunt Sint-Lievenspoort zijn allemaal wegen van het Vlaams Gewest.
      Als elk bestuursniveau zich concentreert om zijn eigen problemen op te lossen, hebben ze al genoeg werk voor jaren…

      Overigens terecht van jou om dit “ergste knelpunt van Gent” aan te klagen.

      • Renaat Says:

        Ik ken de schepen niet en evenmin ken ik het Gentse beleid voldoende om er over te oordelen. Maar hoewel je principieel gelijk hebt vind ik het van elke schepen van mobiliteit de verantwoordelijkheid om te ‘strijden’ voor een verkeersveilige stad, ook op wegen die niet onder de bevoegdheid van de stad vallen.

        Daarbij mag er dan natuurlijk wel gezegd worden dat een schepen in deze weinig echte macht heeft en dat in ons systeem 18 maanden bijzonder weinig is.

    • yves Says:

      Dit is een van de weinige verkeerslichten waar je bij het oversteken als fietser zeer attent naar links moet kijken kwestie van oogcontact te hebben met het “vertrekkende” autoverkeer. Met stip het zwartste, fietsonveiligste punt van Gent.

      • agens Says:

        Naar links?
        Naar rechts kijken, wanneer ze van rechts achter je komen. Da’s moord.

        En bevoegdheden?
        Ach kom.
        Dit is een land dat een fregat naar de Golf van Aden zendt om haar koopvaardijschepen te beschermen.
        Een schaduwburgemeester in Oostende kan met al zijn schimmige tentakels een hele pot aan gemeenschapsgeld naar zich toeschuiven om te verkwisten voor populistisch electorale doeleinden. In Oostende liggen de straten als biljartlakens.
        Matthias De Clercq staat al jaren te glimmen met de sloopplannen voor de flyover.
        Is De Clercq een minister van mobiliteit?

        Een dooie op de Sint Lievenspoort is een kwestie van tijd.
        Denken we nu echt dat een fractie van Termonts invloed niet zou volstaan om deze levensreddende eis te helpen verwezenlijken?
        Ik neem aan dat schepenen ook telefoons hebben.
        Voor mijn part kan Watteeuw daar op het zebrapad gaan bivakkeren om tegenover Brussel zijn punt te maken.
        Of reglementair oversteken – da’s al erg genoeg.

        Nee. Dit is een kwestie van onwil.
        Ik kan elke dag met mijn kankerbak als een moorddadige zot rondrijden en het zal misschien een jaar duren voor ik mijn rijbewijs verlies.
        Loop ik over de motorkappen en autodaken naar mijn werk, dan haal ik het eind van de straat niet voor iemand me tegen de grond werkt en de flikken belt.
        Privébezit primeert op mensenlevens in de dictatuur van de meerderheid. En de meerderheid waagt zich niet op de fiets.

        Ik zeg het. De eerste automobilist die me daar aantikt, tik ik harder terug. Als ik nog kan, tenminste.

        • wouter Says:

          Vanachter die pilaar tevoorschijn floepen en auto’s die van rechtsachter komen geven me de indruk dat je één van de vele spookrijders op deze plaats bent.
          Waarom je absoluut op de gevaarlijkste plaats van Gent zou willen spookrijden ontgaat me volledig. In dat geval spreek ik eerder van zelfmoord dan van moord.

  2. agens Says:

    Wacht eens even…
    da’s de eerste keer in jaren dat iemand me daar op wijst.
    Dus alleen op de as Zuid-Ledeberg kan reglementair tweerichting gereden worden aan de kant Gentbrugge…
    Al de rest is spookrijden?

    En ik met de kleine achterop braafjes wachten tot het groen is om toch maar reglementair te wezen.

    Dus elke schuine oversteek kost een fietser gemiddeld 5 minuten en 4 keer wachten?

    Dus voetgangers moeten/mogen toch nog steeds vanachter die pilaar floepen?

    • 3S Says:

      Je mag enkel op een fietspad aan de linkerkant van de weg rijden als er zo’n blauw verkeersbord met fiets in jouw rijrichting staat.

    • wouter Says:

      Klopt. Komende van het Zuid richting Ledeberg tot kort voor het rond punt lijkt me het enige stuk waar je links mag rijden. Het feit dat dit de enige plaats is waar in twee richtingen lichten voor fietsers staan is natuurlijk niet toevallig.

      Een schuine oversteek kost inderdaad veel tijd maar 5 minuten en vier keer wachten is echt wel overdreven. Twee minuten en twee keer stoppen lijkt me realistischer voor de meeste richtingen. Als ik de keuze heb tussen een minuutje winnen of redelijk veilig en reglementair over geraken moet ik niet lang twijfelen.

      Voetgangers kunnen inderdaad van achter de pilaar tevoorschijn komen, maar op de foto’s kan je goed zien dat die toch al dubbel zo ver van de paal af zitten en dus toch een stuk beter zichtbaar zijn.
      Het gevaarlijke op dat punt is dat de auto’s optrekken alsof ze al op de snelweg zitten. Zeker vanuit de Keizervest kunnen ze al erg snel gaan. Onafhankelijk vanuit welke richting je probeert over te steken.


  3. Zoals de Fietsersbond al jaren – wat zeg ik: decennia – aanklaagt, is dit met stip het fietsonvriendelijkste kruispunt van Gent. De enige echte oplossing is een radicale herwerking van het hele kruispunt. Dat had eigenlijk moeten gebeuren toen de tunnel vorig jaar aangepakt werd. Jammer genoeg is het niet eenvoudig, omdat er niet voldoende ruimte is om bijvoorbeeld een rondpunt aan te leggen; Een oplossing in één richting – een onderdoorgang van Ter Platen naar de Keizerpoort – is voor zover ik weet voor onbepaalde tijd on hold gezet. Twintig jaar wordt al gevraagd naar een fiets (en voetgangers) vriendelijke oplossing, maar dit lijkt weer zo’n kruispunt waar eerst enkele doden zullen moeten vallen, want de autodoorstroming primeert. Of zal de aangekondigde afbraak van de B401 (ooit eens) de situatie grondig wijzigen?

    Enne: ook onder de E17 kon je tot voor een jaar genieten van gratis douches onderweg. Dat is ondertussen opgelost: het fietspad ligt nu naast de viaduct (waardoor je meteen ook geen dak meer boven je hoofd hebt).

  4. agens Says:

    Oké oké, Wouter, ik heb het getimed als een of andere dwangneuroot en je hebt gelijk.
    Een L rijden kost je – buiten spitsuur – 1minuut 58 seconden.
    Een U rijden kost je een twintigtal seconden langer. Tegen Wijzersin kun je telkens in 1 keer over.

    Die twee meter extra remafstand tot aan het zebrapad is lachwekkend.
    Afstappen en de “spookvoetganger” uithangen met de fiets aan de hand blijft dus levensgevaarlijk.

    Ik blijf me de vraag stellen waar de bevoegdheden stoppen en de prioriteitenmist begint.
    Slecht karakter.

  5. agens Says:

    (epiloog:)
    …en ja hoor: vandaag – tijdens het volstrekt reglementair oversteken, mét kind achterop – net niet aangereden door een klojo die met gierende banden naar rechts afsloeg.

    the end


Geef een reactie

