Home

Fahrradzeit (7): kassei-intelligentie

9 augustus 2014

De Elberoute is lang, zéér lang.
Lady M en ik “deden” slechts 119 van de 1260 kilometer.
Vraag me dus geen oordeel over die kilometers vakantieplezier.
In dit deel van (ex-Oost)Duitsland stoppen auto’s niet (niet) voor voetgangers en fietsers.
Dresden verlaten in Westelijke richting was in de buurt van de autostrade een hel.
Erger dan de Sint-Lievenspoort.
Maar de rest was unheimlich Spaß.
Zelfs de (meeste) kasseien / Kopfsteinen.
In het buitenstedelijk gebied van Dresden gebruikt men kleine kasseitjes functioneel als snelheidsremmer.
Elke dwarsing met een aanvoerweg of voetgangersroute wordt aangeduid met een kasseitjesstrookje.

23jun14, 15u53

23jun14, 15u53, Dresden

Na 10 kilometer snap je de logica.
Je leest op het wegdek dat er een kruispunt of potentieel verkeersconflict is.
23jun14, 18u05

23jun14, 18u05, Brockwitz

Snelheid minderen dus.
Aangepaste snelheid zoeken.
Zelfs de Schelderacers zouden het snappen.
23jun14, 18u27

23jun14, 18u27, Sörnewitz

Voor ons was dat niet echt nodig, behalve die zeldzame keer heuvelaf.

Langs de Elbe zijn er ontelbare beschermde monumenten.
En ja hoor, ook hier moest ergens op de Elbeoever -op een monument van een fietsroute- een paar kilometer “antieke” kasseien liggen.
Eén kasseistrook in het uiterste Oosten van Dresden was -voor een stadsfiets met twee fietstassen- helser dan de Brabantdam.
Kein pictures.
Rechtop blijven was de boodschap.
Op deze wegversmalling want alte-dicke-Baum-op-de-route mochten de dikke kasseien héél héél eventjes pronken:

23jun14, 13u43, Dresden

23jun14, 13u43, Dresden

23jun14, 13u43, Dresden

23jun14, 13u43, Dresden

4 Responses to “Fahrradzeit (7): kassei-intelligentie”

  1. Renaat Says:

    Enerzijds is er het visuele aspect. Men ziet dat er daar een ‘oversteekplaats’ is. Maar dat is ook op andere manieren te bereiken zonder het comfort voor de fietser te verminderen. Als die ook een functioneel verbinding is, zou ik me er aan storen, ook op autosnelwegen worden toch ook geen drempels aangelegd.

    Daarbij dient men zich de vraag te stellen of het niet-visuele aspect (de trillingen) wel een meerwaarde biedt. Zullen er veel meer mensen vertragen door de seconde slecht wegdek? En wat is het effect op de veiligheid, zeker voor mensen die het veranderende wegdek (glad bij regen, zeer glad bij sneeuw) niet tijdig opmerken?

    M.a.w. men dient bij zo’n problemen op zoek te gaan naar een methode die zowel de nodige veiligheid biedt (dus waar het echt nodig is mensen laat vertragen), maar waarbij het comfort zo weinig mogelijk wordt aangetast. Of het gebruik van kasseien daarbij de meest aangewezen methode is?

    Ik ken enkele plaatsen in België waar deze methode wordt toegepast, vrolijk wordt ik er niet van.

    • Chris Scuri Says:

      Kasseistroken hebben i.d.d. voor- en nadelen en er zijn wellicht betere constructies. Bij deze weg is het anderzijds zo dat men dit *konsekwent* heeft toegepast en dat iedereen (op den duur) wel weet dat men daar moet opletten. In Belgenland zie ik zo’n konsekwente dingen niet direct in het fietslandschap.

  2. Frans Says:

    Helser dan de Brabantdam? Als fietser kan ik mij dat niet voorstellen 🙂

  3. Chris Scuri Says:

    Sommige Kopfsteinen hebben jullie dus wat Kopfschermzen bezorgd 😉
    ‘Kein pictures’ vind ik een fijntje. 🙂 [keine fotos mocht ook hoor 😉 ]
    Wat een kolos van een boom! Moet een speciale zijn want op de vergroting van de foto ziet men dat er twee plaatjes aan de stam zijn bevestigd.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: